یک استاد اپیدمیولوژی (همه‌گیری‌شناسی) دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت درباره خطرات سیاست «ایمنی جمعی» و سیل سهمگین اپیدمی هشدار داد.

دکتر علی اکبر فتوحی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایت سازمان نظام پزشکی کشور، دکتر دکتر اکبر فتوحی، استاد اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در نامه‌ای که در یکم فروردین به دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت نوشته است، به حضورش در نشستی که با کارشناسان چینی که از طریق صلیب سرخ چین به ایران سفر کرده بودند، اشاره می‌کند و در برنامه دولت چین در کنترل همه‌گیری کووید-۱۹ بیان می‌کند.

دکتر فتوحی می‌نویسد: «چین در حال حاضر که اپیدمی را در کشورشان بعد از ابتلای بیش از ۸۰ هزار نفر کنترل کرده‌اند، جلوگیری از ورود موارد جدید به کشور، بیماریابی شدید برای جلوگیری از رخداد طغیان و اپیدمی جدید در کشور و فعال‌سازی برنامه ریزی شده و دقیق اقتصادشان تا زمان رسیدن به واکسن است. ده تیم مختلف در چین هم مشغول کشف و ساخت واکسن هستند و به نظر می‌رسد به اواسط تابستان برای حصول به واکسن خوشبین هستند.»

  • سخن نادرست درباره «ایمنی جمعی»

این استاد اپیدمیولوژی در ادامه نامه‌اش با این «سخن نادرست» عده‌ای که «بدون درگیر شدن دو سوم مردم کشور و ایجاد ایمنی جمعی این اپیدمی خاموش نخواهد شد» مخالفت می‌کند و می‌نویسد:‌«سوای اینکه دو سوم جمعیت این بیماری را خواهند گرفت یا خیر، بدیهی است که نباید مفهوم ایمنی جمعی هدف و روش کنترل اپیدمی فرض شود. این نگاه بسیار غلط است.»

«درگیری دو سوم مردم در بهترین حالت یعنی بیش از ۴۵۰ هزار مورد مرگ که ۳۰۰ هزار مورد آن در افراد کمتر از ۷۰ سال رخ خواهد داد؛ ۸ میلیون بستری خواهند شد و ۱,۵ میلیون نفر هم به آی‌سی‌یو نیاز خواهند داشت که به دلیل عدم امکان فراهم کردن آن یعنی میزان مرگ بیشتر. این اتفاق حتی اگر در دو سال هم رخ بدهد، بدنه بهداشت و درمان و حتی بدنه کل کشور توان تحمل آن را نخواهد داشت و باید از این سناریو اساسا صرف نظر کنیم.»

  • کم‌شماری آمار بیماری و ضعف در بیماریابی

دکتر فتوحی در ادامه نامه‌اش با ذکر اینکه آمار رسمی بیماری کووید-۱۹ به دو دلیل اتکای صرف به تست آزمایشگاهی و دوم فرایندهای جمع‌آوری‌ داده‌ها و پروتکل برخورد با بیماران که اساس افراد بدون مشکل تنفسی و نیاز به بستری تست نمی‌شوند، «کم‌شماری» دارد، به یک «نکته نگران‌کننده دیگر» اشاره می‌کند: «در حالی که در طی ده روز گذشته آمار رسمی روزانه مرگ و میر در کشور در حال افزایش است،  تعداد موارد کشف شده تقریبا ثابت است و این به مفهوم کنترل اپیدمی نیست، بلکه به مفهوم ضعف در بیماریابی و عدم کنترل نهایی اپیدمی است و نشان میدهد که اقدام جدی در کنترل انتقال ویروس به افراد جدید صورت نمی گیرد و بیماری دارد گسترش وسیع پیدا می‌کند.»

این استاد همه‌گیری‌شناسی توضیح می‌دهد که کشف شدن تعداد موارد روزانه خیلی زیاد در کشورهایی مانند ایتالیا و آلمان، «بر خلاف برداشتی که ممکن است بشود»، نشان‌دهنده «فعال شدن سیستم کنترل اپیدمی» در آنها است و در مقابل «با توجه به گستردگی اپیدمی در کشور،  کم شدن تعداد موارد ابتلای قطعی در حال حاضر باید بیشتر ایجاد نگرانی کند و می‌تواند بیانگر موثر نبودن روش‌های بیماریابی در کشور باشد.»

  • سیل سهمگین اپیدمی

دکتر فتوحی در ادامه با تاکید بر احساس خطر جدی بسیاری از متخصصان اپیدمیولوژی در کشور می‌نویسد: «میزان خطر این اپیدمی کمتر از واقعیت برآورد شده است. نگرانی جدی این است که سیل اپیدمی چنان سهمگین خواهد بود که حتی نگرانی از تعادل بین سرپا ماندن اقتصاد کشور و کنترل بیماری نیز احتمالا محلی از اعراب نخواهد داشت. کنترل وسیع اپیدمی تنها گزینه پیش رو است و از گسترش اپیدمی با تمام توان و تا زمان آماده شدن واکسن باید جلوگیری کرد.»

  • پیشنهادهای عملیاتی

این استاد اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان نامه‌اش دو این پیشنهادها را برای کنترل همه‌گیری کووید-۱۹ ارائه می‌کند:

۱- گسترش اقدامات پیشگیرانه به گونه‌ای که منحنی اپیدمی مانند چین و کره جنوبی برگردانده شود با بسیج توان حداکثری کشور حتی به قیمت آسیب‌های اقتصادی (البته با حمایت از اقشار ضعیف‌تر اقتصادی)

رسیدن به این هدف، «نیاز به بیماریابی بسیار گسترده و جداسازی آنها و ردیابی تماس‌ها برای جلوگیری از انتقال بیماری؛ محافظت جدی از کادر بهداشت و درمان برای جلوگیری از ابتلای خود ایشان و خروج از چرخه خدمت و مستهلک شدن در زیر فشار کاری، قرنطینه کردن گروه های پرخطر که ابتلای ایشان مرگ و میر را افزایش خواهند داد و ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار شدید و وسیع دارد.»

۲- فعال شدن وزارت خارجه در سطح بین‌المللی برای انجام سه ماموریت:

الف. دریافت تجربیات، تجهیزات و خصوصا امکانات و کیت‌های انجام تست‌های تشخیصی به صورت بسیار وسیع که بدون آن نمی توان در مدیریت این اپیدمی موفق بود.
ب. رایزنی برای اولویت دریافت داروی احتمالی و واکسن به مقدار قابل قبول وقتی تولید و فراهم شد. وقتی داروی اختصاصی و/یا واکسن تهیه شود اولویت در دسترسی به آن مسئله مهمی خواهد بود و از الان باید به فکر آن بود.
ت. رایزنی نزدیک دیپلماتیک با سازمان‌های بین المللی و کشورهای دارای توان بالا مانند چین و آلمان برای دریافت حمایت‌های فنی و تجهیزاتی.

  • همین الان باید اپیدمی را سرکوب کرد

دکتر فتوحی در این نامه هشدار می‌دهد: ««باید اپیدمی همین الان با تمام قوا سرکوب شود و اگر اندازه اپیدمی از نقطه بحرانی گذر کند و دیر شود دیگر امکان هیچگونه مدیریتی نخواهد بود و سیل آن از روی کشور عبور کرده و آثار مخرب آن باور نکردنی خواهد بود.»

کد خبر 494980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    4 0
    خوب است مديريت اپيدمي را به ايشان بسپارند نكات علمي مطرح نموده اند كه تا كنون ديگران از آن سخني به ميان نياورده اند.
  • علی IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    1 2
    چرا باید در دریافت دارو یا واکسنی که معلوم نیست سه چهار سال بعد از استفاده از اون چه بلایی ممکنه سر افراد جامعه بیاره و افراد رو مستعد چه بیماری های ناشناخته دیگه ای کنه، این همه عجله کنیم؟ اونم از خارج از کشور . نباید به خاطر یه چیز بد خودمون رو گرفتار بدتر کنیم. بهتر نیست کشور توان کاری و علمی خودش رو بالا ببره و از تجربیات نه تجهیزات بقیه استفاده کنه؟؟؟
  • احسان IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    7 0
    متاسفانه وزیر بهداشت بجای استفاده از همچین اساتیدی درکنترل اپیدمی ها که متخصص آمار و اپیدمی هستند به حرف افراد غیر متخصص اپیدمیولوژی استناد میکنند