مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

کرونا ویروسی که این روزها جهانی شده و دنیا را به خود مشغول کرده، خصوصیات جالبی دارد؛ این ویروس در شرایط انجماد پایدار بوده و حتی می تواند تا دو سال زنده بماند، اما نسبت به دمای بالای ۷۰ درجه حساس بوده و از بین می رود. 

ویروس کرونا

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا و بنا بر اعلام راهنمای مدیریت تغذیه در کرونا ویروس که از سوی دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت منتشر شده است، ویروس کرونا در شرایط انجماد بسیار پایدار بوده و در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد می تواند تا دو سال زنده بماند. باید توجه کرد که کروناویروس، سارس و مرس براساس میزان دما، رطوبت و نور ماندگاری متفاوتی دارند. برای مثال در دمای یخچال (۴ درجه سانتی گراد) ویروس کرونا مرس می تواند تا ۷۲ ساعت زنده بماند. با توجه به اینکه ویروس کرونا در دمای پایین و فریزشده پایدار است، رعایت بهداشت و ایمنی مواد غذایی می تواند از انتقال آن از طریق غذا پیشگیری کند.

بر این اساس باید نکاتی را درباره مواد غذایی رعایت کنید:

_ویروس کرونا به دمای معمولی پخت یعنی ۷۰ درجه سانتی گراد حساس است. بنابراین به عنوان یک اصل کلی باید از مصرف محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و ماهی به صورت خام و کامل پخته نشده اجتناب کرد. در صورتی که محصولات گوشتی کاملا پخته باشد و با دست های تمیز آماده شود، ایمن است.

_به هنگام استفاده و آماده سازی مواد خام حیوانی مانند شیر خام و گوشت یا سایر فراورده های حیوانی برای جلوگیری از آلودگی سایر مواد غذایی ضروری است دست های خود را کاملا بشویید.

_از تخته و چاقو جداگانه برای خرد کردن گوشت خام و مواد غذایی پخته استفاده شود.

_از بازارهای حیوانات زنده بازدید نکنید و از تماس مستقیم با حیوانات خودداری کنید.

_از ذبح، فروش، تهیه یا مصرف گوشت حیوانات وحشی یا حیوانات اهلی مریض و مرده با علل ناشناخته پرهیز کنید.

_در هنگام مراقبت و غذا دادن به بیماران یا کودکان خردسال، قبل و بعد از غذا دادن به آنها حتما دست های خود و بیمار را ضد عفونی کنید.

_ برای خوردن غذا از ظروف، قاشق و چنگال شخصی استفاده کنید.

_ امکان انتقال کرونا ویروس از طریق بسته های مواد غذایی وجود دارد. بنابراین توصیه می شود قبل از مصرف، بسته ها نیز شسته شوند.

_خرید مواد غذایی فله ای و یا باز ممنوع شود.

_از دست به دست کردن مواد غذایی و ساندویچ های خانگی و یا تهیه شده در مدرسه توسط دانش آموزان و یا فروشنده جدا خودداری شود.

_از توزیع هر گونه فراورده های کنسروی یا فراوری شده مثل سوسیس، کالباس و غیره در مدارس خودداری شود.

_به دانش آموزان توصیه شود از مایعات بیشتر استفاده کنند. ترجیحا آب های معدنی که قبل از مصرف بطری آن هم شسته شده است، استفاده کنند.

کد خبر 493541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha