پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
۰ نفر

مردم استان خراسان رضوی مانند دیگر هموطنان ایرانی، نوروز را جشن می‌گیرند و برای آن اهمیت فراوانی قائل می‌شوند.

هفت سین

همشهری آنلاین: خانه‌تکانی، به‌جا آوردن رسم چهارشنبه‌سوری، خرید اقلام نوروزی اعم از خوراکی‌ها و غیره، سبزه سبزکردن، پختن سمنو، راه‌اندازی نمایش‌های حاجی فیروز و کوسه‌گردی، پختن شیرینی عید و پهن کردن سفره هفت‌سین ازعادت‌های مردم این استان در نوروز است. با این وجود خراسانی‌ها رسم‌های نورزی دیگری نیز دارند.

مراسم پیش از تحویل سال نو

یکی از رسوم قدیمی مردم خراسان این بود که شیر یا آب جوجه خروس بخورند. عده‌ای نیز لحظه سال تحویل دور سفره می‌نشستند و هر یک سکه‌ای یا چند دانه برنج همچنین یک گوخدا(خرخاکی) در مشت می‌گرفتنند.

برخی مردم خراسان یک کاسه پر آب هم در گوشه‌ای می‌گذارند و روی آب چند ساقه سبزه و یک عدد نارنج می‌اندازند؛ مقداری آجیل و شیرینی هم در دو بشقاب جداگانه می‌ریزند و با یک پیاله ماست و یک بشقاب سبزی‌پلو و ماهی در کنار سفره قرار می‌دهند. سپس تمام درهای اتاق‌ها و دهانه خیک ماست و سر کیسه‌های نخود و لوبیا و عدس و ماش و برنج را باز می‌گذارند و منتظر می‌نشینند تا سال تحویل شود.

پختن نان

در خانواده‌های خراسان رضوی به‌ویژه در روستاها رسم است که دو، سه روز قبل از تحویل سال مقدار زیادی «نان خانگی» بپزند، زیرا معتقدند که در موقع تحویل سال باید هر خانه‌ای پر از نان باشد و نان مورد احتیاج اهل خانه در سیزده روز اول سال از بازار خریده نشود.

تحویل سال در حرم امام رضا(ع)

انداختن سفره هفت‌سین در همه نقاط استان رایج است و با این وجود برخی مردم استان به ویژه مشهدی‌ها رسم دارند سال نو را در حرم امام رضا(ع) حضور داشته‌باشند.

 رشته پلو

اغلب خراسانی‌ها در شب اول سال نو رشته پلو می‌خورند، روز شنبه اول سال هم آش رشته می‌پزند. از ماهی و کوکویی هم که از شب آخر سال کهنه، مانده‌است مقداری می‌خورند.

شیرینی‌های رایج

خراسانی‌ها برای پذیرایی از مهمان‌ها در ایام نوروز انواع شیرینی‌های بازاری و خانگی از قبیل باقلوا، لوز، نیم شکر، نقل، مسقطی، بهشتی، حاجی بادام، گز، راحت الحلقوم، پشمک، نان بادامی، نان نخودی، نان تاج، نان کرمی، ساق عروس و بادبزنی و نان شیر مرغ و نازک نارنجی، نان خامه‌ای و نارنجک، آجیل و میوه پذیرایی می‌کنند.

بازی‌های رایج نوروزی  و کشتی چوخا

بعضی از بازی‌های رایج در ایام نوروز که خراسانی‌ها معمولا با آنها خود را سرگرم می‌کنند عبارتند از: آراآرا، سرنو قزل خانم، استا سه پایه، استای زنجیرباف، از گلاچی گل، بجل بازی، جوز بازی، شیطون برشته، کبدی کبد، عرقچین گردونک، لوچمبه، لیس پالیس، درنه بازی و خر سوز پالون سوز. همچنین برگزاری مسابقات نوروزی کشتی چوخا در برخی شهرهای این استان رایج است.

سیزده‌بدر

مردم استان خراسان‌رضوی، سیزده‌بدر را به دامن طبیعت می‌روند و این روز را در خارج از شهر به سرمی‌برند. همچنین در این روز مردم به گره زدن سبزی اقدام می‌کنند و بعد از گره زدن آن را به آب میٰ‌سپارند.

کد خبر 493979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha