آفریقای جنوبی میزبان گونه‌ای منحصر به فرد از گیاهان عصر یخبندان است که حیات آن در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

سرو کلن‌ویلیام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان کوه‌های ناهموار و زیبای سدربرگ در آفریقای جنوبی به دلیل وجود یکی از نادرترین درختان این سیاره در این منطقه نامگذاری شده است. سرو کلن‌ویلیام در هیچ جای دیگر دنیا وجود ندارد.

این گونه نمادین که ۲۲۵ میلیون سال پیش به وجود آمده، از آخرین بازماندگان عصر یخبندان است اما امروزه به شدت در معرض خطر است و حیات آتی آن در وضعیتی نامناسب قرار دارد.

 این درخت ارزشمند که در طی ۱۷ سال گذشته، توسط مدیران حیات وحش آفریقا حفاظت شده است اکنون به دلیل تغییرات آب و هوا  که تمام دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث شده موجودات زمینی درجه حرارتی بالاتر و بارندگی کمتری را تجربه کنند، در معرض تهدید قرار گرفته است.

پیش از این تجارت چوب این درخت عامل تهدید بود که در سال‌های اخیر، با کمک راهکارهای حفاظتی کنترل شده است. 

بارندگی کمتر باعث جلوگیری از جوانه زدن طبیعی بذرها می‌شود و اگر بذری موفق به جوانه زدن و رشد کردن شود، برای زنده ماندن با چالشی تازه روبروست؛ باید بدون آب زنده بماند. از دیگر سو افزایش دما باعث آتش‌سوزی بیشتر می‌شود و هنگامی که درختی با آتش روبرو شود، می‌میرد.

منطقه کیپ غربی زمانی با جاده‌هایی از سروهای برافراشته شناخته می‌شد اما امروزه اکثر این سروها در کوه‌ها رشد کرده‌اند و به ندرت در بین صخره‌ها دیده می‌شوند، جایی که آب کمیاب است. دانشمندان تخمین می‌زنند  که حدود ۱۳۵۰۰ سرو کلان‌ویلیام در طبیعت باقی مانده است.

تلاش مسئولین محیط زیست این ناحیه برای احیا و گسترش این گونه گیاهی تا بدین جا پیش رفته است که آنها بذرهای این گیاه را در گلخانه پرورش می‌دهند و سپس برای انتقال آن به طبیعت بومی منطقه اقدام می‌کنند.

به دلیل عدم وجود جاده و مسیرهای مناسب، در بیشتر مواقع کاشت این نهال‌ها در میان سخره‌هایی که زادگاه اصلی آنهاست، ماموران مجبور به کوه‌نوردی هستند و حتی آب مورد نیاز این گیاه را نیز با خود حمل می‌کنند. این آب از یک بطری پلاستیکی با کمک نخی از جنس کتاب به ریشه‌های این گیاه می‌رسد.

با وجود این تلاش‌های تحسن‌برانگیز، تنها ۱۰ درصد از این درختان در طبیعت زنده می‌مانند.

یکی از دست‌اندرکاران این طرح که تا کنون برای کاشت ۱۳۰۰ درخت تلاش کرده است در این مصاحبه گفت: "باید باور داشته باشیم تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم باعث تغییر می‌شود. حتی یک تغییر کوچک نیز یک تغییر است."

ترجمه: فاطمه عباسی

کد خبر 492527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha