رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از تاسیس ۱۴ مدرسه ویژه کودکان طیف اوتیسم طی سال آینده در کشور خبر داد و گفت که ۵ عنوان کتاب نیز برای راهنمایی والدین آنها منتشر شده است.

بچه هاي اوتيسم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از رونمایی ۵ ﻋﻧوان ﮐﺗﺎب راهنمای والدین دارای دانش‌آموز اوتیسم به مناسبت روز جهانی اوتیسم در ﻓروردین ۹۹ خبر داد و اظهار کرد: این کتاب‌ها شامل آﺷﻧﺎﯾﯽ ﺑﺎ اوتیسم، رفتن ﺑه آرایشگاه، ﻋوض ﮐردن ﻣﻧزل، رفتن به ﻣطب ﭘزﺷﮏ و نحوه ﺑرﺧورد ﺑﺎ ﭼﺎﻟش‌های رفتاری ﻣﻌﻣول در ﮐودﮐﺎن ﺑﺎاﺧﺗﻼل طیف اوتیسم است.

وی با بیان اینکه اوتیسم اختلال پیچیده و چند وجهی رشد و شکل‌گیری سیستم عصبی‌ است، افزود: اوتیسم اختلالی است که پردازش اطلاعات و ادراک را مختل می‌کند و بر شکل‌گیری تعامل اجتماعی، ارتباط‌گیری و رفتارهای انسانی اثر می‌گذارد.

حسینی ادامه داد: علائم اوتیسم که تا پیش از سه‌سالگی آشکار می‌شوند در سه عرصه مناسبات اجتماعی با اطرافیان، شکل ارتباط‌ گیری و تکرار رفتارهای کلیشه‌ای و ماشینی قابل مشاهده است.

وی گفت: فقدان ارتباط چشمی با مخاطب، تکان دادن مکرر دست‌ها، بی‌قراری و اضطراب، ترس از صداها یا اشیاء، تأخیر در گفتار یا تکان دادن بدن در زمان نشستن و ایستادن از نشانه‌های عمومی اوتیسم هستند و اوتیسم از نظر چگونگی یا درجه‌ ابتلا شدت و ضعف  دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد افراد دارای اختلالات اوتیسم با تفکیک پراکندگی در تک‌تک کشورهای جهان موجود نیست، اظهار کرد: تحقیقات کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا نشان می‌دهد که در هر ۱۰۰۰ تولد، ۶ الی ۷ مورد طیف اوتیسم وجود دارد.

حسینی گفت: افراد اوتیستیک دنیا را متفاوت‌تر از بقیه می‌بینند، می‌شنوند و حس می‌کنند. جهان ‌آنها با دیگران فرق دارد؛ آنها حالتی از بی قراری دارند و به محیط اطراف بی‌توجهند. حواس پنجگانه اوتیست‌ها بسیار حساس‌تر از سایرین است. مثلا صدای ضعیف جارو یا هم‌زن برقی که برای دیگران یک صدای پس زمینه است، می‌تواند برای یک اوتیست ۱۰ برابر قوی‌تر از صدای فردی باشد که با او گفت‌وگو می‌کند.

وی با بیان اینکه اوتیسم بیماری نیست و درمان یا دارو ندارد اما توانبخشی و آموزش می‌تواند کمک بزرگی برای زندگی مستقل افراد اوتیستیک باشد، افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۸۴ تاکنون با استفاده از آزمون‌های تخصصی اقدام به شناسایی، تشخیص جایدهی و ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و پرورشی به نوآموزان و دانش‌آموزان با طیف اوتیسم که توانایی یادگیری مفاهیم آکادمیک و مدرسه‌ای را دارند، کرده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی به ۲ هزار و ۵۲۴ نوآموز و دانش‌آموز طیف اوتیسم در مدارس ویژه و ۲۲۲ نفر دانش‌آموز اوتیسم در طرح تلفیقی فراگیر خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه می‌کند.

حسینی با تأکید بر نقش موثر سه ضلع مثلث نیروی انسانی، دانش‌آموزان و والدین در آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه تصریح کرد: برگزاری دوره‌های ضمن خدمت کشوری ویژه مدیران، معلمان، نیروهای توانبخشی و مشاوران در خصوص آشنایی با اوتیسم، موجب ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به این گروه از نوآموزان و دانش‌آموزان شده است.

وی افزود: استفاده از نظرات متخصصین حوزه اوتیسم در قالب طرح رصد و کاربست مطالعات ملی و بین‌المللی و برگزاری نشست‌های تخصصی با وزاتخانه‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با اوتیسم از دیگر برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که اجرایی شده است.

 حسینی با اشاره به اقدامات دیگر سازمان در راستای توجه به ضلع دوم آموزش یعنی دانش‌آموزان اوتیسم، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۹ جلد کتاب مهارت آموزی تصویری با تأکید بر مهارت‌های خودیاری، ارتباطی و تعاملی دانش‌آموزان با طیف اوتیسم تدوین و وارد چرخه آموزش این دانش‌آموزان شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۸ سازمان ملل دوم آوریل را روز جهانی آگاه سازی درباره اوتیسم نامیده است، افزود: در این سال، مجمع عمومی سازمان با تصویب یک قطعنامه، از جامعه جهانی خواست برای افزایش آگاهی مردم درباره اوتیسم تلاش کنند. مهم‌ترین هدف این نام‌گذاری، آشنایی با مشکلات افراد دارای اوتیسم و دعوت افکار عمومی به همیاری در فرایند رشد و هم پیوندی آنها با جامعه است.

وی با بیان اینکه شعار جهانی روز اوتیسم در سال ۲۰۲۰  «انتقال به بزرگسالی» است، بیان کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۹۰ توجه به انتقال به بزرگسالی دانش آموزان با اختلال طیف اوتیسم را در دستور کار خود قرار داده است و از جمله اقدامات صورت گرفته شده در این راستا، تدوین پودمان دو رشته مهارت‌های باغبانی و کمک خدمات اداری و ارائه درس‌های مبتنی بر مهارت‌های روزمره زندگی می‌باشد.

حسینی افزود: البته لازم به ذکر است این دانش آموزان در صورت داشتن توانایی ارتباطی و تعاملی مناسب قادر خواهند بود در ۳۶ رشته مهارتی دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز ادامه تحصیل دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: در سال گذشته پودمان رشته موسیقی برای دانش‌آموزان بااختلال طیف اوتیسم در دوره دوم متوسطه حرفه‌ای تدوین شده است که پس از تصویب این پودمان در شورای عالی آموزش و پرورش از مهر ۱۴۰۰ در مدارسی که شرایط لازم را داشته باشند اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به نیاز کشور به ۱۴ مدرسه استاندارد  ویژه دانش آموزان اوتیسم، افزود: در سال جاری و با کمک سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ۱۴ مدرسه ویژه دانش‌آموزان با طیف اوتیسم در استان‌هایی که نیاز به این مدارس دارند ساخته خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: تنظیم و اجرایی کردن سند توسعه استانی در حوزه اوتیسم با محوریت نیروی انسانی، فضا و تجهیزات از دیگر برنامه‌های در دست اقدام سازمان و ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌های کشور در سال جاری است.

وی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های در دست اقدام سازمان، الگوسازی مدرسه انطباقی دانش‌آموزان با اختلال طیف اوتیسم، الگو سازی مدارس انطباقی پذیرای ویژه دانش آموزان تلفیقی فراگیر به ویژه دانش‌آموزان طیف اوتیسم و تدوین بسته مداخله طلایی و بهنگام است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به نقش ضلع سوم مثلث آموزش یعنی والدین افزود: ایجادپارلمان مشورتی اولیای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در راستای بهره‌گیری از نظرات آنان و رونمایی از ۵ عنوان کتاب راهنمای والدین دارای دانش آموز اتیسم در فروردین ۹۹ از اقدامات صورت گرفته است.

کد خبر 497008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha