یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

سید رضا رحیمی: آخرین سلام کنکوری ما را پذیرا باشید. تا روز مسابقه فرصت زیادی باقی نمانده است. اگر نفس عمیقی بکشید، می توانید رایحه موفقیت را به خوبی حس کنید.

 اگر باور نمی کنید، کافی است چند دقیقه ای به آنچه در ماه های گذشته روی داده فکر کنید. حتماً  به یاد دارید چه شب  هایی که همه در خواب بودند، شما مشغول تمرین و یادگیری بودید و چه روزهایی که تک و تنها در منزل تست می زدید؛ آن هم روزهایی که خانواده به مهمانی دعوت شده بودند. اگر تلاش و زحمت  های این مدت را مرور کنید، قطعاً  شما هم به موفقیت خودتان یقین پیدا خواهید کرد.از آن جا که این نوشته ها آخرین پل ارتباطی ما با شماست، زمان باقی مانده را سه بخش می کنم.

روزهای باقی مانده
حدود دو هفته تا کنکور وقت باقی است، اگر یادتان باشد، گفتم که کنکور مانند یک مسابقه است. بنابراین در روزهای پیش رو، همانند ورزشکاران که چند روز قبل از مسابقه را در اردو به سر می برند، شرایطی را فراهم کنید تا موقعیت جلسه کنکور را برای شما به وجود بیاورد. به این ترتیب، ضعف های شما در این زمینه مشخص می شود و می توانید آنها را رفع کنید. به بیان دیگر، باید اوضاع و احوال جلسه را تجربه و کنترل کنید؛ به این معنی که تمام آنچه در جلسه کنکور اتفاق می افتد توسط شما اداره و کنترل می شود. بنابراین این تمرین می تواند شرایط روانی مناسبی را در روز کنکور برای شما فراهم کند.
از دیگر نکته هایی که لازم است بر آن تسلط داشته باشید، پاسخگویی است.


این که چگونه تست ها را پاسخ می دهید، کاملاً  به آمادگی و شرایط روانی خودتان بستگی دارد؛ اما دو نکته قابل توجه است: اول این که درس هایی که ضریب بالاتری دارند قطعاً  در اولویت هستند و دوم این که میزان آمادگی و علاقه شما نسبت به درس ها متفاوت است. بنابر این بهتر است پاسخگویی را از درس هایی شروع کنید که در آنها آمادگی بیشتری دارید. این کار اعتماد به نفس بیشتری در ادامه پاسخگویی به ما می دهد. پس از همین حالا برای چگونگی پاسخگویی خودتان چاره ای بیندیشید و آن را تمرین کنید.


در ادامه این فعالیت ها و در تکمیل آن، لازم است پراکندگی موضوعی هر درس را هم بدانید. به عبارتی، برایتان مشخص باشد که کدام موضوع و بحث در هر درس اهمیت بیشتری دارد و تست های بیشتری از آن مطرح می شود. با آگاهی از بودجه بندی  تست ها و میزان مهارت و آمادگی خودتان، می توانید پاسخگویی بهتری در جلسه کنکور داشته باشید.


از دیگر نکته هایی که تمرین آن می تواند مؤثر و سودمند باشد، تمرین خواندن تست به طور کامل و دقیق است. بعضی از دانش آموزان به دلیل عجله و اضطرابی که دارند، خیلی سریع تست را می خوانند و به سراغ گزینه ها می روند، که در این صورت ممکن است پاسخ را غلط انتخاب کنند. حتی در بررسی گزینه ها نیز نباید عجله کرد، چرا که گزینه صحیح کامل ترین گزینه است. ممکن است بخش هایی از سایر گزینه ها نیز صحیح باشد، ولی پاسخ کاملی نباشد.


روز قبل از کنکور
روز قبل از کنکور را فقط صرف استراحت و کارهای نشاط آور و  انرژی بخش کنید.این روز را با افرادی بگذرانید که روحیه بخش و دلسوز شما هستند و با گفته  های خودشان، امیدواری را در شما تقویت می کنند.مراقب تغذیه خودتان نیز باشید. خوردن غذاهای خانگی می تواند بسیار مفید باشد؛ با توجه به این که در فصل گرما به سر می بریم و احتمال مسمومیت غذایی وجود دارد.
تمام فکر و ذهن خود را بر پایان مسیر مسابقه متمرکز کنید و یقین داشته باشید که شما یکی از بهترین ها هستید.

زمانی را برای رفتن به حوزه و مشاهده مکان آزمون در نظر بگیرید. این کار،  هم تأثیر روانی مطلوبی دارد و هم در روز آزمون، می توانید ساعت خروج از منزل را به خوبی تنظیم کنید تا خدای ناکرده، مشکل دیر رسیدن و اضطراب ناشی از آن را نداشته باشید.


روز آزمون
صبح روز آزمون، پس از چند دقیقه نرمش و صرف صبحانه مناسب با توکل به خدا و یاری خواستن از او منزل را ترک کنید. یادتان باشد که لباس راحتی بپوشید. در طول مسیر، اگر تنها هستید، به هیچ وجه به مطلب های درسی فکر نکنید؛ چون شاید تصور کنید که همه مطلب ها را فراموش کرده اید، ولی این طور نیست.

با هشیاری وارد جلسه آزمون شوید. با دقت اطراف خود را ببینید و صندلی تان را بررسی کنید تا اشکالی نداشته باشد. خلاصه، به جای آن که فضای آزمون بر شما غلبه کند، شما بر محیط مسلط شوید.

هنگام تلاوت قرآن، از خدا بخواهید که شما را در راه هدف مقدس و بزرگی که دارید یاری دهد. زمان برداشتن دفترچه، در نظر داشته باشید که پاسخگویی را از کدام درس شروع خواهید کرد. اگر در حین پاسخگویی، به تست هایی برخوردید که نمی توانید به آنها جواب دهید، بدون
از دست دادن آرامش، کنار آنها علامت بزنید و سراغ تست های بعدی بروید. بدانید که در هر درسی فقط چند تست از این نوع می تواند باشد. بنابراین عاقلانه نیست که توان و آمادگی خودتان را در پاسخگویی به سایر تست ها تحت تأثیر قرار دهید.

حرف آخر
تندرست و پایدار باشید!

کد خبر 498

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز