رئیس پارک علم و فناوری گیلان، گفت: تولید تنها مربوط به امسال نیست، یکی از اهداف پارک علم و فناوری استان گیلان در سال جدید گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش کارایی آن‌هاست.

دانش بنیان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی باستی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۶۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در کشور داریم، بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار دانشجو در این مراکز و دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند و ۴۰ درصد آنان در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند و کارهای تحقیقی و پژوهشی انجام می‌دهند.

وی با اشاره به فعالیت ۹۰ هزار عضو هیئت‌علمی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی کشور، عنوان کرد: ۲۰۰ دانشجو و محقق برتر داریم که جزو یک درصد دانشجویان برتر دنیا هستند و ۱۸ دانشگاه ما جزو یک درصد دانشگاه‌های برتر دنیا محسوب می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان، با اشاره به رتبه پانزدهم ایران در شاخص تولید علم، اضافه کرد: ایران ۱.۱ درصد جمعیت کل دنیا را دارد، اما دو درصد تولید علم دنیا مربوط به ایران است که سرانه دو برابری تولید علم در کشور را نشان می‌دهد.

باستی، گفت: سه درصد مقالات برتر دنیا در ایران تولید می‌شود، در تولید مقالات پر استناد به‌عنوان زیرساخت پژوهش و فناوری، رتبه بیستم دنیا راداریم. همچنین جایگاه نخست تولید علم در جهان اسلام با سهم ۲۲ درصدی متعلق به ایران است.

وی رتبه شتاب رشد علمی کشور در دنیا را اول دانست و تصریح کرد: ایران جزو هشت کشور دنیاست که به فناوری پرتاب ماهواره و ماهواره‌بر دست‌یافته و عضو باشگاه هسته‌ای هستیم، یعنی به چرخه تولید سوخت هسته‌ای رسیده‌ایم.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان، خاطرنشان کرد: ایران در زمره ۱۵ کشور دنیا در حوزه سلول‌های بنیادی و هوافضا قرار دارد، ایران قطب پزشکی در منطقه غرب آسیاست و تولیدات نانو دارویی ایران کاربردهای راهبردی دارد. در بیوتکنولوژی، لیزر، نانو فناوری و سدسازی نیز رتبه‌های زیر ۱۵ داریم.

باستی، دستاوردهای علمی و فناوری کشور را حاصل دانشگاه‌ها و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان دانست و یادآور شد: مأموریت اصلی پارک علم و فناوری حمایت از ایده‌ها برای تبدیل به کسب‌وکار است؛ نه‌فقط ارائه محصول لذا ایده‌هایی که از پشتوانه دانش و خلاقیت برخوردار هستند و توسط جوانان تحصیل‌کرده و محقق ارائه‌شده‌اند می‌توانند درآمدزا باشند.

وی افزود: پارک علم و فناوری و مراکز رشد در گام نخست به استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کنند، حمایت‌های مالی و تسهیلاتی از شرکت‌ها و ارائه مشاوره‌های حقوقی و مالیاتی و آموزش‌های لازم برای کسب‌وکار و بازاریابی به‌منظور حضور در نمایشگاه‌ها، شبکه‌بندی و صادرات از اقدامات بعدی پارک علم و فناوری است. همچنین استقرار شرکت‌ها در پارک مزایا و معافیت‌های مالیاتی دارد.

این مقام مسئول، پارک علم و فناوری را یک مجموعه دولتی در کنار شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان برای ایجاد کسب‌وکار دانست و اظهار کرد: استان گیلان در حال حاضر ۱۱ مرکز رشد در شهرستان‌های رشت، آستارا، تالش، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رودبار و رودسر دارد؛ البته پنج مرکز در شهرستان رشت واقع‌شده است.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان «جهش تولید»، متذکر شد: تولید تنها مربوط به امسال نیست و لذا مقام معظم رهبری جهش تولید را در ادامه شعارهای «حمایت از کالای ایرانی» و «رونق تولید» مطرح فرمودند. یکی از اهداف پارک علم و فناوری استان گیلان در سال جدید گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش کارایی آن‌هاست.

وی از راه‌اندازی شهرک علمی – تحقیقاتی استان گیلان برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در این فضای حمایتی خبر داد و عنوان کرد: سال گذشته فاز هشت هکتاری این شهرک را آغاز کردیم تا این شرکت‌ها بتوانند در آنجا مستقر شوند و کار تولید را پیش ببرند.

کد خبر 496661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha