مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با اشاره به این‌که براساس تصمیم مدیران استان در ستاد مقابله با کرونا، ورودی‌های آرامستان باغ رضوان و آرامستان‌های محلی در روز پنج شنبه ۲۹ اسفند و جمعه اول فروردین مسدود است.

آرامستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، احمدرضا مرادی با اشاره به سنت دیرینه شهروندان برای حضور در آرامستان‌ها و زیارت اموات در آخرین پنج‌شنبه سال و روز عید نوروز، اظهار کرد: هر سال در این روزها شاهد ازدحام جمعیت و شلوغی آرامستان هستیم، اما امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا و با تصمیماتی که در ستاد استانی مقابله با کرونا از سوی مسئولان استان گرفته شد، در روز پنج شنبه و جمعه آرامستان باغ رضوان و دیگر آرامستان‌های محلی شهر اصفهان مسدود است.

وی با بیان این‌که ازدحام جمعیت می‌تواند یکی از عوامل شیوع بیشتر ویروس کرونا باشد و به همین خاطر باید به حداقل برسد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان از شهروندان خواست که در این دو روز به هیچ وجه به آرامستان مراجعه نکرده و زیارت اهل قبور را به زمان دیگری بعد از عبور از بحران کرونا موکول کنند و گفت: در فرصت‌های آتی خدمت گذار شهروندان عزیز خواهیم بود، اما انتظار داریم در این دو روز به خاطر رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا با ما همکاری داشته باشند چون امکان حضور در آرامستان‌ها وجود ندارد.

وی با اظهار امیدواری از این‌که با همکاری شهروندان بتوانیم به خوبی از این بحران عبور کنیم، تصریح کرد: براساس تصمیم گرفته شده، علاوه بر آرامستان باغ رضوان، تجمع در تمام آرامستان‌های محلی نیز ممنوع است و در این زمینه اطلاع رسانی‌ها انجام شده و بنرهای اطلاع‌رسانی تا پایان امروز نصب خواهد شد. همچنین با شهرداران مناطقی که آرامستان محلی دارند و هیئت امنای آرامستان‌ها هماهنگی لازم شده تا از مردم بخواهند در آرامستان حضور نداشته باشند.

زیارت اهل قبور را به زمان دیگری موکول کنید

مرادی بار دیگر از شهروندان خواست به خاطر حفظ سلامت خود و خانواده هایشان و همشهریان از تجمع در آرامستان‌ها به‌ویژه باغ رضوان خودداری و زیارت اهل قبور را به زمان دیگری موکول کنند.

وی در خصوص امکان حضور در آرامستان‌ها در ایام نوروز نیز اظهارکرد: در ایام عید نوروز درب آرامستان مسدود نیست، ولی همچنان درخواست داریم همشهریان تا گذر از بحران کرونا همکاری داشته و به آرامستان‌ها مراجعه نکنند، چراکه در هر صورت روزانه تعدادی متوفا برای خاکسپاری داریم که اقوام و خانواده آنها برای خاکسپاری حضور دارند و باید به آنها خدماتی ارائه دهیم، اما اگر شهروندان دیگر هم بخواهند برای زیارت قبور بیایند، تجمع جمعیت خواهیم داشت که عاملی برای شیوع بیشتر ویروس است.

همکاری کنید تا مجبور به بستن آرامستان‌ها در ایام عید نشویم

وی اضافه کرد: امیدوارم با همکاری مردم و مراجعه نکردن به آرامستان و ازدحام جمعیت، مجبور به مسدود کردن درهای آرامستان در ایام عید نشویم و شهروندان خودشان همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با اشاره به این‌که هم‌اکنون خانواده و اقوام اموات به صورت محدود امکان حضور در آرامستان را دارند، گفت: در شرایط عادی اقوام، بستگان درجه یک و دو و سه، دوستان و ارادتمندان متوفا خود را ملزم به حضور در مراسم خاکسپاری می‌دانستند، ولی الان درخواست می‌کنیم فقط خانواده و اقوام درجه یک به آرامستان بیایند تا موارد بهداشتی برای حفظ سلامت خودشان رعایت شود.

اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی برای دفن فوتی‌های کرونا

مرادی با تأکید براینکه برای دفن اموات بر اثر کرونا دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با جدیت درحال انجام است، تصریح کرد: تمام اموات با رعایت موازین بهداشتی و اصول شرعی تغسیل، تکفین و تدفین می‌شوند و هیچ فرقی با بقیه اموات ندارند، صرفاً براساس دستورالعمل‌ها، رعایت موارد بهداشتی و ضدعفونی صورت می‌گیرد و اموات در طبقات زیرین با عمق بیش از دو متر دفن می‌شوند.

وی یادآور شد: هیچ قطعه جدایی برای دفن امواتی که کرونا داشته‌اند درنظر گرفته نشده و صرفاً طبق دستورالعمل در طبقات زیرین که بیش از دو متر عمق دارد دفن می‌شوند.

متوفای غیر اصفهانی در آرامستان باغ رضوان دفن نمی‌شود

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در خصوص مطالب منتشر شده مبنی بر دفن اموات کرونا از شهرهای دیگر در باغ رضوان اصفهان، توضیح داد: در شرایط عادی همیشه دفن اموات از شهرستان‌های دیگر داشتیم، اما در این مدت به خاطر حساسیتی که وجود داشت، متوفایی از شهرهای دیگر در باغ رضوان دفن نشده، مگر این‌که شناسنامه متوفا یا همسرش صادره از اصفهان بوده و مدارک و مستنداتی دال بر سکونت آنها در اصفهان داشته باشیم و یا این‌که از قبل خرید قبر داشته‌اند و نشان می‌دهد اصفهانی بوده‌اند که اینجا قبر خریده اند.

وی با اشاره به افرادی که ساکن شهرستان‌های اطراف اصفهان بوده و در بیمارستان‌های اصفهان فوت می‌کنند نیز گفت: این اموات با سیستم حمل‌ونقل آرامستان و با رعایت کلیه اصول بهداشتی و ضدعفونی خودروها به شهرهای خودشان انتقال داده می‌شوند، در عین حال که هر متوفایی نیز وارد آرامستان می‌شود، خودرو و کلیه تجهیزات با مواد ضدعفونی کننده، ضدعفونی می‌شود.

موردی از ابتلا به کرونا در پرسنل سازمان آرامستان‌ها نداشته‌ایم

مرادی با اعلام این‌که خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلای ویروس کرونا در پرسنل سازمان آرامستان‌ها نداشته‌ایم، افزود: از همان روزهای اول کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با حضور در آرامستان، آموزش‌های لازم را به همکاران ما دادند و با رعایت مسائل بهداشتی و تامین تجهیزات مورد نیاز از جمله لباس‌های یک بار مصرف، ماسک و دستکش به میزان کافی تاکنون مشکلی نداشته ایم و لباس‌ها نیز پس از استفاده در کوره‌های لباس سوزی سوزانده می‌شود.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با آرزوی سلامتی برای هم وطنانمان و ملت‌هایی که بحران کرونا گریبانگیر آنها شده، گفت: از شهروندان فهیم اصفهان درخواست می‌کنم مسائل بهداشتی را رعایت کرده و جز در موارد ضروری از منازلشان خارج نشوند، در عین حال به شایعات توجه نکرده و اخبار و اطلاعات را فقط از منابع رسمی دریافت کنند.

کد خبر 493780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha