شهردار تهران در یادداشتی تاثیر منفی تحریم‌های آمریکا بر مبارزه با شیوع ویروس کرونا در ایران را تشریح کرد.

حناچي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، پیروز حناچی، شهردار تهران در یادداشتی درباره تاثیر منفی تحریم‌های آمریکا بر ایران که در روزنامه گاردین منتشر شده، نوشت: برای بسیاری از ما مدیران شهری در ایران، هجوم ویروس کرونا یک واقعیت مهم زندگی را نمایان ساخته است: هیچ شهری، هیچ کلان شهر یا ملتی نمی‌تواند از بحران‌های جهانی حتی در گوشه‌ و کنار دور دست جهان بی‌تاثیر بماند.

حناچی همچنین گفت: مدیران شهری در ایران با یک بحران سلامت بی‌سابقه مواجه هستند. آمار و ارقام نشان می‌دهند که ۳۱۶۰ نفر تا تاریخ ۲ آوریل بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۵۰ هزار نفر نیز به آن مبتلا شده‌اند. سرعت شیوع هنوز نزولی نشده است و بسیاری از مبتلایان در تهران هستند، شهری که من شهردار آنم.

او می‌افزاید: بدون شک چیزهایی هستند که ما می‌توانستیم مانند هر کشوری در دنیا به گونه متفاوتی انجام دهیم اما با پس زمینه سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ در حال فعالیت هستیم. تحریم‌های آمریکا نه تنها مانع شرکت‌ها و افراد آمریکایی از انجام تجارت قانونی با شرکای ایرانی می‌شود، بلکه با توجه به این که این تحریم‌ها فرامنطقه‌ای هستند، تمام دیگر کشورها و شرکت‌ها با اعمال زور مجبور هستند که از تجارت قانونی با ایران، حتی فروش دارو، خودداری کنند.

شهردار تهران در این راست بیان کرد: در نتیجه، توان من و همکارانم برای فراهم کردن زیرساخت‌های سلامت، لجستیک و دیگر زیرساخت‌های ضروری برای مبارزه با این بیماری شدیدا کاهش یافته است. ما هر روز شاهد این تلفات هستیم در حالی که می‌شد این افراد از دنیا نروند.

در ادامه این یادداشت آمده است: این برخورد ناعادلانه با ایران به واسطه سیاست‌های یک کشور یعنی آمریکا ایجاد شده است که دولت آن به نظر می‌رسد حتی منافع ملی خود را در اولویت قرار نمی‌دهد و در عوض منافع کوته‌فکرانه حرب حاکم را در اولویت می‌داند. نتیجه چنین سیاست‌ها و رفتارهای غیرمسئولانه‌ای تنها به ایران محدود نبوده و موجب آسیب زدن به مردم آمریکا هم شده است.

حناچی علاوه بر این مطرح کرد: براستی، خودداری دولت دونالد ترامپ از متوقف کردن جنگ اقتصادی علیه ایران، مستقیما موجب ایجاد موانعی در تلاش‌های ما برای دست و پنجه نرم کردن با ویروسی را که هیچ مرزی نمی‌شناسد نیست؟ آیا این در منافع ملی آمریکاست که همه‌گیری ویروس کرونا همیشگی شود؟

شهردار تهران افزون بر این گفت: برای مقابله بهتر با این بحران‌های جهانی، ضرورت دارد سیاست‌مداران بدانند که مسیر دست یافتن به منافع ملی از منافع جهانی و مسئولیت بین‌المللی جدا نیست یا بر خلاف آن نیست.

در بخش دیگری از یادداشت حناچی اشاره شده است: با اهمیتی برابر، باید دانست تا زمانی که اتفاق نظر جمعی در سیاست بین‌المللی به گونه فعالانه به سمت کاهش ناعدالتی و نابرابری، فراتر از مرزهای ملی و نژادی پیش نرود، بحران‌های جهانی تداوم خواهد یافت تا بدون هیچ تبعیضی هر کشوری در جهان را به خطر بیاندازد.

شهردارد تهران در انتها بیان کرد: جهان نمی‌تواند مانند این پیش برود. اگر رهبران جهانی نتوانند از فرصت پذیرا شدن تغییر استفاده کنند، ما همچنان در برابر بیماری‌های مسری، بلایای طبیعی، گرمایش جهانی، تروریسم، افراط‌گرایی خشونت بار و دیگر تهدیدهای مشترک، به شدت آسیب‌پذیر خواهیم بود.

کد خبر 497710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha