وقوع سیل در تعدادی از استان‌های کشورمان طی ۲۴ ساعت گذشته موجب جان باختن ۱۱ نفر شده است. این ۱۱ نفر مربوط به استان‌های بوشهر، فارس، قم، گیلان، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان بوده‌اند. آماری که با توجه به شدت بارندگی‌ها ممکن است افزایش داشته باشد.

سیل

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی کشور از چند روز گذشته طغیان رودها و وقوع سیل در برخی استان‌ها را هشدار داده بود و اکنون با وقوع سیل در این استان‌ها دست کم ۱۵ نفر مصدوم شده‌اند، ۱۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۳ نفر مفقود شده‌اند.

کارشناسان هواشناسی کشور اعلام کرده بودند که به دلیل شدت باران در استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، شمال خوزستان، چهارمحال و بختیاری، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال و شرق خراسان رضوی، سمنان، خراسان جنوبی، مرکزی، شرق لرستان، قم، شمال فارس، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد در روز سوم و چهارم فروردین، احتمال وقوع سیل، طغیان آب رودخانه‌ها و اختلال در جاده‌ها در تعدادی از این استان‌ها وجود دارد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سیل اخیر بیش از ۲۰ هزار نفر درگیر شده‌اند.

  • سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان ۸ مجروح برجا گذاشت

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانشهر گفت: جاری شدن سیلاب در شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه تاکنون ۸ مجروح برجا گذاشته است.

به گزارش مهر، نادر ستوده اظهار داشت: سقوط یک دستگاه وانت بار و یک دستگاه کامیون شب گذشته از پل تخریب شده ناشی از بارندگی در مسیرهای منتهی به شهرستان ایرانشهر سه مجروح برجا گذاشت.

وی افزود: همچنین براثر بارندگی‌های شدید شاهد جاری شدن سیلاب در مسیرها بودیم که این امر منجر به واژگونی یک دستگاه پژو ۴۰۵ در محدوده مسجد حضرت ابوالفضل (ع) ایرانشهر شد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانشهر ادامه داد: این حادثه منجر به مجروح شدن پنج نفر از سرنشینان پژو شد که بلافاصله مجروحان با آمبولانس به بیمارستان خاتم النبیاء (ص) ایرانشهر منتقل شدند.

وی بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارش باران و احتمال وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان، مردم از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

ستوده اظهار داشت: تمامی پایگاه‌های اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با توجه به اعلام بروز سیلاب در آماده باش به سر می برند.

  • خسارت سیل در جنوب استان بوشهر

بارندگی شدید در جنوب استان بوشهر نیز باعث بروز خسارت به برخی از تاسیسات آب و برق و ریزش کوه در برخی از مسیرهای مواصلاتی جنوب استان شد.

به گزارش مهر، با فعالیت یک سامانه بارشی در استان بوشهر شاهد بارندگی‌های نسبتاً خوبی در نقاط مختلف استان بوشهر خصوصاً در جنوب استان بودیم. این بارندگی‌ها امروز شدت بیشتری نسبت به روز قبل داشت و در برخی از نقاط استان بیش از ۱۲۰ میلیمتر بارندگی ثبت شده است. این بارندگی‌ها سبب بروز خسارت‌هایی به برخی از تأسیسات شهری و روستایی، راه‌ها، شبکه‌های آب و برق و شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر اظهار داشت: امروز بارش‌های خوبی را در استان بوشهر شاهد بودیم که ۱۲۳ میلیمتر بارندگی در محدوده شهرستان کنگان و بیش از ۷۰ میلیمتر در شهرستان دیر ثبت شده است.

جهانگیر دهقانی از آبگرفتگی شدید معابر و خیابان‌ها و بسیاری از منازل شهروندان در شهرستان کنگان خبر داد و اضافه کرد: این بارندگی‌ها باعث مسدود شدن مسیر عسلویه - کنگان در محدوده پرک شد که بلافاصله برای رفع مشکل اقدام شد.

وی از ریزش کوه در مسیر جم به سیراف خبر داد و بیان کرد: این بارش‌ها باعث آب‌گرفتگی معابر و خیابان‌ها و بسیاری از منازل شهری و روستایی شهرستان دیر نیز شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر به ریزش کوه و مسدود شدن جاده ریز به دوراهک اشاره کرد و ادامه داد: در شهرستان جم برخی خطوط ارتباطی دچار مشکل شد و خسارت‌هایی هم به بخش کشاورزی وارد شد.

  • آسیب دیدن تأسیسات کنگان

فرماندار کنگان نیز از بازگشایی میز عسلویه - کنگان خبر داد و اظهار داشت: این مسیر در محدوده روستای پرک به علت طغیان رودخانه فصلی بسته شده بود که نسبت به بازگشایی آن اقدام شد.

سیدعلی پاک نژاد از قطع بودن آب شرب در برخی مناطق شهری و روستایی شهرستان کنگان خبر داد و افزود: برق برخی مناطق که دچار قطعی شده بود، وصل شده‌است.

وی بیان کرد: بارندگی و جاری شدن سیلاب باعث خسارت به تأسیسات زیربنایی شهری و روستایی، شبکه آبرسانی، قطعی برق، آب‌گرفتگی منازل، تلف شدن دام‌ها و آب بردگی وسایل نقلیه و خودروهای شهروندان شده است.

پاک نژاد گفت: گروه‌های امدادی بسیج، هلال احمر و ستاد مدیریت بحران شهرستان کنگان در حال کمک به مردم برای تخلیه خانه‌های دچار آب‌گرفتگی هستند.

  • تأسیسات شهرستان دیر خسارت دید

فرماندار شهرستان دیر با اشاره به آب‌گرفتگی معابر در همه شهرهای شهرستان دیر بر اثر بارندگی ۷۰ میلیمتری اظهار داشت: در بسیاری از روستاها نیز شاهد آب‌گرفتگی معابر بوده‌ایم.

کریم علی‌حسنی از تلاش ویژه برای رفع مشکلات در این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: بلافاصله نسبت به رفع مشکلات برق در سطح شهرستان اقدام شده است. وی از بازگشایی مسیر جاده ریز به دوراهک خبر داد و اضافه کرد: با تلاش‌های صورت گرفته این مسیر بازگشایی شده است.

فرماندار دیر با اشاره به کشت گندم در ۱۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان دیر خاطرنشان کرد: با توجه به حجم آب وارد شده به این مزارع فعلاً امکان برآورد خسارت وجود ندارد و در دو روز آینده با مهیا شدن شرایط این مهم در دستورکار قرار می‌گیرد.

وی افزود: بارندگی‌ها به جز آب‌گرفتگی معابر و خساراتی که به گندم‌زارها وارد کرده است در بقیه موارد مسئله خاصی وجود ندارد و مشکلاتی که وجود داشته با حضور نیروهای آب و برق و گاز برطرف شده است.

  • فرونشست زمین و فوت ۳ نفر در قم

بارندگی شدید در قم نیز موجب فرونشست زمین در یکی از محلات این شهر و ایجاد گودال و سقوط دوخودرو و فوت ۳ نفر شد.

عباس جعفری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در این باره گفت: ساعت ۱:۱۹ بامداد امروز ۴ فروردین نشست زمینی در میدان کشاورز رخ داد و دو خودرو به داخل آن سقوط کردند. ماشین‌های آتش‌نشانی از ایستگاه شماره سه که نزدیک‌ترین مکان به محل حادثه بود در ۱:۲۰ اعزام شدند که با درخواست نیرو و تجهیزات کمکی از ایستگاه‌های دیگر نیز ماشین‌آلات و پرسنل اعزام شدند.

خاطرنشان کرد: عمق این گودال حدود ۷ متر و با گستره ۱۰ بود که حدود ۵۰ آتش‌نشان به محل اعزام شدند و در نخستین گام خودروی اول با دو سرنشین را بیرون کشیدند. خودروی دوم با توجه به حجم بالای بارندگی و ورود آب روان‌ها در گل‌ولای فرورفته بود که متاسفانه در این خودرو سه نفر اعضای خانواده بودند که فوت کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به بارش‌های شدید شب گذشته در مجموع ۶۵ عملیات آبکشی از منازل و مغازه‌ها توسط آتش‌نشانی انجام شد.

  • آماده باش ۳ تیم عملیاتی هلال احمر قم

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر قم هم گفت: با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران سه تیم عملیاتی هلال احمر قم در مواجهه با سیل و آبگرفتگی در حال آماده باش قرار گرفتند.

هادی سلیمی با ارائه گزارشی از اقدامات و آماده باش تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر استان قم در مقابله با سیل و آبگرفتگی، افزود: با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران در سطح استان قم و برف در ارتفاعات، سه تیم عملیاتی هلال احمر قم در مواجهه با سیل و آبگرفتی در حال آماده باش قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه این جمعیت نسبت به فراخوان امدادگران و نجاتگران عملیاتی و بارگیری تجهیزات سیل و آبگرفتگی اقدام کرد، گفت: فراخوان اول ویژه ۴۰ نجاتگر در قالب هشت تیم سیلاب در شهرستان قم و فراخوان دوم شامل ۱۵ نجاتگر در قالب سه تیم سیلاب در شهر کهک و فراخوان سوم ویژه ۱۰ نجاتگر در قالب ۲ تیم سیلاب در شهر جعفریه است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قم اظهار داشت: آماده سازی و بارگیری ۱۰ پمپ کف کش غیر از ۸ پمپ موجود در پایگاه‌های جاده‌ای استان و اعزام ۸ خودروی عملیاتی کمک دار و آمبولانس از دیگر اقدامات این جمعیت بود.

وی گفت: تا ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه یکشنبه (دیروز) بیشترین میزان بارش و آبگرفتگی منازل مسکونی و معابر در شهر کهک رخ داده است که تیم‌های عملیاتی در حال تخلیه آبگرفتگی منازل مسکونی می‌باشند.

سلیمی عنوان کرد: با توجه به پیش بینی و احتمال تداوم بارش‌ها، احتمال گسترش آبگرفتگی در سطح شهر قم و شهر قنوات وجود دارد.

وی گفت: شهروندان می‌توانند در صورت بروز حوادث در رابطه با آبگرفتگی و جاری شدن سیل، با شماره ۱۱۲ تماس بگیرند.

  • خراسان رضوی در حالت آماده‌باش

در پی پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌های رگباری و سیلاب، استاندار خراسان رضوی دستور آماده‌باش ستاد بحران استان را صادر کرد.

علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان‌رضوی در پی پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌های رگباری و سیلاب، دستور آماده‌باش ستاد مدیریت بحران استان را صادر کرد.

استاندار خراسان‌رضوی همچنین به معاون هماهنگی امور عمرانی تاکید کرد که تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی پیش‌بینی شود.

به دنبال دستور علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان‌رضوی و تاکید بر پیش‌بینی‌های لازم به فرمانداران سراسر استان، آن‌ها ملزم به تشکیل ستادهای شهرستانی مدیریت بحران و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی شدند.

  • آماده باش ستادمدیریت بحران دماوند

سرپرست فرمانداری دماوند نیز از آماده باش ستادمدیریت بحران این شهرستان خبر داد و گفت: از شهروندان و مسافران می خواهیم به علت احتمال سیلابی شدن از اطراق در حاشیه رودخانه ها بپرهیزند.

مهدی حیدری اظهار داشت: با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی از امروز، تمامی دستگاه‌های راهداری، پلیس راه، پلیس راهور، هلال احمر و شهرداری‌ها در آماده باش کامل و در حال خدمت رسانی هستند.

حیدری گفت: از شهروندان و مسافران می‌خواهیم که با توجه به بارش باران در شهرستان دماوند و احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها، از اطراق در حاشیه رودخانه‌ها خودداری و به اطلاعیه‌های این ستاد توجه کنند.

وی بیان داشت: در صورت لزوم برای تردد از محورهای کوهستانی از جمله محور هراز، حتماً زنجیر چرخ و وسایل گرمایشی به همراه داشته باشند.

سرپرست فرمانداری دماوند افزود: شهروندان می‌توانند هرگونه انسداد یا آب گرفتگی را از طریق سامانه ۱۳۷ به شهرداری‌های شهرستان دماوند اعلام کنند.

  • اقدامات مدیریت بحران در مناطق سیل‌زده

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره اقدامات مدیریت بحران در مناطق سیل‌زده گفت: تیم های خدماتی و درمانی هلال احمر در مناطق سیل‌زده کشور مستقر شدند و بیش از ۲۰ هزار نفر درگیر سیل هستند.

اسماعیل نجار در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: با توجه به پیشگیری‌های صورت گرفته و اعلام آماده باش به استان‌های درگیر سیل در بعضی از استان‌ها مانند بوشهر و شهرهایی از جمله کنگان و زه‌کلوت کرمان، وقوع سیل داشتیم که در اثر آن نیز بر اساس آمار و اطلاعات رسمی ۳ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.

وی بیان داشت:‌ از شب گذشته هلال احمر و دستگاه‌های خدمات رسانی در استان‌هایی که وقوع سیل داشتند خدمات داشتند و تعدادی از افراد درگیر سیل را نجات دادند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان داشت: در بعضی از شهرستان ها مانند زهکلوت کرمان، حدود ۱۲ هزار نفر درگیر سیل بودند که نسبت به اسکان تعدادی از آنها اقدام شده است.

وی درباره میزان خسارت وارد شده به استان‌های سیل زده گفت: برآوردهای لازم در خصوص بروز سیل و خسارت‌های آن در استان‌های مختلف هنوز جمع‌بندی نشده است.

  • امدادرسانی به ۱۳ استان گرفتار

اما در جریان بروز حوادث جوی در شماری از استان های کشورمان امدادرانی به مردم این استان ها در حال انجام است. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به حوادث جوی از روز گذشته تا صبح امروز، اظهار داشت: ١٣ استان آذربایجان شرقی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و هرمزگان تحت تأثیر قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: امدادرسانی به ١٠ شهر و روستا و ٤ محور کوهستانی انجام شده و به ٢٣ شهر و روستا نیز در حال انجام است و در این مناطق به ۳۵۰ نفر امدادرسانی شده و ۱۲ نفر به مناطق امن انتقال داده شدند.

سلیمی از تخلیه آب از ۲۰ منزل مسکونی و رهاسازی ۱۰ خودرو از مسیر سیلاب خبر داد و گفت: ۵۱ تیم امدادی با ۱۷۸ نفر امدادگر کار امداد رسانی را انجام داده اند.

کد خبر 494875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha