همشهری آنلاین: مراسم روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی با حضور جمع زیادی از دوستداران میراث‌فرهنگی و مقامات سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در محل سر در باغ ملی برگزار شد.

در این مراسم علیرضا قلی‌نژاد مدیر کل دفتر بافت‌های تاریخی و دبیر برگزاری این مراسم بیانیه معاونت میراث‌فرهنگی را که به مناسبت این روز صادر شده بود، قرائت کرد.

وی با بیان اینکه 18 آوریل روزی است که به پیشنهاد شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های ایکوموس، و تصویب یونسکو در سال 1983 میلادی با نام روز جهانی محوطه ها و یادمان ها نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: این روز انتخاب شد تا یاد آور جهانی برای همه بشریت باشد که یادگارهای حضور خود را در طول تاریخ، با نگاهی ژرف اندیش می نگرند و پنجره ای به گنجینه‌ ارزش‌های میراث بشری می‌گشایند تا مسئولیت سنگین خود را در برابر این میراث‌ها دریابند.

وی افزود: برای ملتی که یکی از پایه‌گذاران تمدن بشری بوده است و حضوری بزرگ و فرهنگ ساز را درطول تاریخ تجربه کرده است، چنانکه بی‌نیاز از جعل، تحریف و سرقت تاریخ است، این روز روزی بزرگ و گرانقدری به حساب‌ می‌آید.

به گفته قلی‌نژاد، این روز، فرصتی برای به یادآوردن و به تماشا نشستن است. تماشایی که از تفکر بر می آید. روز جهانی محوطه‌ها و یادمان‌ها فرصتی برای ما در عرصه ملی است تا بکوشیم و به یاد بیاوریم داشته‌های بزرگی را که در معرض طوفان‌های سهمگین قرار داشته و دارند.

مدیر کل دفتر بافت‌ها با اشاره به روز جهانی ایکوموس، اظهار داشت: شعار امسال "روز جهانی محوطه ها و یادمان ها" فرصتی دیگر فراهم آورده است، تا میراث شکوهمند تاریخی‌مان را از پنجره ای دیگر بنگریم و وجهی دیگر از گنجینه پر گهرمان را دریابیم.

وی ادامه داد: ملتی که همواره در پی حقیقت مطلق یکتا پرستی و قداست بوده است، آنچه می‌سازد و می گذارد تصویر است. تصویری از جستن‌ها و یافتن ها و یادگارهای بشری است که برای ما میراث دینی و محوطه‌های مقدس ایرانی را بوجود آورده است.

موزه‌ای جامع از تاریخ اعتقادات و اندیشه‌های 
 
انجمن ملی موزه‌های ایران (ایکوم) به مناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی بیانیه‌ای را صادر کرد.

متن این بیانیه همزمان با برگزاری این روز در محل سردر باغ ملی از سوی احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران قرائت شد.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:
شورای بین المللی حفاظت و یادمان‌ها (ایکوموس) زیر مجموعه سازمان بین المللی یونسکو هر سال 29 فروردین که مقارن با 18 آوریل است را با عنوانی خاص مشخص می‌کند و امسال شعار میراث دینی اماکن مقدس را برای فعالیت اعضا تعیین و اعلام کرده است تا بر مبنای این تفکر و شعار مجموعه فعالیت‌های 2008 میلادی کمیته‌های ملی و بین المللی و اعضای خود را هدفمند کند.

موزه در تعبیر شورای بین المللی موزه‌ها (ایکوم) به عنوان موسسه‌ای توصیف شده است که به صورت غیر انتفاعی در خدمت جامعه و توسعه آن و ورود آن برای مردم آزاد است؛ و برای مطالعه، آموزش و بهره‌مندی، مدارک های مردم و محیط زیست آنها را کسب، حفظ ، بررسی، ابلاغ و نمایش می‌دهد.

همچنین محوطه ها و یادمان های تاریخی و مقدس نیز به تنهایی خود موزه ای مستقل
هستند و از منظر آنکه حفاظت، نگهداری و معرفی این قبیل فضاها در عمل مشابهت با عملکرد موزه دارد، لذا بدین ترتیب فصل مشترک فعالیت دو سازمان تخصصی ایکوم و ایکوموس مشهود می‌شود.

سرزمین کهن سرزمین ایران موزه ای است جامع از تاریخ اعتقادات، اندیشه‌ها و تفکرات اقوامی که در طی هزاره‌ها، این سرزمین زیستگاه آنان بوده و این حقیقت به صورتی است که در جای جای آن، فضاهای اعتقادی و آیینی گروه‌هایی را شاهد هستیم که گاه صورت تاریخی خود را تا به امروز حفظ کرده و گاه به لحاظ نیازهای اجتماعی در گذران تاریخ، تغییر شکل داده اند.

 آنچه که در همه آنها مشهود است، اعتقادات و باورهای معنوی بشر است که با ظرافت هنرهای مختلف و شیوه خاص معماری آمیخته شده و فضاها و بناهایی را به جای گذاشته که امروز تحسین هر بیننده ای را با هر اعتقادی فراهم ساخته است.با در نظر گرفتن شعار امسال ایکوموس می توانیم به این باور برسیم که ایران سرزمینی مقدس و یا به عبارتی موطه باورها و ادیان است.

انجمن موزه‌های ایران (ایکوم) ضمن گرامیداشت این روز با عنایت به شعار منتخب ایکوموس آمادگی خود را جهت همکاری و نیز انجام فعالیت‌های مشترک با موسسات مختلف که در امر موزه و موزه داری تلاش می‌کنند، دانش پژوهان و محققین و به ویژه مسئولان پایگاه‌ها و محوطه‌های تاریخی و همچنین سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در راستای تحقق شعار فوق اعلام می‌کند.

اسفندیار رحیم مشایی، معاون رئیس جمهور گفت: ایران سرزمین مقدسی است که از لحاظ وجود اندیشه‌های معنوی و توحیدی و حضور ادیان مختلف در نوع خود در دنیا منحصر به فرد است.

مشایی: بیش از 500 بنای دینی غیراسلامی در ایران وجود دارد

در ادامه مراسم رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: افراد بسیاری در طول تاریخ در ماندگاری این سرزمین نقش داشته‌اند بنابراین احترام به آنها ضروری و واجب است.

وی افزود: تاریخ این سرزمین اثبات می‌کند که ایران از معدود کشورهایی است که همواره در طول تاریخ تمدن‌ساز بوده و سهم بزرگی در تمدن و فرهنگ بشری داشته است.

مشایی خاطر نشان کرد: تاریخ ایران نشان می‌دهد هر گاه مدیریت شایسته و پرتوان در این کشور به قدرت رسیده فرصت‌های طلایی برای درخشش ایران و ظهور و اثبات این سرزمین تاریخی بوجود آمده است.

به گفته معاون رئیس جمهور ایران امروز نیز همانند ایران در طول تاریخ موظف است تا همانند سایر ملت‌ها نقش بسزایی در تعامل جهانی داشته باشد و ایرانیان می‌توانند با تکیه بر گذشته‌های تاریخی پیام‌آور عشق و دانش در عرصه امروز و فردای بشریت باشند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه همواره در طول تاریخ مردمان ادیان مختلف در ایران و در کنار هم زندگی می‌کرده‌اند، اظهار داشت: این موضوع نشان می‌دهد که ایران به عنوان سرزمینی صلح‌طلب و برجسته همواره محلی برای بروز و ظهور اندیشه‌های الهی ادیان بزرگ بوده است. چه بیش از 20 پیامبر در این سرزمین آثار و نشانه دارد و این موضوع تنوع گرایش‌های غیراسلامی ایران را در طول تاریخ نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: امروز نیز ایران می‌تواند همانند گذشته نمادی برای تحقق زندگی جمعی و مشترک با شاخص‌های بزرگ انسانی، معنوی و فرهنگی در دنیا باشد. ایران از لحاظ تنوع گرایش‌های دینی نه تنها در میان کشورهای اسلامی بلکه در دنیا یکی از کشورهای منحصر به فرد است.

به گفته مشایی سهم ایرانیان در بسط و توسعه تمدن اسلامی با سهم ملت‌های عربی برابری می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که ظرفیت ایرانیان نه فقط در گذشته‌های دور تاریخی بلکه در دوره اسلامی و حتی در آینده بسیار بالاست.

مراسم روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی با حضور رئیس ایکوموس ایران، رئیس ایکوم، طه هاشمی رئیس پژوهشگاه سازمان میراث‌فرهنگی، فریبرز دولت‌آبادی معاون میراث‌فرهنگی و جمعی از علاقه‌مندان و دوستداران میراث‌فرهنگی در محل سردرباغ ملی برگزار شد.

در ادامه سخنرانی‌ها از 18 نفر از درگذشتگان، پیشکسوتان، متخصصین و استادکاران حفاظت، مرمت و احیاء گران میراث فرهنگی کشور تقدیر و تشکر شد.[گزارش تصویری مراسم تقدیر از پیشکسوتان مرمت]

این مراسم با قرائت بیانیه معاونت میراث فرهنگی به مناسبت این روز و اجرای موسیقی به کار خود پایان داد.[گزارش تصویری: کنسرت ملل در باغ ملی]

کد خبر 49316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز