همه مراکز تجاری پردیس برای مقابله با ویروس کرونا تعطیل هستند و سکوت عجیبی در شهر حکمفرماست که انگار این شهر ۴۰۰ هزاری نفری استان تهران به خوابی خوش فرو رفته است.

پردیس کرونا

همشهری آنلاین– مژگان مهرابی: پردیس شهرنوپایی است که از عمر آن کمتر از ۲ دهه می گذرد. جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر را در خود جای داده و معماری آن به گونه ای است که کمتر خانه‌های تک طبقه در آن دیده می شود و بیشتر فضای شهر را مجتمع های مسکونی بلندمرتبه پر کرده که مانند صفحه‌های دومینو در کنار هم جا خوش کرده اند. تا قبل از شیوع کرونا، جنب و جوش زیاد مردم که برای تفریح یا خرید راهی خیابان های شهر بودند شور زندگی در این جا را به نمایش می گذاشت، اما حالا تک تک شهروندی در شهر دیده می شود که آن هم برای تهیه مایحتاج خود بیرون می آیند. خیابان‌ها خلوت و عاری از خودرو است. به جز چند سوپرمارکت که دور میدان اصلی شهر قرار دارند، همه مراکز تجاری پردیس تعطیل هستند. سکوت عجیبی در شهر حکمفرماست انگار بهشت استان تهران به خوابی خوش فرو رفته است.

  • ۲ مشکوک به کرونا در جمعیت ۴۰۰ هزار نفری

«کیوان مشوق»صاحب سوپرمارکت امین در میدان عدالت است. او با دستکش جنس به دست مشتری می دهد و با ماسکی که به صورت زده سعی در رعایت بهداشت فردی دارد. مشوق می گوید: «همزمان با اطلاع رسانی مسئولان بهداشتی درباره شیوع بیماری کرونا، مردم پردیس در رعابت اصول بهداشتی دقت لازم را به عمل آوردند. در بحبوحه شروع سال جدید کمتر کسی در خیابان های شهر حضور پیدا می کرد. الان هم در طول در روز به تعداد انگشت شمار برای خرید می آیند و برای چند روزشان مواد غذایی می خرند. بسیجیان قرارگاه جهادی مرتب معابر و المان‌های شهری را ضدعفونی می کنند و همین باعث شده شیوع بیماری کرونا در پردیس به حداقل برسد. » البته این یک ادعا است. آن را با دکتر «کتایون دلدار» پزشک بیماری‌های داخلی در میان می گذاریم. او هم این گفته را تایید می کند و ادامه می دهد : «تاکنون فقط ۲ مورد بیمار مشکوک به کرونا در پردیس شناسایی شده که  البته هنوز بیماری آن ها محرز نشده است. »

  • در خانه می مانیم

در این جا از کسبه تا شهروندان برای مبارزه با کرونا قانون «در خانه بمانیم» را جدی گرفته اند. «حمید کاشانی» میوه فروش خیابان نیایش فقط چند ساعت در روز مغازه‌اش را باز می کند. او اسپری ضدعفونی روی پیشخوان مغازه دارد و برای وزن کردن میوه‌ها اول کفه ترازو را تمیز می کند. کاشانی می گوید:«در این جا هم مغازه‌دارها و هم مردم رعایت می کنند. اگر همه شهروندان همکاری کنند به زودی شاهد ریشه کن شدن این بیماری هستیم. » ملیحه شریفیان ساکن مجتمع صدف در خیابان فروردین هم می گوید:«خودمان را موظف به ضدعفونی راه پله ها و در و پنجره های ساختمان کرده ایم. از وقتی توصیه شد که شهروندان در خانه بمانند به جز خرید نان یا مواد غذایی بیرون نمی آیم. در نانوایی ها قانون حفظ فاصله را رعایت می کنیم. وقتی هم وسایل را به خانه می برم ضدعفونی می کنم. »

  • مسافران تهران، ناقل کرونا

دور میدان ورودی شهر فقط چند تاکسی پارک شده و منتظر مسافر. «کاظم اقبالی» یکی از راننده هایی است که به گفته خودش یک ساعتی می شود که منتظر آمدن مسافر است. او می گوید: «با پایان تعطیلات نوروزی انتظار می رفت شهر نسبت به چند روز گذشته کمی شلوغ تر باشد اما دریغ از یک مسافر. فقط اول صبح چند مسافر که محل کارشان تهران بود سوار تاکسی شدند. هیچ کس از خانه بیرون نمی آید. با اجرای طرح دورکاری، دور از ذهن هم نیست که تعداد مسافران تهران کم باشند. » او متذکر می شود که بعد از هر سرویس خودروی خود را با مواد ضدعفونی کننده تمیز می کند. اقبالی ادامه می دهد: «با توجه به این که اغلب ساکنان پردیس محل کارشان در تهران است و هر روز باید در مسیر تهران- پردیس رفت و آمد کنند، این افراد اگر رعایت نکات بهداشتی را نکنند می توانند ناقل بیماری باشند. »

کد خبر 498250

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha