چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

مقام‌های رسمی عربستان در سایه شیوع ویروس کرونا در دنیا افکار عمومی را برای احتمال برگزار نشدن مراسم سالانه حج برای نخستین بار پس از سال ۱۷۹۸ آماده می‌کنند.

کعبه در زمانه شیوع کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، هر چند عربستان مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی مسافران و گردشگران بسته است، تا امروز ۱۵۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ و ۱۰ مرگ در این کشور گزارش شده است. از سوی دیگر، دست‌کم ۷۲ هزار نفر در خاورمیانه به کرونا مبتلا شده‌اند؛ منطقه‌ای که در ایام حج بیشترین مسافر را به سرزمین وحی اعزام می‌کند.

اگر سرعت شیوع کروناویروس در چند ماه آینده کند و آمار مبتلایان نزولی نشود، به احتمال زیاد عربستان ناچار می‌شود مراسم سالانه حج را تعطیل کند؛ اتفاقی که آخرین بار در ۱۷۹۸ رخ داده و ممکن است پس از ۲۲۲ سال تکرار شود. البته سفر به مکه و مدینه در سال ۱۹۱۸ به دلیل شیوع آنفلوانزای اسپانیایی ممنوع شده بود اما این بار اول در بیش از ۲۲۰ سال اخیر است که مسلمانان سراسر جهان نمی‌توانند برای به‌جا آوردن اعمال حج به حجاز بروند.

محمد صالح بن طاهر بنتن، وزیر حج و عمره عربستان در این باره گفت: «اولویت پادشاهی عربستان سعودی سلامت و امنیت همه مسلمانان و ملل است. به همین دلیل از همه خواسته‌ایم تا وقتی به یک چشم‌انداز روشن و شفاف نرسیده‌ایم، برای اعزام زائران برنامه‌ریزی نکنند.» شیراز ماهر، استاد مطالعات جنگ در کینگز کالج لندن هم معتقد است مقام‌های سعودی مردم مسلمان را از نظر ذهنی برای احتمال لغو شدن مراسم حج آماده می‌کنند.

در ۲۰۰ سال اخیر دست‌کم ۴۰ مورد شیوع بیماری‌های فراگیر و درگیری‌های جهانی از جمله دو جنگ جهانی نتوانسته است در برگزار شدن مراسم سالانه حج خلل ایجاد کند اما اگر تا موسم حج در چهار ماه آینده روند واگیری کرونا مهار نشود، شاید عربستان سعودی مراسم حج تمتع را برگزار نکند.

کد خبر 497017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha