یک متخصص ارتوپدی تاکید کرد: ماندن در خانه برای جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ باید با ورزش و حرکات فیزیکی به‌منظور حفظ سلامت بدن و مقابله با بیماری‌های استخوانی و مفاصلی همراه باشد.

ورزش کرونا اصفهان

به گزارش همشهری‌آنلاین،  دکتر مجید کریمیان، رئیس گروه ارتوپدی بیمارستان خانواده اصفهان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: انجام حرکات فیزیکی برای همه رده‌های سنی و تمام افرادی که در خانه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا می‌مانند، ضروری است، زیرا بی‌حرکتی به مدت طولانی برای بدن آسیب‌زاست و عوارض متعددی به دنبال دارد که با انجام برخی توصیه‌ها می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: انواع حرکات فیزیکی در منزل، از راه رفتن در اتاق تا کار با وزنه یا وسایل ورزشی تخصصی مانند دمبل یا هالتر، هیچ ممنوعیتی ندارد و به طور جدی پیشنهاد می‌شود، پیاده‌روی در منزل اگر در حیاط شخصی و در هوای آزاد انجام شود سودمندتر است و در صورت نداشتن چنین امکانی، می‌توان از اتاق‌های خانه استفاده کرد.

به ازای هر ساعت نشستن در خانه، ۳ تا ۱۰ دقیقه بایستید

این متخصص جراحی استخوان و مفاصل تصریح کرد: انجام هرگونه حرکات بدنی و ورزشی باید متناسب با سن و دیگر ویژگیهای فیزیکی فرد باشد، اما بطورکلی به ازای هر ساعت نشستن لازم است ۳ تا ۱۰ دقیقه بصورت ایستاده حرکاتی را انجام و وضعیت فیزیکی بدن خود را تغییر داد.

کریمیان با بیان این‌که ماندن در خانه تا حد زیادی الگوی خواب افراد را تغییر داده است، اظهار داشت: بسیاری از هموطنان تا شب‌ها دیروقت بیدارند و به‌جای آن روزها می‌خوابند با این وجود در هر ساعت از شبانه‌روز که علاقمندند ورزش کنند و هر زمانی که بیشتر حوصله دارند حرکات بدنی و نرمش را افزایش دهند.

وی با اشاره به این‌که اجرای حرکات ورزشی متناسب با قدرت بدنی، زمان و میزان مختلفی دارد، گفت: برای مثال صاف کردن زانو در حال نشسته به مدت چند ثانیه و نگه داشتن آن، بازکردن دست‌ها و انجام حرکات دَوَرانی، حرکت چرخ آسیاب، جمع و رها کردن عضلات شکم و حرکت پای دوچرخه در جا از جمله اقدامات ساده و مفیدی است که به تجهیزات خاص هم نیاز نداشته و اثرات سودبخشی را برای جسم به دنبال دارد.

برای ورزش نکردن بهانه نیاوریم

رئیس گروه ارتوپدی بیمارستان خانواده اصفهان در باره کار با وزنه نیز گفت: در صورت نداشتن وسایل تخصصی ورزش، حتی می‌توان از یک کیسه حاوی برنج یا گندم در وزن‌های مختلف مانند ۲-۳ کیلوگرمی استفاده کرد و نداشتن تجهیزات نباید بهانه‌ای برای ورزش نکردن باشد.

کریمیان به ضرورت اختصاص زمان برای ورزش جدا از کارهای روزمره اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی شخصی را در خیابان یا پارکی می‌بینیم متوجه می‌شویم که در حال ورزش و نه پیاده‌روی معمولی است، در خانه هم باید حرکات فیزیکی منجر به بالارفتن ضربان قلب، تنفس و تعرق بدن شود، اگرچه الزاما تعرق بدن معیار استانداردی از لحاظ تعریف ورزش نیست اما معیاری مناسب برای تعیین ورزش موثر محسوب می شود.

وی تاکید کرد: زمان ورزش در خانه اجباری نیست اما پیشنهاد می‌کنیم که هموطنان بصورت منظم و در هر ساعتی از شبانه‌روز ورزش کنند و امروزه دیگر دوره شائبه زمان ورزش صبحگاهی گذشته و از وجهه علمی برخوردار نیست.

متخصص ارتوپدی در پاسخ به این پرسش که سکون درازمدت چه تاثیر منفی بر بدن دارد، اظهار داشت: نخستین ضرر این امر آسیب جسمانی و فیزیکی است به این معنا که ماندن مواد زائد در عروق و اسید لاکتیک و عدم دفع برخی مواد مضر از طریق کلیه‌ها  و تجمع چربی سبب ضعف عضلانی و جسمی و کرختی و ناتوانی می‌شود و شاکله بدن را با انواع بیماری‌ها را در طولانیمدت با خطر روبه رو می‌کند.

کریمیان ادامه داد: مشکلات استخوانی و مفاصل، دیگر خطری است که افراد کم‌تحرک را تهدید می‌کند یعنی خشکی مفاصل، پوکی یا ناتوانی استخوان‌ها رخ می‌دهد و شخص در زمان میانسالی یا پیری با معضلات متعددی مواجه خواهد شد.

وی، امراض قلبی عروقی مانند فشار خون و بیماری‌هایی مانند دیابت را از دیگر مشکلاتی برشمرد که به دلیل بی‌تحرکی و ورزش نکردن روی می‌دهد و در این ارتباط تصریح کرد: حرکات فیزیکی سبب قوی شدن قلب و عملیات مرتبط با ساز و کار پمپاژ خون می‌شود.

ضرورت ورزش خانوادگی در خانه

این متخصص جراحی استخوان و مفاص، جلوگیری از ابتلا به مشکلات روحی و روانی را از مزایای ورزش بهویژه در زمان قرنطینه خانگی دانست و گفت: هر نرمش و حرکت بدنی به غیر از مباحث تخصصی فیزیکی، روحیه شادی و نشاط را به همراه دارد و در این زمینه می‌توان از رسانه ها، برنامه‌های ورزشی تلویزیونی، موسیقی در حین ورزش و رقص بهره برد.

به گفته کریمیان، ورزش دسته‌جمعی در منزل راهکاری است که همگان را به حرکات بدنی و دوری از تنبلی، سستی و کم تحرکی ترغیب می‌کند و با افزایش شادی، ماندن در خانه را راحت‌تر می‌سازد.

کد خبر 495514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha