مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

جامعه‌شناس و پژوهشگر با اشاره به ضرورت موسیقی درمانی در شرایط شیوع کرونا در کشور گفت: کنسرت‌های آنلاین در این شرایط می‌تواند یاس و ناامیدی را به شادی و نشاط تبدیل کند.

جشنواره موسیقی فجر

به گزارش همشهری‌آنلاین، جعفر بای در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ابتلا به بیماری کرونا و مرگ و میرهای ناشی از آن جامعه را به وحشت و هراس انداخته و افراد دچار یأس و نگرانی شدند.

وی گفت: نیاز مبرمی است تا ما از طریق اجرای برنامه‌هایی همچون کنسرت‌های آنلاین بتوانیم شرایط روحی و روانی جامعه‌ را تغییر دهیم.

بای افزود: موسیقی می‌تواند به عنوان یک نیاز روحی و روانی برای تلطیف عواطف بیش از هر زمان دیگری به کمک ما بیاید، ما برای آرامش، نشاط و شادمانی به شدت به این هنر نیازمندیم.

این جامعه‌شناس و پژوهشگر با اشاره به این‌که ضرورت موسیقی‌درمانی در شرایط شیوع بیماری کرونا در کشور، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، اظهار داشت: موسیقی می‌تواند ترس را درمان و دردهای روح و روان ما را التیام‌ ببخشد.

وی بیان کرد: همچنین موسیقی کلام موزونی است که می‌تواند پیام‌های دلنشین و محتوای غنی را به مخاطب انتقال دهد تا سختی‌ها و دشواری‌ها را فراموش کند.

بای با اشاره به برگزاری کنسرت‌های آنلاین گفت: این کنسرت‌ها اگرچه به اصطلاح در سالنی با صندلی‌های خالی برگزار می‌شود و جسم‌ها در کنار هم نیستند اما باعث می‌شود روح، روان، قلب‌ها و عواطف لبریز از عشق، شادی و نشاط در کنار هم قرار ‌گیرند.

وی افزود: این کنسرت‌ها با ابزار رسانه، فاصله‌ها را درنوردیده و می‌تواند سبب رهایی افراد از تنهایی، خلوت و تکرار محیط‌های بسته خانه باشد، موسیقی در چنین شرایطی ترس‌درمانی نیز می‌کند و ضمن رفع خستگی‌های روح و روان، به انسان قوت و قدرت می‌بخشد.

این جامعه‌شناس بیان کرد: همچنین موسیقی با انرژی‌درمانی ‌می‌تواند ضمن ایجاد شادی، نشاط و امید و دورکردن انسان از یاس و ناامیدی، روح میلیون‌ها شنونده را متحد و آنان را با توانی جدید به مبارزه با کرونا دعوت کند.

وی همچنین درباره اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و برگزاری کنسرت در سالن خالی از جمعیت اظهارداشت: ما در هیچ برهه‌ای از تاریخ معاصرمان با چنین طرحی و تبلیغ آن روبه رو نبودیم.

بای گفت: این طرح به جای اتحاد، انسجام، وفاق و پیوندهای اجتماعی شرایط خاصی را روایت می‌کند که در آن انسان‌ها به لحاظ جسمی باید دور از هم باشند و اگر در کنار یکدیگر قرار بگیرند هر لحظه احتمال و بروز سرایت بیماری وجود دارد.

این استاد دانشگاه افزود: باید وضعیت، مشکلات و معضلاتی که کرونا بر جامعه حاکم کرده را درک کنیم و آن را به عنوان یک پدیده جهانی بپذیریم و ضمن تقویت نشاط اجتماعی، از شکل‌گیری هر گونه اجتماعی در چنین شرایطی که مشکلاتی در پی خواهد داشت، اجتناب کنیم.

وی اظهارداشت: تلاش این است که ما در چنین شرایط خاصی از تکنولوژی و سیستم‌های ارتباطی موجود بهره برده و این تهدید را تبدیل به فرصت اجتماعی کنیم.

بای خاطرنشان کرد: اتفاقات ناگوار و حوادث غیرمنتظره‌ای که امروزه بشریت را به بهت و حیرت فرو برده کاملا نگران‌کننده است و اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری به صوت آنلاین به عنوان استفاده بهینه از امکانات برای ایجاد نشاط و شادی جامعه شناخته می‌شود.

این جامعه‌شناس ابراز امیدواری کرد که استمرار چنین برنامه‌هایی بتواند پیامدها و عوارض نامناسبی که این شیوه زندگی برای جامعه ما به همراه دارد را درمان و با حداقل آسیب روحی و روانی شرایط مناسبی را برای جامعه ایجاد کند.

اجرای کنسرت‌های آنلاین با صندلی‌های خالی به ‌منظور ایجاد لحظات شاد و مفرح برای مردم در ایام قرنطینه برای مقابله با کرونا و تشویق آنان به ماندن در خانه و قطع زنجیره ابتلا به این بیماری با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری شهرداری تهران از هشتم فروردین ماه ساعت ۲۱ در برج میلاد آغاز شد و تا ۲۱ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را به صورت زنده از سایت‌های تیوا www.tva.tv، فیلم نت، ارمغان، گروه پیشتاز، هاشور، رسانه مهر، پویا رسانه، آی سینما، سینمای همراه، رسانه لحظه و گپ فیلم آپارات تماشا کنند.

کد خبر 496882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha