سخنگوی وزارت بهداشت گفت: فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی موضوع جدیدی نیست و چیزی به نام تاخیر در این زمینه وجود ندارد.

سید ابراهیم رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس قوه قضائیه در بخشی از جلسه شورای عالی قوه قضائیه خطاب به وزیر بهداشت گفت: اگر به نظر تخصصی وزارت بهداشت در اجرای طرح فاصله گذاری و ایجاد محدودیت های اجتماعی زودتر توجه می‌شد و قبل از عید اجرا می‌شد کنترل کرونا سرعت می یافت. عنصر زمان در کنترل بیماری های مسری تعیین کننده است.

آیت الله ابراهیم رئیسی گفت: مردم پس از اطلاع از اراده قطعی مسئولان، همکاری کردند. دولت هرچه زودتر بایدها و نبایدهای بهداشتی ادارات، مساجد، مدارس، بازار و... را تدوین و ابلاغ کند. {متن کامل اظهارات رئیسی

اظهارات رئیسی را در ویدئوی زیر ببینید:

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت به این اظهارات رئیس قوه قضاییه واکنش نشان داد و تاکید کرد تاخیر در فاصله‌گذاری اجتماعی درست نیست، فاصله‌گذاری اجتماعی ⁩مشخصا از همان آغاز بسیج ملی مقابله با کرونا ⁩ کلید خورد، تشدید شد و حداقل تا ۲۰ فروردین تمدید شده است.

کیانوش جهانپور در خصوص فاصله‌گذاری اجتماعی و تاخیر در اجرای آن اظهار کرد:‌ چنین داعیه‌ای از نبود اطلاع کافی و آگاهی نسبت به این موضوع فاصله‌گذاری ناشی می‌شود. فاصله‌گذاری اجتماعی چیز عجیب و غریبی نیست و یک شبه هم اجرا نمی‌شود و اختراع نوینی هم به شمار نمی‌رود. رویکرد وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا بر اساس مستندات علمی از روز نخست فاصله گذاری اجتماعی بوده است.

وی در ادامه گفت: از روز نخست شناسایی بیماری کووید-۱۹ و رهگیری اولین موارد آن در کشور، موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی را با مصوبه ستاد و تایید و ابلاغ رییس جمهوری، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی، کاهش ساعات اداری کارکنان، محدودیت در برگزاری تجمعات مذهبی، فرهنگی و... آغاز کردیم. موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی اتفاق جدیدی نیست و این رویکرد از ابتدا به عنوان رویکرد محوری وزارت بهداشت و دولت اجرا شد. رویکرد وزارت بهداشت افزایش فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی بود که مرحله به مرحله به اجرا درآمد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در روزهای اخیر هم با توجه به اینکه بیماری در روند مدیریت شده قرار گرفته است و نگرانی‌هایی برای روزهای نیمه دوم تعطیلات نوروزی و روز طبیعت و موج بازگشت مسافران احساس می‌شد،‌ قاعدتا برنامه تمدید،‌ تعمیم و تشدید فاصله‌گذاری به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد شد که در کمیسیون مربوطه تصویب شد و با تایید رییس جمهوری ابلاغ و اجرایی شده است البته اجرای آن مستلزم مشارکت نیروهای مختلف از جمله نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و.. است که از آغاز تاکنون مشارکت خوبی داشته‌اند.

جهانپور تاکید کرد: بنابراین چیزی به عنوان تاخیر در فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور نداریم. ارزیابی خطر به صورت مستمر انجام شده است و همزمان با آن اقدامات مختلف در فاصله‌گذاری اجتماعی در سطوح مختلف انجام می‌شود. آن را تشدید کرده‌ایم و تمدید آن هم تابع ارزیابی سطح خطر و شیوع بیماری در کشور خواهد بود.

وی گفت: نگرانی جدی که از آغاز وجود داشته و کماکان هم برقرار است، دخالت دادن رقابت‌های سیاسی در این موضوع، سیاسی کردن یک موضوع کاملا غیر سیاسی و البته ایجاد هراس، اضطراب و استرس بیمورد و نابجا بین مردم است، معتقدیم میدان مقابله با کرونا را نباید با کارزارهای انتخاباتی و کمپین‌های سیاسی اشتباه گرفت. مراقب باشیم همانگونه که استرس و نگرانی برای تک تک افراد در مقابله با این بیماری مشکل ساز است، در ابعاد اجتماعی نیز وارد کردن هراس و وحشت بی‌مورد و نابجا، روند مقابله با این بیماری را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

توییت سخنگوی وزارت بهداشت در این زمینه را نیز در زیر ببینید:

کد خبر 496598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha