مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

استان ایلام یکی از قطب‌های اصلی تولید عسل در کشور است، اما کمتر کسی عسل ایلام را می‌شناسد، چراکه آن گونه که باید در این خصوص برندسازی نشده و در سایه جولان دلالان قرار گرفته است.

زنبورداری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، پرورش زنبور عسل در استان ایلام مصداق عینی و عملی شعار سال، یعنی جهش تولید است که با حمایت مسئولان از زنبورداران می‌توان به تولید این شهد مرغوب به عنوان تولید داخلی رونق بخشید؛ رونقی که نتیجه آن ایجاد اشتغال و رونق پایه‌های تولید باشد. اما اگر مسئولان می‌خواهند از تولیدات حمایت کنند، باید جلو موانع تولید از جمله ارائه ندادن تسهیلات و ارسال نکردن به‌موقع کمک‌های مادی و معنوی را بگیرند.

توجه به ترویج و توسعه طرح‌های اقتصاد مقاومتی علاوه بر اینکه به تقویت رویه خودکفایی در جوامع کمک می‌کند حلال مشکلات اقتصادی کشور و راهکار برون‌رفت از رکود تورمی است. از این رو باید روال تولید را توسعه داد، اما باید گفت این محصول مرغوب در سایه جولان دلالان قرار گرفته است؛ دلال‌هایی که بازار را برای فروش زنبورداران تنگ کرده‌اند. اما ضربه مهلک‌تر را عدم حمایت مسئولان به این افراد زده و سبب رکود صنعت زنبورداری در استان ایلام شده است.

تولید سالانه حدود ۲۰ تن عسل توسط زنبورداران چرداولی

فرهاد صفرزاده، زنبوردار و تولیدکننده موفق چرداولی گفت: ۱۰ سالی است که در پرورش زنبور عسل فعالیت دارم و با ۶۰۰ کندوی عسل و تولید سالانه ۲۰ تن در حال درآمدزایی هستم.

وی افزود: با ایجاد اشتغال برای حداقل ۵ نفر توانسته‌ام درآمد پایدار ایجاد کنم؛ درآمدی که با حمایت بیشتر مسئولان می‌تواند جهش بیشتری داشته باشد.

این زنبوردار تصریح کرد: با توجه به گران بودن بعضی اجناس مربوط به کندوداری از دولتمردان می‌خواهیم تسهیلات بلندمدت با سود کمتر به ما ارائه دهند.

زنبورداران برای برند سازی بیشتر تلاش کنند

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی ایلام نیز در خصوص حمایت اتحادیه زنبورداران گفت: این اتحادیه پیگیر مشکلات زنبورداران از جمله صدور دفترچه آنها و امور مربوط به کوچ زنبورداری است.

بهنام فرخزاد افزود: اگر سهمیه‌ای به ما داده شود، در بین زنبورداران توزیع می‌کنیم و از هیچ تلاشی برای تولید بیشتر محصول مرغوب عسل دریغ نمی‌کنیم.

وی بیان کرد: برای فروش محصولات نیز گام اول را خود زنبورداران باید بردارند و با مراجعه به بازارهای مرزی محصول را برندسازی کنند.

استان ایلام با تولید سالانه چند صد تن عسل مرغوب، یکی از قطب‌های اصلی تولید عسل در کشور به حساب می‌آید از آنجا که تولیدات این استان بدون هیچ اسم و نشانی روانه بازار می‌شود، کمتر کسی ایلام را به عنوان یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان عسل می‌شناسد.

کد خبر 497561

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha