مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: یک‌ هزار و ۷۹۶ نفر برای دریافت خدمات بیمه بیکاری غیرارادی و ناشی از ویروس کرونا از ۲۸ اسفندماه ۹۸ تاکنون در این استان ثبت‌نام کرده‌اند.

کارگر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمدتقی آبایی هزاوه افزود: بیشترین آمار ثبت‌نام‌شدگان برای دریافت خدمات بیمه بیکاری با ۸۹۹ نفر مربوط به شهرستان اراک است.

وی بیان کرد: در شهرستان آشتیان نیز ۱۷ مورد، در تفرش ۸۳ نفر، در خمین ۱۶۳ نفر، در خنداب ۱۰ نفر، در دلیجان ۱۲۱ نفر، در ساوه و زرندیه ۲۶۴ نفر، در شازند  ۶۱ نفر، در فرمهین ۸ نفر، در کمیجان ۳۷ نفر و در محلات ۱۳۳ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: شیوه‌نامه‌ای در مورد جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و صیانت از سلامت نیروی کاری به صورت مشترک با معاونت روابط کار و سازمان تامین اجتماعی در ۲۷ اسفندماه سال ۹۸ از سوی معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان‌ها ابلاغ شده است.

آبایی هزاوه عنوان کرد: این شیوه‌نامه، برای پوشش قراردادن کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که قانون بیمه بیکاری نیز شامل حال این افراد می‌شود و در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور موقت بیکار غیر ارادی شناخته شده‌اند، تدوین شده است.  

وی گفت: در این زمینه فقط بیکاران غیرارادی مشمول قانون کار که بیمه شده تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری هستند می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: در این شیوه‌نامه نحوه معرفی برای برقراری مقرری بیمه بیکاری، چگونگی اطلاع‌ارسانی به ثبت‌نام‌شدگان مشمول قانون بیمه بیکاری که در سامانه بیمه بیکاری ثبت درخواست کرده‌اند و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند مشخص شده است.  

آبایی هزاوه تصریح کرد: بیکاران مشمول قانون بیمه بیکاری ناشی از حوادث غیرمترقبه ثبت‌نام شده در سامانه می‌توانند تا ۳ ماه (اسفند ماه ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹) بیمه بیکاری دریافت کنند.

وی اظهار کرد: متقاضیان برای ثبت بیمه بیکاری فقط باید از طریق سایت bimebikari.mcls.gov.ir ثبت‌نام کنند و نیاز به مراجعه حضوری نیست و برای پیگیری نیز باید از طریق کد رهگیری ادامه مسیر را پیگیری کنند و همه امور به صورت سیستمی انجام می‌شود و در این مورد نیر نیاز به مراجعه حضوری نیست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده از جمله رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و موارد مشابه به تشخیص سازمان صنعت، معدن و تجارت، مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین‌راهی و موارد مشابه به تشخیص اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حمل و نقل عمومی مسافر دورن‌شهری و برون‌شهری از جمله هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری از جمله فعالیت‌ها و بخش‌های اقتصادی و صنوف تولیدی و خدماتی آسیب‌پذیر از کرونا مشخص شده است.

آبایی هزاوه عنوان کرد: مراکز تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آب‌میوه، مراکز مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی و مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی نیز از دیگر فعالیت‌ها و بخش‌های اقتصادی و صنوف تولیدی و خدماتی آسیب‌پذیر مشخص شده از کرونا است.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.

کد خبر 497888

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha