عضو کمیته ملی کارون اظهار کرد: اجرای طرح انتقال آب بهشت‌آباد نتیجه‌ای جز خشک شدن سفره‌های زیر زمینی استان در پی نخواهد داشت.

طرح انتقال آب

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی پژوهش، در مورد طرح انتقال آب بهشت‌آباد در استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: توسعه پایدار به معنای در نظر گرفتن تمام مناطق، مردم، امکانات و بهره‌مندی از شرایط، به صورت مساوی و برابر است، نمی‌توان برای استانی بی‌آب و کم آب، عدم برداشت را لحاظ و استانی را از وجود آب سیراب کرد.

عضو هیات علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه شهرکرد تاکید کرد: حفاری در این مناطق به دلیل تخلیه شدن آب درون گسل‌ها و خشک شدن چشمه‌ها مشکلات زیادی را برای منطقه ایجاد خواهد کرد.

پژوهش ادامه داد: سد بهشت آباد درست روی ابر گسل زاگرس میانی در منطقه زلزله خیز اردل احداث می‌شود که در صورت تکمیل و بهره‌برداری از سد و تونل بهشت‌آباد، با توجه به زلزله‌خیز بودن منطقه و خاک سست و آبرفتی و رانش‌های پی‌درپی خاک، مردم منطقه با فاجعه هولناکی مواجه می‌شوند، همچنین روستاها، شهرها و زمین‌های حاصلخیز بالادست سد در منطقه، در دریاچه سد غرق خواهند شد و درصورت شکسته شدن سد تمام روستاها و مناطق زیر دست سد از بین خواهد رفت.

وی تاکید کرد: با اجرای طرح انتقال آب بهشت‌آباد، مناطق حفاظت شده تنگ صیاد، آبشار دره عشق، غرب سبزکوه و کلار، تالاب چغاخور، سولگان و مناطق قرق و شکارممنوع، تالاب گندمان، علی آباد، حیات وحش و تنوع زیستی و گونه‌های گیاهی و جانوری کوهستان‌های اطراف درمعرض خطر جدی و انقراض قرار گرفته و اکوسیستم طبیعی و خدادادی منطقه و استان دچار تغییرات شدید اقلیمی خواهند شد.

پژوهش بیان کرد: طول این تونل ۶۷ کیلومتر بوده و با توجه به زهکشی تونل کل آب‌های سطحی و زیر سطحی به عمق ۳۰۰متر از ورودی تونل در بهشت آباد، تا ۱۳۰۰متر خروجی تونل در چرمهین اصفهان حدود ۳۵کیلومتر از خط الراس تونل به اطراف خشک شده یا بسیار کم آب و در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرند، ضمن اینکه منطقه زیر دست از جمله دوپلان، مشایخ و ارمند نیز به شدت آسیب خواهد دید.

وی اضافه کرد: تمامی دشت‌های واقع در حوضه بهشت‌آباد ممنوعه بحرانی و ممنوعه هستند و تامین آب شرب در این حوضه از نظر کمی و کیفی بحرانی است.

عضو هیات علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه شهرکرد آگاه‌سازی مردم در خصوص استفاده بهینه از آب، جلوگیری از بارگذاری جدید روی منابع آبی چهارمحال و بختیاری، جلوگیری از روش‌های کشت محصولات آب‌بر از جمله صیفی‌جات و تغییر نوع کشت محصولات را از جمله راهکارهای مناسب برای مصون نگه‌داشتن آینده کشور از مشکلات عنوان کرد.

طرح بهشت‌آباد عنوانی است که برای انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران به کار برده می‌شود.

کد خبر 497503

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha