دولت اسپانیا در پاسخ به همه‌گیری ویروس کرونا اعلام وضعیت اضطراری کرد تا بتواند اقدامات سختگیرانه مهار بیماری را انجام دهد.

Spain coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین اعلام وضعیت اضطراری در اسپانیا در هنگامی انجام می‌شود که شمار موارد ثابت‌شده عفونت با ویروس کرونا در این کشور از ۴۲۰۰ مورد گذشته و شمار تلفات تا ۱۲۰ مورد افزایش یافته است.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا جمعه بعدازظهر ۲۳ اسفند بدون اعلام قبلی در تلویزیون ظاهر شد و اعلام کرد که هیئت دولت روز شنبه تشکیل جلسه می‌دهند تا بر اساس ماده ۱۱۶ قانون اساس وضعیت اضطراری در این کشور اعلام کنند.

اعلام وضعیت اضطراری به دولت اجازه می‌دهد رفت‌وآمد مردم و وسائل  نقلیه را در مناطق معین محدود کند، به طور موقت کالاها را مصادره کند، کارخانه‌ها و کسب‌وکار را تصرف کند، مصرف اقلام اساسی را سهمیه بندی کند و احکام لازم برای تضمین ادامه سرویس‌های اساسی در کشور را صادر کند.

ماده ۱۱۶  قانون اساسی اسپانیا از سال ۲۰۱۰، در هنگام اعتصاب ماموران کنترل ترافیک هوایی برج‌های مراقبت فرودگاهها در این کشور، استفاده نشده است.

وضعیت اضطراری در ابتدا برای دو هفته اعلام می‌شود، اما با تصویب پارلمان می‌توان آن را تمدید کرد.

اسپانیا پس از ایتالیا که ۱۵۰۰۰ مورد ثابت‌شده عفونت کرون و بیش از ۱۰۰۰ مرگ ناشی از آن را گزارش کرده است، بیشترین شمار بیماران کووید-۱۹ را در اروپا دارد.

دولت پرتغال کشور همسایه اسپانیا نیز قبلا با افزایش شمار موارد بیماری به ۷۸ مورد، در برابر شیوع کرونا اعلام وضعیت هشدار کرده بود، با این توضیح که اکنون «نبردی برای بقا و حفظ جان‌های پرتغالی‌ها در جریان است.»

دولت پرتغال دستور تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را داده و شمار افراد مجاز به حضور در کافه‌ها و رستوران‌ها را محدود کرده است.

از طرف دیگر در حالیکه شمار بیماران در مادرید پایتخت اسپانیا تا ۲۰۰۰ نفر افزایش یافته است، شهردار مادرید قرنطینه کامل شهر را رد نکرد و گفت نادیده گرفتن هر سناریوی ممکنی «غیرمسئولانه» است.

کد خبر 492353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha