دانشمندان ویروس عجیبی را شناسایی کرده‌اند که به نظر می رسد ژنوم آن کاملا جدید باشد یعنی دارای جمعیتی از ژن‌های ناآشنا است که هرگز تا به حال در تحقیقات در مورد ویروس‌ها به ثبت نرسیده‌اند.

Yaravirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، یاراویروس (Yaravirus) که به دلیل Yara (ملکه آب در اساطیر برزیلی) نامگذاری شده اولین بار در یک دریاچه مصنوعی در شهر بلو هورزیزنته در برزیل کشف شد. در حالی که ممکن است این ویروس هیچگونه خطر جدی به همراه نداشته باشد، مرموز و ناشناخته است. 

دو سال پیش دو دانشمند برنارد لا اسکولا  و ژونتاس اس آبراهو به کشف یک ویروس جدید ساکن در آب به نام توپان‌ویروس (Tupanvirus) کمک کردند که در دسته بندی ویروس‌های غول پیکر قرار می‌گیرد.

این ویروس‌ها به دلیل داشتن کپسیدهای عظیم (پوسته پروتئینی که ویروس را احاطه و محافظت می کند) به این نام مشهور شده‌اند. این ویروس‌ها که به تازگی کشف شده‌اند تنها به دلیل اندازه بزرگشان مورد توجه نیستند، بلکه ژن‌های پیچیده تری را به همراه خود دارند که قابلیت سنتز پروتئین را به آنها می‌دهد. این ویروس‌های غول‌پیکر موجوداتی تک‌سلولی به نام آمیب را آلوده می‌کنند.

هنگام این دانشمندان اخیرا دوباره نمونه‌های آب دریاچه را به سلول‌های آمیب اضافه کردند تا ویروس‌های غول‌پیکر دیگری را پیدا کنند، یک ویروس بسیار کوچکتر یعنی یاراویروس را پیدا کردند.

این ویروس تازه کشف شده (Yaravirus) به دلیل ابعاد کوچکش نمی‌تواند در دسته ویروس‌های غول پیکر قرار گیرد اما از لحاظ خاص و یگانه بودن ژن‌ها بسیار مورد توجه است.

نویسندگان مقاله می‌گویند: بسیاری از ویروس‌های شناخته شده ویژگی‌های مشترکی دارند که در نهایت باعث طبقه بندی شدن آن‌ها می‌شود. اما یاراویروس‌ها به دلیل حمل ژن‌هایی که تا به حال توصیف و مشاهده نشده‌اند اجازه دسته بندی آن را نمی‌دهد. حدود ۹۰ درصد این ژن‌ها قبلا شناخته نشده بودند و به ژن‌های یتیم معروف شده‌اند. تنها ۶ ژن یافته شده در این ویروس جدید به ژنوم ویروس‌ها در بایگانی داده‌ها شباهت دوری دارد و از بقیه این ژن ها هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. 

دانشمندان می‌گویند ممکن است یاراویروس از اولین گونه ویروس‌ها یا نوع دوری از ویروس‌های غول پیکر بوده باشد که به این شکل درآمده. با این حال تحقیقات بسیار زیادی نیاز است تا اطلاعات بیشتری در مورد این ویروس ناشناخته و جدید به دست آید. 

کد خبر 493577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha