برخی شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی عراق هشدار دادند: مانور نظامی جدید آمریکا در شیخ نشین امارات که در سایه بحران جهانی ویروس کرونا اتفاق افتاده، واشنگتن را متهم به تلاش برای ایجاد یک کودتای نظامی در عراق می‌کند.

نطامیان آمریکا در عراق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، این مانور نظامی که دوشنبه گذشته ۲۳ مارس (۴ فروردین ماه) با همکاری نیروهای اماراتی و مشارکت سه گروه شبه نظامی عراقی غیر وابسته به نیروهای مسلح عراق اتفاق افتاد، به این نگرانی‌ها و اتهامات علیه آمریکا در در داخل عراق دامن زده است.

طبق گزارش‌ها سه گروه شبه نظامی عراقی وابسته به آمریکا که در این مانور نظامی شرکت کرده اند حدود ۱۸۰ نفر بوده اند که کاملا اوضاع داخلی عراق و مناطق راهبردی این کشور را می شناسند. شهری که برای این مانور نظامی در یکی از بیابان‌های امارات طراحی شده، نیز از حیث طراحی و شکل شبیه شهرهای عراق و به طور مشخص بغداد بوده است. شهری متشکل از مساجد و مرقد ائمه اطهار (ع) و ساختمان های بلندمرتبه و کوچه ها و خیابان های باریک که جمعیت قابل توجهی از شهروندان در آن سکونت دارند.

ارتش آمریکا ادعا کرده است: این مانور در راستای رزمایش «روابط مستحکم» که هر دو سال یک بار در امارات اتفاق می افتد، صورت گرفته اما زمانبندی، طراحی و نیروهای شرکت کننده کاملا متفاوت از مانورهای گذشته بوده است.

گزارش های رسانه ای حاکی است: نیروهای موساد، سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در این مانور نظامی در کنار نیروهای آمریکایی، اماراتی و شبه نظامیان عراقی مشارکت داشتند و در این مانور به طور ویژه بر عملیات هلی برن هوایی بر بالای ساختمان های بلندمرتبه، مساجد و اماکن مقدسه و جنگ خیابانی و عبور نفربرها از داخل رودخانه تمرکز شده و نیروهای زبده آمریکایی از جمله «مارینز» در آن مشارکت دارند.  

در حالی این مانور در این برهه حساس اتفاق می افتد که فرماندهی ارتش آمریکا تمامی مانورهای نظامی خود را در سراسر جهان متوقف کرده و فرماندهی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا توقف موقت فعالیت‌های نظامی خود را به دلیل شیوع کرونا در عراق اعلام کرده است.

ارتش آمریکا طبق بیانیه رسمی دو روز قبل پنتاگون اعلام کرده که ویروس کرونا به صفوف سربازان آمریکایی رسیده و ۳۲۱ نفر را درگیر کرده است.

نیروهای فرانسه و چک چهارشنبه ششم فروردین ماه به طور کامل از عراق خارج شده و انگلیس نیز گفته است که به خاطر شیوع کرونا درصدد خارج کردن نیروهایش از عراق است. در این حال و هوا که جهان به خاطر بحران کرونا از حرکت ایستاده، آمریکا در کوران این بحران، دست به مانور نظامی مشکوک می زند و برای نخستین بار از گروه های شبه نظامی عراقی در آن بهره می برد.

  • تلاش آمریکا برای کودتای نظامی

برخی از شخصیت ها و رهبران سیاسی مهم عراقی به صراحت از تلاش آمریکا برای دست زدن به کودتای نظامی در این کشور خبر داده اند.

«محمود المشهدانی» رییس اسبق پارلمان و از رهبران برجسته سیاسی اهل سنت به تازگی در اظهاراتی به صراحت نسبت به تلاش امریکا برای دست زدن به کودتای نظامی خبر داده است.

وی دراین زمینه گفت: آمریکا درصدد دست زدن به کودتای نظامی در عراق برای تغییر کل نظام سیاسی - و نه فقط دولت - است زیرا احساس می کند اکثر ملت عراق از این رویکرد حمایت خواهد کرد.  

  • تحلیل نماینده عراقی از مانور نظامی اخیر آمریکا

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز دراین خصوص گفت: مانور نظامی اخیر آمریکا در امارات پیام تحریک آمیزی برای کشورهای منطقه دارد.

«کریم العلیوی» افزود: آمریکا هرگز نمی تواند مانند کشورهای آمریکای لاتین دست به کودتای نظامی در منطقه بزند.

گروه مقاومت اسلامی «کتائب حزب الله عراق» که به طور ویژه تحرکات نظامی آمریکا را در عراق و منطقه زیر نظر دارد نیز در بیانیه ای تاکید کرد: تحرکات خوفناکی از نیروهای آمریکایی و مزدورانش در منطقه رصد شده است.

این بیانیه اضافه کرده است: در شرایط سخت کنونی که همه تلاش ها در عراق متوجه مهار ویروس کرونا شده و همه انرژی داخلی از گروه های مقاومت و مردمی برای کمک به اقدام های دولت عراق بسیج شده، کتائب حزب الله تحرکات خوفناکی از آمریکایی ها و مزدورانش رصد کرده است.

طبق این بیانیه، آمریکا به دنبال تحقق اهداف شک برانگیزی است که همواره برای تحقق آنها تلاش کرده است.

این بیانیه بدون ذکر مستقیم واژه «کودتای نظامی در عراق» افزوده است : در روزهای اخیر موج تبلیغات رسانه ای و روانی آمریکایی ها با هدف بسترسازی برای این طرح خوفناک آغاز شده است.  این طرح شامل هلی برن هوایی با پشتیبانی زمینی و پشتیبانی هوایی علیه دستگاه های امنیتی و الحشد الشعبی و گروه های مقاومت اسلامی عراق است که یک دستگاه نظامی و یک دستگاه امنیتی عراق در آن نیز مشارکت دارند و هدف آن، تهدید ساختار نظام و به خطر انداختن صلح داخلی در عراق است.

در این بیانیه همچنین آمده است: اقدام اشغالگران آمریکایی به انجام این طرح احمقانه باعث می شود تا کتائب حزب الله را در رویارویی جدی با آمریکایی ها گذاشته و در نتیجه همه تاسیسات نظامی، امنیتی و اقتصادی دشمن را هدف قرار دهد.

این گروه مقاومت عراقی افزوده است: به طرف های عراقی که می خواهند با آمریکایی ها در این توطئه مشارکت کنند هشدار می دهد که با آنها به عنوان دشمن برخورد می کند و این خیانت را نخواهد بخشید.

کتائب حزب الله عراق خواهان آماده باش کامل تمامی نیروهای مردمی و مجاهد برای مقابله با این طرح توطئه انگیز آمریکایی ها درعراق شده است.

علاوه براین «صادق الموسوی» از شخصیت های سیاسی برجسته عراقی در توئیتی، طراحی آمریکا برای دست زدن به کودتای نظامی در عراق را مورد تاکید قرار داده است.

وی اظهار کرد: طرح هلی برن نظامی آمریکا در عراق با هدف رهبری یک کودتای نظامی برای تغییر نظام در عراق نیست بلکه نخست با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در عراق است. آمریکایی ها با ادعای اینکه دولت عراق قادر به کنترل ویروس کرونا نیست تلاش خواهد کرد تا یک مجوز بین المللی برای نیروهای خود برای دست زدن به هلی برن در عراق به دست بیاورد و بعد از کنترل ویروس، مرحله کودتای نظامی شروع می شود.

در همین راستا نماینده فراکسیون صادقون (عصائب اهل الحق) در پارلمان عراق تاکید کرد:  پاره ای مدارک و شواهد وجود دارند که حکایت از انجام کودتای نظامی درعراق دارد.

«محمد البلداوی» به خبرگزاری «المعلومه» عراق افزود: فعال کردن مجدد هسته های خفته داعش در استان های دیاله، صلاح الدین و نینوا و تبلیغات رسانه ای که رسانه های عربی حوزه خلیج فارس به آن دامن می زنند گویای وجود چنین نقشه ای است.

وی خاطر نشان گفت: فشار آمریکا بر دولت عراق برای آزادی سازی زندانیان به بهانه شیوع کرونا در بین آنها یکی از آن ادله دیگر است که نشان می دهد واشنگتن می کوشد از آنها در اجرای توطئه خود بهره ببرد.

  • خروج مشکوک و غیرمنتظره تعدادی از نظامیان آمریکا

برخی از کارشناسان نیز خروج مشکوک و غیر منتظره تعدادی از نظامیان آمریکا از سه پایگاه نظامی در عراق و استقرار در کشور امارات را از جمله شواهد دال بر احتمال برنامه ریزی برای کودتای نظامی در عراق دانسته اند.

در سال های گذشته بارها مساله کودتای نظامی آمریکا در عراق به ویژه در دوره دوم دولت نوری المالکی (۲۰۱۰ – ۲۰۱۴) و همچنین دوره دولت «عادل عبدالمهدی» و از شروع تظاهرات خیابانی مطرح شده است. در اوج اعتراضات خیابانی در ۲۵ نوامبر گذشته (۴ آذرماه ۹۸) یک گروه هکر ناشناس به نام «ماکس پرو» سایت رسمی سازمان مبارزه با تروریسم را مورد حمله الکترونیک قرار داد.

این هکرناشناس یک بیانیه جعلی با عنوان اعلام نافرمانی مدنی نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم و پیوستن آنها به صفوف اعتراضات خیابانی منتشر کرد. در همان زمان، این اقدام نوعی آزمون برای کودتای نظامی در عراق ارزیابی شد.  ادامه حملات سایبری به سایت های مختلف وزارتخانه های عراق در کوران اعتراضات خیابانی، سوالاتی در خصوص عوامل پشت پرده این حملات و اهداف آنها مطرح کرد که هنوز با گذشت چهار ماه بی جواب مانده و نیروهای عراقی نتوانسته اند، عوامل این حملات سایبری را شناسایی کنند.   پس از این حملات سایبری بود که پاره ای از رسانه های عربی منطقه، از تلاش امارات متحده عربی برای دست زدن به کودتای نظامی در عراق خبر دادند.

  آمریکا و امارات اینک در کوران بحران کرونا، دست به یک مانور نظامی مشکوک زده اند که گفته می شود امنیت منطقه و برخی کشورها از جمله عراق را هدف قرار می دهد.

کد خبر 495739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارمان IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    0 3
    اینقدر که ایران نگران کودتا در عراق هست، خود عراقی ها نیستن.
  • US ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    0 0
    شيطان بزرگ(آمريكا) با انداختن ويروس كرونا به جان ملتها و سرگرم كردن كشورها ،دنبال دزدي و غارت و جنايت درخاورميانه است تا اين شيطان در خاورميانه است دنيا روي شادي و صلح را نمي بينند!