وزیر بهداشت در حالی طی نامه‌ای از شیادی به بهانه طب اسلامی و ایرانی انتقاد کرد که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم از کلاهبرداری به نام طب اسلامی انتقاد کرده است.

دکتر سعید نمکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یادداشتی درباره توصیه‌ها مبنی بر مداخلات طب سنتی در درمان ویروس کرونی نوشت: اخیراً در بعضی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواردی پیرامون توصیه به مداخلات طب سنتی در درمان بیماری COVID۱۹ مطرح و مورد بررسی و نقد قرار گرفته که لازم دیدم موارد ذیل را به استحضار صاحبنظران حوزه سلامت برسانم.

طب سنتی و مکمل جزء تفکیک‌ناپذیر تاریخ علوم پزشکی جهان و دیرینه طب ممالک کهن همچون چین، هند و ایران زمین است و عدم توجه به این گذشته افتخارآمیز و غفلت از مبانی علمی، منطقی و کاربردی آن در شرایطی که طب مدرن در جنبه‌هایی از بیماری‌های نوپدید و صعب‌العلاج در جهان نیازمند ورود طب مکمل است، یقیناً از دست دادن فرصت‌های ارزشمند در تاریخ کشورهاست.

بی‌تردید در هجمه بی‌وقفه و درمان‌ناپذیر ویروس کرونا کشور چین از کلیه ظرفیت‌ها به‌خصوص گیاهان دارویی و شیوه‌های دیگر طب سنتی و جایگزین نیز در کنار روشهای مدرن بهره برد که مشاور طب سنتی اینجانب با مکاتبات و مذاکرات با دانشمندان چینی، گزارشی از اثربخشی این روشها ارائه کرد که توصیه شد پزشکان و دانشمندان طب سنتی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور در کنار دیگر متخصصین بالینی و علوم پایه در امور تحقیقاتی بیماری که سرشار از موارد شگفت‌انگیز جدید بود فعالیت کنند.

این بدان معنا نیست که :

اولاً : می‌توان فقط استفاده از طب سنتی چنین بیماری پیچیده و پرتلاطمی را بدون بهره‌گیری از شیوه‌ها و تجارب صاحبنظران پزشکی نوین جهان علاج کرد.

ثانیاً:  اگر قرار باشد دانشمندان طب سنتی و مکمل در کنار متخصصین پزشکی مدرن با هم‌افزائی عالمانه به جنبه‌­های تحقیقاتی و درمانی بیماری بپردازند، این عرصه جایگاه شیادان بی‌سواد و عوام‌فریبی نیست که با پوشش طب اسلامی و ایرانی سالها بر جان و مال مردم بی‌رحمانه تاخته‌اند و نابخردانه با پایمالی عرصه خرد و دانش پزشکی کشور و حتی به آتش کشیدن مستندات مرجع علمی و بین‌المللی علوم پزشکی و رفتارهای هنجارشکنانه موجبات وهن دین و علما را فراهم کرده‌اند.

این گروه کم‌خردتر و رسواتر از آنند که بتوانند حتی در ساده‌ترین شرایط به عرصه آیند چه رسد به اوضاع پیچیده کنونی که دانشمندان و صاحبنظران جهانی معتقدند با عزمی جهانی و تلاش عالمانه شبانه‌روزی باید به این پدیده از مرحله شناخت و پیشگیری تا مراحل دارو، ساخت واکسن و درمان بیماری در کنار هم بپردازند.

همانا با تاریکی جهل و خرافه نمی‌توان بر ظلمت بیماری نوپدید فائق آمد که به قول حافظ:

صحبت حکام ظلمت شب یلداست

نور ز خورشید جوی بو که برآید

ثالثاً : امروز خدمات دانشمندان و دانش‌پژوهان رشته‌های مختلف از قبیل طب گیاهی، طب سوزنی، رایحه‌­درمانی، طب فیزیکی و دیگر رشته‌های طب مکمل که از متخصصین برجسته علوم پزشکی جهانند در کنار صاحبنظران طب مدرن دستاوردهای اعجاب‌انگیز و روشهای موثری را در پیشگیری و درمان بیماریها خلق کرده است که در کشور ما نیز ضروری‌ست با استفاده از این ظرفیت و همکاری عالمانه دانشمندان دو حوزه و تمرکز بر تحقیقات و آزمایشات بالینی، فرمولاسیون و ساخت داروهای طبیعی و تدوین پروتکل‌ها و روشهای درمانی مورد قبول تمام دانشمندان صاحب نام کشور مدل موفق و حکیمانه‌ای از هم‌اقرائی دو عرصه مهم فراهم آید.

بی تردید نزدیکی و هم‌گرائی عالمانه بین صاحبنظران دو حوزه در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور می‌­تواند حفره‌ها و گسست‌هایی که جایگاه رویش و رشد کلاهبرداری‌ست را پر کند و مردم را نیز از شر خناسان عوامفریب برهاند. ان‌شاءالله

  • کلاهبرداری به نام طب اسلامی

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت هم امروز در نشست خبری خود گفت: درباره دخالت مدعیان طب اسلامی درمان کرونا و بیماری کووید ۱۹ باید گفت، بر اساس آنچه مراجع عظام دینی نیز تاکید کرده اند، چیزی به عنوان طب اسلامی نداریم و ادعایی که برخی افراد مطرح می کنند صرفا نوعی مغالطه و پنهان شدن پشت نام دین برای اقدامات غیر قانونی و غیر مجاز و بعظ کلاهبرداری و شیادی است اما طب سنتی ایرانی دارای داشته های است که حاصل قرنها فعالیت است و از داشته های طب سنتی کشورهای دیگر هم بهره گرفته است و آن بخشی از طب ایرانی که شامل فارغ التحصلان آکادمیک آن در دانشگاههای علوم پزشکی در رشته طب ایرانی و داروسازی ایرانی مورد تایید وزارت بهداشت است.

وی گفت: طب ایرانی می تواند در عرضه پیشگیری از بیماری های واگیر حرف های داشته باشد اما برای درمان بیماری کووید ۱۹ با توجه به اینکه طب رایج هم هنوز درمان این بیماری را نمی داند و چون داشته ای طب سنتی مربوط به قرنها پیش است، نمی توان برای درمان این بیماری به طب سنتی مراجعه کرد گر چه همان طور که در طب رایج و مدرن به دنبال درمان این بیماری هستند از تحقیق و پژوهش برای درمان این بیماری در طب ایرانی و طب های مکمل استقبال می کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: ۸۰ طرح تحقیقاتی برای درمان کرونا در مراکز تحقیقاتی کشور در حال انجام است و هر اقدامی که بتواند به بهبود و افزایش طول عمر بیماران کمک کند مورد استقبال است.

کد خبر 495188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    1 0
    با سلام و خسته نباشید به همه سیستم پزشکی کشور به شخصه از دستگاه قضایی توقع دارم برخورد جدی صورت بگیرد .دستگاه قضا تا اکنون اقدامی در خصوص برخورد با این افراد انجام نداده است .