گروه سیاسی: سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان توقیف محموله تجهیزات نیروگاه بوشهر در مرز آستارا به‌وسیله مأموران مرزی آذربایجان را موضوعی فنی خواند و تأکید کرد

که بهره‌برداری سیاسی از این موضوع چندان موضوعیتی ندارد. مقام‌های روسیه روز دوشنبه از توقیف یک محموله تجهیزات نیروگاه اتمی بوشهر در تاریخ 10 فروردین امسال از جانب آذربایجان به بهانه عمل به درخواست قطعنامه‌های شورای امنیت مبنی بر اطمینان از محتویات محموله‌های حساس به مقصد ایران خبر دادند. ناصر حمیدی زارع در گفت‌وگو با همشهری خاطرنشان کرد که سفیر روسیه در باکو در حال پیگیری موضوع است. وی افزود: سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان نیز اعلام کرده که باکو در مورد این محموله از مسکو استفسار کرده و در حال پیگیری قضیه است.

سفیر ایران در باکو علت تأخیر 25 روزه در صدور مجوز برای ورود این محموله به ایران که حاوی عایق‌های حرارتی نیروگاه بوشهر است را بوروکراسی خاص کشورهای منطقه و طولانی‌بودن روال اداری رسیدگی به موضوع عنوان کرد. عباس‌ علی حسن‌اف، سفیر جمهوری آذربایجان هم در گفت‌وگو با همشهری از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد. به گزارش رویترز، سخنگوی شرکت اتم استروی اکسپورت، پیمانکار تکمیل نیروگاه بوشهر نیز در این باره گفت: نیروهای مرزی آذربایجان مدعی شده‌اند که دستور توقیف 2 کامیون ایرانی حامل تجهیزات نیروگاه بوشهر را از رؤسای خود دریافت کرده‌اند.

ایرینا یسیپوا افزود: با وجود آنکه تمامی کنترل‌های لازم صادراتی از این محموله برای تأیید آن به عمل آمده اما مسکو در تلاش است به تمامی تحقیقات گمرکی و نیز مقام‌های مرزی آذربایجان در این مورد پاسخ دهد. وی با بیان اینکه ایران نیز در رایزنی‌ها برای رفع توقیف این محموله حاضر است، در عین حال خاطرنشان کرد که گفت‌وگوها در این مورد هنوز به نتیجه نرسیده است، به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی اتم استروی اکسپورت تأکید کرد: وجود این تجهیزات برای آغاز به کار نیروگاه بوشهر ضروری است اما به‌نظر نمی‌رسد توقیف آنها تأخیری در زمان راه‌اندازی نیروگاه ایجاد کند.

کد خبر 49645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز