سال ۹۸ با رخدادهای سیل، تداوم و تشدید تحریم‌ها، عدم پذیریش FATF و شیوع کرونا همراه بود و امسال اگر بین دولت و مجلس تفاهم نشود سال سختی پیش‌رو داریم.

فاضل میبدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، فاضل میبدی درباره رخدادهای سال گذشته و تاثیر آن بر کشور و اینکه برای برون رفت از مشکلات چه باید کرد، گفت: سال ۹۸ اتفاقات ناگوار و زیادی را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی تجربه کردیم که هرکدام‌شان تاثیراتی را روی کشور گذاشت که برای جبران خسارت‌های اتفاق افتاده باید تلاش کرد.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: ابتدای سال گذشته حادثه طبیعی مانند سیل رخ داد که علاوه بر خسارت به زیر ساخت‌ها و مشکلات اقتصادی که به وجود آورد بر روان مردم هم اثر گذاشت و در آخر سال ویروس کرونا به ما حمله کرد و جان بسیاری از هموطنان ما را تاکنون گرفته است.

وی ادامه داد: یکسری اتفاقات سیاسی هم رخ داد که تلخ بودند، مانند  عدم الحاق ما به  قراردادهای  مالی بین‌المللی و قرار گرفتن در لیست سیاه تصویب «FATF»  که برای کشور بسیار گران بود. امروز بانک‌های ما  دچار یک نوع بحران شدند که رهایی از آن بسیار مشکل و سخت است. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مسأله بعدی انتخابات مجلس بود که حضور مردم در این دوره نسبت به دوره‌های پیشین کمتر بود که این اتفاق برای نظام جمهوری اسلامی چندان جالب نبوده و نیست  ما باید درصد بالاتری از این میزان مشارکت را شاهد می‌شدیم اما به خاطر یکسری از مسائل بسیاری از مردم پای صندوق‌های رأی نیامدند.

وی با اشاره به حوادث پس گرانی بنزین ادامه داد: پس از آنکه بنزین گرانی شد، اتفاقاتی در کشور رخ داد که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان شد.

مبیدی با این‌که آن چیزی که باعث می‌شود حوادث طبیعی تلخ‌تر شود دخیل شدن رخدادهای سیاسی در روند این اتفاقات است، اظهار کرد: امروز مشاهده می‌کنیم یک طرف کشور سیل است، یک طرف دیگرش کرونا در میانه میدان هم  نفت، بانک و اقتصادش تحریم هستند و فشارهای زیادی را تجربه می‌کنیم. همین دست رویدادها نمی‌گذارد ما مشکلات را زودتر حل کنیم.

وی یادآور شد: اگر پاره‌ای از تحریم‌ها بالای سر کشور نبود و بانک‌های ما ارتباطات بهتری داشتند و فروش نفت ما ثابت می‌شد ممکن بود وضع اقتصاد در کشور بهتر شود و مردم احساس نگرانی کمتری می‌کردند. در پایان سال و شب عید در بسیاری از مناطق مردم به خاطر کرونا بیکار شدند و در خانه‌هایشان نشستند. گرانی و تورم بر آن‌ها فشار آورد.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: می‌توانستیم جلوی یکسری از اتفاقات را بگیریم، معتقدم  در حال حاضر کشور ایران باید سعی کند به هر طریقی که فکر می‌کند راه و باب گفت‌وگو را با دنیا باز کند. 

وی تاکید کرد: مهم رفاه و راحتی مردم است؛ ذلت برای یک کشور یعنی این‌که مردمش در فقر و بدبختی زندگی کنند.

مبیدی ادامه داد: ما باید وحدت و انسجام ملی ایجاد کنیم، راه را برای کسانی که خارج از کشور هستند و تمایل دارند که بازگردند باز کنیم، مشکلات‌مان را با کشورهای دنیا حل کنیم که اگر این کارها را انجام دهیم می‌توانیم بسیاری از معضلات را حل کنیم.

میبدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مجلس جدید خرداد ماه روی کار می‌آید پیش‌بینی شما از تعامل دولت با این مجلس چگونه خواهد بود، بیان کرد: افرادی که به مجلس یازدهم راه یافته‌اند را تا حدودی می‌شناسم و می‌دانم که مواضع تندی نسبت به دولت دارند که اگر بخواهند این مواضع را که قبل از انتخاب علیه دولت داشتند در مجلس ادامه دهند باید بگویم که این رفتارشان نه تنها به ضرر دولت ، بلکه به ضرر کل کشور و مردم است.

وی ادامه داد: در مورد «FATF» کارشناسان و اقتصادانان بیان می‌کردند که ما باید به آن بپیوندیم و امروز اتفاقا کسانی به مجلس راه یافتند که در برابرش ایستادند و مخالفت کردند تا تصویب نشود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: در مجلس‌های سابق افرادی بودند که تحصیلات داشتند، کاردان بودند، سوابق زیادی داشتند اما  امروز یک عده به مجلس راه یافتند که در برابر هر چیزی که مربوط به کشور می‌شود موضع می‌گیرند که این کار بسیار خطرناک است.

وی تاکید کرد: اگر برخی روحیه دنیاستیزی را کنار نگذارند، سال آینده مشکلات اقتصادی زیادی خواهیم داشت.

مبیدی ادامه داد: بعید نیست به خاطر مشکلاتی که امروز با جهان داریم و بر اقتصادمان تاثیر گذاشته است سال آینده بسیاری از کارخانجات ما بسته و کارگران زیادی بیکار شوند. باید گفت اگر بین دولت و مجلس تفاهم نباشد پیش‌بینی می‌کنم روزهای سختی را شاهد باشیم.

کد خبر 495831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالعلی IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    9 2
    اگر امثال اشعری ها از خاتمی و روحانی حمایت نمی کردند وضع مملکت بهتر از امروز بود
  • 1753375304 IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    5 1
    با سلام فقط باید بگویم درود بر انسانهای فهیم
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    3 2
    درود برشما وپدر ومادرت جناب میبدی حرف ونظر وتحلیل ونصیحت شما همان حرف ۸۰ میلیون ایرانی باشرف مسلمان انقلابی وولایتمدار است شیر مادرت برشما حلال باد کسانی که غیر ازاین فکر وعمل کنند دوست مردم وانقلاب ونظام نیستند وفقط افرادی خودخواه وتمامیت خواه وفرصت طلب واز طرفی شکمشان سیر وجیبشان از حقوق بالا پر واغلب فرزندانشان شاغل ورانت خور
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    1 3
    از نظر آقایون هرسال سال سختی
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    5 5
    تفاهم بشود؟؟؟یعنی چه بشود؟؟؟,این چند سال که دولت و مجلس جیک تو جیک بودند سالهای خوشی رو داشتیم؟؟؟!!!نه بزرگوار ما مجلسی انتخاب کردیم که حال دولت رو بگیره،
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    4 1
    اگر رییسی و قالیباف آمده بودند برای مردم بهتر میکردند
  • ایرانی IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    3 2
    ای کاش انسانهایِ شجاع مثل ایشون بیشتر داشتیم رحمت برپدورمادرت احسنت برشما که واقعیتومیگی . خدابه دادمون برسه بااین پوپولیستایی که قراره بیان تومجلس چون هرچیزی که بگن شعارخواهدبودو بس وفقط بفکرخودشونوحزبشونن نه مردم بیچاره
    • Vv IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      1 1
      مثلا چيكار؟ميشه توضييح بديد؟!!هيچكس با اين سيستم مملكت نميتونه كاري كنه
  • حسین فرج زاده IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    1 1
    سلام پیشنهاد لطفا قبل از بازگشت مسافران با آنها تماس و به آنها مراجعه تست پیشرفته کرونا بگیرند(حتی با دریافت هزینه) همانجا آنها را راهی محل اصلی سکونتشان کنند. سپاس.
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    2 0
    این‌دنیایی‌که‌فرمودین‌مابادنیاباب‌مذاکره‌وگفتگو‌باز‌کنیم‌‌کجا‌هستند‌اگر‌مقصودتان‌امریکاواروپا‌ست‌‌که‌هروقت‌گفتگو‌ومذاکره‌کردیدکه‌انها‌بعد‌ازگفتگو‌ومذاکره‌‌‌حاشا‌کردندواسنادامضاشده‌راپاره‌کردند‌
  • GB ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    0 0
    حکومت و دولت باید جواب مردم را بدهند و خواسته های مردم تامین کنند مردم رفاه و ِآسایش و امنیت میخواهند
  • حسین IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    3 0
    شما اگه انسان مطلعی بودی می دونستی بیشتر مشکلات از داخل کشوره پس باید نحوه اداره کشور رو درست کرد و مسئولین نالایق رو عوض کرد و و از همه مهمتر نظارت رو بالا برد. ولی شما بیشتر نگاهت به خارج از کشوره
  • واکنش ب IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 0
    برادر بزرگوار چرا اذعان نمیکنی اینها همه دستاورد کار ۸ساله شما میباشد میخواستیم با اروپا رابطه داشته باشید ولی راه ارتباط برقرار کردن را با برجام ولو دادن دور زدن تحریمها پدر مملکت را دراوردید چرا سیل را بهانه میکنید علت نیامدن مردم پای صندوقها هم بیانات دروغ شما بود که باعث شد اکثر اصلاح طلبها پای صندوقها نیایند خجالت داره این بیانات شما اقایان