شیوع ویروس کرونا در حوزه‌های مختلف آموزشی و اقتصادی، به شدت مخرب بوده است.

کرونا - اقتصاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تقریبا فرقی نمی‌کند یک دانش‌آموز باشید یا مدیر کسب و کار کوچک و یا حتی دست‌فروشی در خیابان انقلاب! تبعات شیوع ویروس کرونا (CoVID-۱۹) که از ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹، در چین آغاز شد و در حال حاضر در بیش از ۵۰ کشور دنیا قربانی می‌گیرد، در حوزه‌های مختلف آموزشی و اقتصادی، به شدت مخرب بوده است و شاید تاثیرات آن بر ما ایرانی‌ها که در شرایط نه چندان مطلوب اقتصادی به سر می‌بریم، به مراتب بیشتر و حتی ترسناک‌تر باشد.

  • اگر علائم کرونا ویروس را دارید، باقی مطالب را نخوانید!

همه ما در دوره‌های مختلف زمانی بیماری‌هایی را تجربه کرده‌ایم و هربار نیز به این نتیجه رسیده‌ایم که سلامتی، مهم‌ترین نعمتی است که به انسان داده شده است. پس اگر احساس می‌کنید علائم ویروس کرونا را دارید، باید هر چه زودتر متوجه این موضوع شوید تا در موارد ملایم خود را قرنطینه کنید و در موارد شدیدتر، در بیمارستان بستری شوید. این بیماری شوخی‌بردار نیست و حتی اگر در خود شما چندان آثار بیماری ایجاد نکند، ممکن است منجر به آلوده شدن اطرافیان و در نهایت مرگ آن‌ها شود.

  • تاثیرات اقتصادی که همگی از آن خبر داریم

تقریبا هر نوجوان ۱۵ ساله‌ای هم شرایط پیش رو را درک می‌کند؛ شیوع کرونا در ایران، دقیقا در زمانی شدت گرفت که به رسم هزارساله، ایرانیان خود را برای مراسم نوروز آماده می‌کردند و این به آن معنی است که بسیاری از کسب و کارهای فردی مانند دست‌فروشی تا کسب و کارهای کوچک و بزرگ، بخش مهمی از درآمد سالانه خود را به این ایام وابسته می‌دانستند.

با این حال، ایجاد ترس عمومی، خلوت شدن خیابان‌ها، فروشگاه‌ها و احتمال عدم برگزاری مراسم عید سال ۹۹، تمام برنامه‌های کسب درآمدی و حتی زندگی معمولی و روتین، به دوران پساکرونایی، منتهی شده است. با این حال، در ادامه، تلاش کرده‌ایم لیست کوچکی از این تاثیرات را گردآوری کنیم:

۱. کاهش فروش بازارهای آنلاین و آفلاین پوشاک: گرچه پیش‌بینی می‌شد با کاهش تردد افراد در خیابان‌ها، بازارهای آنلاین رشد خوبی داشته باشد، اما این افزایش رشد چندانی نداشته است.

۲. کاهش خرید طلا و جواهرات مربوط به مراسم عقد و ازدواج و همچنین سالن‌های پذیرایی مربوط به آن

۳. کاهش فروش بازارهای تنقلات و اقلام مواد غذایی مورد نیاز سال نو

۴. کاهش تردد وسایل نقلیه عمومی به ویژه تاکسی‌ها، اتومبیل‌های شخصی و حتی تاکسی‌های اینترنتی

۵. تعدیل نیروی بسیاری از کسب و کارها به دلیل کاهش ناگهانی تقاضای مشتریان

۶.دورکارشدن بسیاری از کارمندان کسب و کارهای دولتی و خصوصی (در مواردی منجر به کاهش راندمان کاری می‌شود).

۷. از بین رفتن کسب و کارهای فردی مانند دست فروشی اقلام مختلف شب عید (از خرید ماهی تا پوشاک)

۸. لغو تورهای گردشگری داخلی و خارجی که به تبع آن، شرکت‌های مسافربری هوایی و زمینی، هتلداران، رستوران‌دارها و قهوه‌خانه‌ها لطمه می‌بینند.

۹. از بین رفتن مشاغل روزمزد مانند کارگرهای ساختمانی و یا معلم‌های حق‌التدریسی آموزشگاه‌ها

۱۰. تعطیلی مراکز درمانی مانند دندانپزشکی و کاهش مراجعه بیماران به کلینیک‌های درمانی

۱۱. کاهش فروش بازارهای دکوراسیون، تعمیرات خانه و بازارهای فرش

احتمالا شما می‌توانید به این لیست، موارد دیگری را نیز اضافه کنید. با این حال، هنوز آمارهای اسفندماه کسب و کار منتشر نشده و به اعتقاد بسیاری از متخصصین حوزه اقتصادی، ایران رکود اقتصادی بیشتری را تجربه خواهد کرد که این موضوع متاسفانه منجر به ورشگستگی بسیاری از کسب و کارها و بیکاری افراد بسیار زیادی خواهد شد.

  • تاثیرات اقتصادی غیرمستقیمی که چندان به آن توجه نمی‌کنیم!

تمام موارد اشاره شده، از موضوعی پایه‌ای‌تر به نام درآمد نفتی ایران، تاثیر می‌پذیرد؛ ایران همچنان بر درآمد نفتی متکی است و به این ترتیب، اقتصاد حاصل از آن با وجود تحولات جهانی (رکود جهانی و بازار سهام)، دچار تلاطم شده است. همچنین با توجه به تحریم‌هایی که اقتصاد نفتی ایران تجربه می‌کند، سال ۲۰۱۹، کاهش درآمدی ۳۵% را نیز تجربه کرده است.

از طرفی رکود جهانی منجر به کاهش قیمت ۱۰ دلاری نفت شده که این موضوع به مراتب شرایط را وخیم‌تر خواهد کرد و منابع مالی- ارزی ایران را کاهش خواهد داد.

مساله سوم، بالا رفتن قیمت طلا در بازار جهانی است، چرا که با وضعیت حال حاضر، سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری محسوب می‌شود که تبعات آن در بازار ارز ایران و افزایش قیمت ارز خواهد بود.
مورد بعدی افزایش قیمت سرسام آور مسکن خواهد بود. به طور طبیعی بازار مسکن، در پایان سال منتظر افزایش قیمت است، اما با توجه به تغییرات بازار سکه و ارز و نگرانی‌های شیوع کرونا، سرمایه‌گذران به سمت بازار مسکن روی می‌اورند و قیمت‌ها به میزان بیشتری بالاتر خواهد رفت.

با توجه به همگی این موضوعات، شرایط بحرانی‌تر از همیشه خواهد بود و تغییر آن، نیاز به رویکردهای صحیح بعد از کاهش شیوع کرونا و تمام شدن قرنطینه خواهد داشت.

  • پیش‌بینی اقتصاد با توجه به تعداد مبتلایان به بیماری کرونا

همانطور که در آمارهای رسمی دنیا به صورت روزانه اعلام می‌شود، کشور چین توانسته شیوع این بیماری را در یک روند نزولی قرار دهد، اما با توجه به تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در ایران و روند به شدت صعودی آن، انتظار می‌رود شرایط قرنطینه و بالطبع آن رکود اقتصادی، حداقل تا پایان فرودین‌ماه ۹۹ ادامه داشته باشد و پیش‌بینی‌های وضعیت اقتصادی به آمارهای اسفندماه و زمان اتمام قرنطینه و روند بهبود بیماری نیاز دارد.

به این ترتیب، برای تک تک مردم ایران بهترین شرایط برای کاهش روند نزول اقتصادی، رعایت اصولی است که روزانه در تمام خبرگزاری‌ها گفته می‌شود: رعایت کردن تمام و کمال شرایط قرنطینه و بهداشت فردی و البته در کنار آن مدیریت بحران بهتر.

کد خبر 495041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha