کاهش شدید نقدینگی ایرلاین‌ها در جریان بحران کرونا باعث شده که استرداد هزینه بلیت‌های کنسل شده با تأخیر مواجه شود

بليت بليط هواپيما

به گزارش همشهری آنلاین، وزارت راه و شهرسازی ایرلاین‌ها را مکلف کرده کل بهای بلیت‌هایی که قبل از ۵ اسفند کنسل شده است را به مسافران برگردانند اما ایرلاین‌ها به‌دلیل کمبود نقدینگی به‌دنبال تسویه این بدهی بعد از فروردین ۹۹هستند.

به‌دنبال تشدید اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از شیوع کرونا، کسانی که برای سفرهای نوروزی به خرید بلیت هواپیما اقدام کرده بودند نیز تشویق شدند بدون پرداخت جریمه نسبت به کنسلی بلیت خود اقدام کنند و پول خود را پس بگیرند. برای این کار، وزارت راه و شهرسازی نیز به سازمان هواپیمایی کشوری، به‌عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی دستور داد با ابلاغ بخشنامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی، الزام به تسویه پول بلیت‌های کنسلی بدون اخذ جریمه را اطلاع دهد. حالا اما، در شرایطی که چند هفته از صدور دستور وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ سازمان هواپیمایی کشوری می‌گذرد، هنوز بیشتر مسافرانی که بلیت خود را کنسل کرده‌اند قادر به دریافت وجه آن نشده‌اند و به برخی از آنها وعده پرداخت پول بعد از تعطیلات نوروز داده شده است.

  • فروشندگان بلیت باید مجاب شوند

مسافران نوروزی بعد از کنسل کردن بلیت هواپیما، خواستار تسویه سریع وجه آن در ایرلاین‌ها هستند. رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز می‌گوید: به ایرلاین‌ها مجدداً توصیه شده است که طرف‌های قرارداد خود را مجاب کنند تا نسبت به پرداخت هزینه کنسلی بلیت‌ها، بدون قید زمان اقدام کنند. 

او با تأکید بر اینکه طبق بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری، همه ایرلاین‌ها باید هزینه کنسلی بلیت‌ها را بدون کسر جریمه به مسافران پرداخت کنند، می‌افزاید: شرکت‌های هواپیمایی، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و مراکز فروش الکترونیک بلیت درخصوص این بخشنامه توجیه هستند و باید پول مسافران را براساس این بخشنامه بازگردانند؛ اما حجم کنسلی‌ها به‌خاطر توصیه‌های وزارت بهداشت بالاست و گهگاه دیده شده که در زمینه پرداخت هزینه بلیت‌ها کوتاهی می‌شود.

به گفته جعفرزاده، به ایرلاین‌ها توصیه شده فروشندگان بلیت طرف قرارداد خود را بدون قید زمان و تا اطلاع ثانوی نسبت به پرداخت پول مسافران مجاب کنند تا بازپرداخت پول مسافران تسریع شود.

  •  ایرلاین‌ها پول ندارند

تأخیر در استرداد بهای بلیت‌های کنسل شده به‌دلیل کرونا از یک جهت ناشی از حجم بالای کنسلی و از سوی دیگر مجاب نشدن دفاتر فروش بلیت برای استرداد کامل وجه بلیت بوده است؛ اما دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی دلیل اصلی این تأخیر را کاهش چشمگیر نقدینگی شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌کند و می‌گوید: ایرلاین‌ها درماه گذشته به‌علت شیوع ویروس کرونا دچار خسارت‌های بسیار زیادی شده‌اند؛ آن‌هم در وضعیتی که بهترین زمان بازار یعنی نوروز که برای آن برنامه‌ریزی و هزینه کرده بودند را نیز از دست داده‌اند. مقصود اسعدی سامانی با بیان اینکه میزان خسارت‌های وارد شده به ایرلاین‌ها در اثر کرونا محاسبه و به دولت و وزیر راه و شهرسازی اعلام شده است، می‌افزاید: شرکت‌های هواپیمایی هم ایده‌هایی برای جبران خسارت‌های وارد شده ارائه داده‌اند که تمام آنها در حال بررسی است. 

او بدون اعلام رقم دقیق میزان خسارت‌ها کرونا به ایرلاین‌های ایرانی، می‌گوید: برآوردها نشان می‌دهد از زمان شیوع کرونا در ایران تا میانه فروردین ۹۹معادل ۳هزار میلیارد تومان زیان به‌واسطه استرداد وجه کامل بلیت‌های کنسلی به ایرلاین‌ها وارد شده؛ آن‌هم درحالی‌که در این مدت تعداد پروازها نیز به‌شدت افت کرده است. 

اسعدی سامانی می‌افزاید: فعلاً بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مجبور هستند نقدینگی موجود خود برای تأمین قطعات، تجهیزات و هزینه پشتیبانی صرف کنند و قادر به پرداخت هزینه‌های دیگر نیستند؛ اما به‌طورقطع تمامی پول بلیت‌های کنسلی را به مسافران بازمی‌گردانند ضمن اینکه امیدوار هستند دستگاه‌های ذیربط هم از آنها حمایت کنند تا این بحران را پشت سر بگذارند.

کد خبر 493741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha