مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده و تصویربرداری از ۳ قلاده پلنگ در حاشیه منطقه حفاظت شده جنگلی هلن در این استان خبر داد.

پلنگ

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، شهرام احمدی با اعلام این خبر افزود: جوامع محلی دوستدار محیط زیست، پس از مشاهده ۳ قلاده پلنگ در حاشیه منطقه حفاظت‌شده جنگلی هلن، اقدام به تصویربرداری از این گونه کمیاب و در معرض انقراض کردند.

وی گفت: این افراد پس از مشاهده پلنگ‌ها در ارتفاعات حاشیه منطقه حفاظت‌شده، تصاویر و فیلم‌های تهیه شده را به همراه مختصات و موقعیت جغرافیایی، زمان و تاریخ دقیق مشاهده، در اختیار مسئولان محیط زیست استان قرار دادند.

احمدی، با اشاره به این‌که مناطق حفاظت‌شده هلن و سبزکوه در جوار یکدیگر قرار دارند و زیستگاه مناسبی برای گربه‌سانان است، افزود: این مناطق به عنوان مناطق بینابین برای عبور گونه‌هایی از حیات وحش و پلنگ بین سایر مناطق این استان و استان‌های همجوار مطرح هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری با بیان اینکه مشاهده پلنگ در طبیعت خیلی به ندرت رخ می‌دهد، این جانور مرموز و مخفی‌کار، اجازه مشاهده شدن را به کمتر کسی می‌دهد، اظهار داشت:گزارش‌های  مردمی و ماموران اجرایی، مبنی بر مشاهده حیات وحش و گونه‌های با ارزش و کمیاب، با امنیت در این مناطق و مناسب بودن زیستگاه برای  این‌گونه‌های ارزشمند در ارتباط است.  

وی افزود: اکولوژی منحصر به فرد، تنوع پوشش گیاهی، وجود دره‌های  عمیق و سخت‌گذر در این منطقه بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری مانند پلنگ، خرس قهوه‌ای، بزکوهی و سایر جانداران فراهم کرده که به جرات میتوان گفت در کشور بینظیر است.

استان چهارمحال وبختیاری با دارا بودن یک پارک ملی، یک اثر طبیعی ملی و پنج منطقه حفاظت شده به مساحت ۱۵۵هزار و ۸۴۴ هکتار و ۲ منطقه شکار ممنوع به مساحت ۵۱ هزار و ۷۲۴ هکتار از مناطق بکر برای حیات وحش است.

منطقه حفاظت شده هلن با وسعتی بیش از ۴۰ هزار و ۲۳۱هکتار در شهرستان‌های اردل و لردگان چهارمحال و بختیاری واقع شده و فاصله این منطقه تا شهرکرد نزدیک به ۱۱۰ کیلومتر است.

این منطقه در سال ۷۷ براساس تصمیم شورایعالی حفاظت محیط زیست مبنی بر حفاظت از ۱۰ درصد جنگل‌های کشور انتخاب و در سال ۷۸ مورد تصویب قرار گرفت و در سال ۱۳۸۹ از طریق اداره کل منابع طبیعی استان به اداره حفاظت محیط زیست استان چهارمحال وبختیاری تحویل شد.

گونه‌های جانوری این منطقه نیز گرگ، روباه، گراز، خرس قهوه‌ای، خرگوش، کل، کبک، کبوتر جنگلی، زاغ نوک قرمز، دلیجه، زاغی، کلاغ، عقاب طلائی، لاک پشت آبزی و افعی است.

کد خبر 497273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha