جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

اگر چه بهار چهارمحال و بختیاری دیدنی است و مردم این استان در مهمان‌نوازی شهره‌اند، اما مردم، این روزها از مسافران و گردشگران این استان در نوروز ۹۹ می‌خواهند به سمت مرتفع‌ترین نطقه زاگرس نیایند و سوغات ویروس کرونا را با خود به اینجا نیاورند.

سفر

به گزارش همشهری آنلاین عده‌ای انگار نه انگار ویروس کرونا با نام "کووید ۱۹" که بیشتر کشورهای جهان را به سیطره خود در آورده است و پاندمی شده است، را هنوز باور نکرده‌اند و هنوز به دنبال سفر و گردش و برنامه‌ریزی برای نوروز هستند.

برخی مردم خطاب به این عده که قصد سفر و گردش را دارند، اعلام می کنند:" شما اگر جان‌تان برای‌تان مهم نیست، جان افراد جامعه مهم است، پس لطفا به شهر دیگر سفر نکنید و در خانه خود بمانید".

در حالی که ویروس کرونا در افزون‌ بر ۱۰۰کشور دنیا وارد شده و گسترش یافته است و در ایران نیز به‌ عنوان میهمانی ناخوانده حضور دارد، مسوولان از ممنوعیت ورود گردشگر به بسیاری استان‌های کشور خبر داده‌اند.

در این میان مسوولان چهارمحال و بختیاری نیز روز شنبه ۱۷ اسفندماه سال‌جاری در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا، ممنوعیت ورود مسافر به این استان را تصویب و از طریق رسانه‌ها این مساله مهم را اعلام و اطلاع‌رسانی کردند.

براساس مصوبه این ستاد ، قرار شد تا خودروهای مسافران که در قرنطینه قرار نمی‌گیرند، به پارکینگ هدایت شود.

همچنین براساس این مصوبه مقرر شد تا ورودی‌های هر یک از شهرستان‌های ۱۰ گانه چهارمحال و بختیاری ایست‌های بازرسی مستقر شود و به جز خودروهای هم‌استانی و خودروهای حامل موادغذایی و کالاهای اساسی مردم استان اجازه به ورود به مسافران و گردشگران دیگر داده نشود.

انجام عمل غربال‌گری در این ایستگاه‌های بازرسی و قرنطینه مسافران مشکوک به ویروس کرونا به‌ مدت ۱۴ روز از دیگر مصوبه‌های ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

استاندار چهارمحال و بختیاری در این نشست گفت: این استان شرایط میزبانی از گردشگران و مسافران را ندارد.

اقبال عباسی تاکید کرد: مسافران تنها می‌توانند از جاده‌های ترانزیتی چهارمحال و بختیاری عبور کنند اما حق ورود به شهرها و روستاهای این استان را ندارند.

اما با این حال برخی از مردم استان بر این عقیده‌اند که هنوز برخی از مسافران و گردشگران از استان‌های همجوار و نقاط دیگر کشور در حال ورود به چهارمحال و بختیاری هستند.

براساس حضور میدانی و مشاهده‌های خبرنگار ایرنا در ورودی چهارمحال و بختیاری (در محل پلیس‌راه فرخشهر – اصفهان) تعدادی از خودروهای نقاط دیگر کشور در این روزهای کرونایی وارد این استان می‌شوند که البته مورد پالایش در ورودی شهر قرار می‌گیرند و تب‌سنجی می‌شوند.

برخی از مردم می‌گویند: ای‌کاش بتوان در راستای پیشگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا و مقابله با این میهمان ناخوانده، خودروهای  مسافران را ضدعفونی و گندزدایی و مسافران را برای ۱۴ روز قرنطینه کرد.

فرماندار شهرکرد در این راستا می‌گوید: مسافران دارای خودروهایی با پلاک غیربومی به استان راه داده نمی‌شوند و برگردانده می‌شوند.

عبدالعلی ارژنگ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: البته هر خودرو با پلاک غیربومی به‌عنوان مسافر نیست و شاید برخی از هم‌استانی‌ها خوردرویی با پلاک سایر نقاط کشور داشته باشند.

وی افزود: نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری مسوول کنترل خودروهایی با پلاک‌های غیربومی است.

ارژنگ تصریح کرد: در صورت همکاری مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و با کمک نیروهای مردمی و سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) می‌توان در کنار غربال‌گری نسبت به ضدعفونی خودروهای ورودی به استان اقدام شود.

برای جلوگیری از ورود مسافران مصوبه‌ای ابلاغ نشده است

رییس پلیس‌راه چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ستاد پیشگیری از کرونا استان تاکنون مصوبه‌ای برای جلوگیری از ورود مسافران به این استان ابلاغ نکرده است.

سرهنگ سید غلام‌علی نوربخش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: ماموران پلیس راه و نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری خودروهای تمامی مسافران را در محل ورود به این استان برای انجام تست ویروس کرونا نزد نیروهای جمعیت هلال احمر هدایت می‌کنند.

وی یادآور شد: در صورت مثبت بودن تست ویروس کرونا مسافران، نسبت به راهنمایی آنان به محل قرنطینه با همکاری مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اقدام می‌شود.

نوربخش تصریح کرد: برای بازگشت خودروهای مسافران و جلوگیری از ورود آن‌ها به چهارمحال و بختیاری هیچ مصوبه‌ای به‌صورت مکتوب به پلیس راه استان ابلاغ نشده است.

توصیه می‌شود مسافران به چهارمحال و بختیاری وارد نشوند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری نیز گفت: توصیه می‌شود مسافران و گردشگران از نقاط دیگر کشور به این استان وارد نشوند.

عبدالرضا علی‌محمدی تاکید کرد: با توجه به شیوع و گسترش ویروس کرونا پیشنهاد و توصیه می‌شود تا مسافر و یا گردشگری از نقاط دیگر کشور به چهارمحال و بختیاری ورود نکند تا بتوان نسبت به تسریع در روند کنترل و ریشه‌کنی این ویروس بهتر عمل کرد.

پایگاه‌های غربال‌گری چهارمحال و بختیاری به ۲۲ مورد افزایش یافت

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برای کنترل دقیق‌تر و بهتر مبادی ورودی و جلوگیری از ورود افراد مبتلا به ویروس کرونا به استان تعداد پایگاه‌های غربال‌گری و بازرسی این جمعیت به ۲۲ مورد افزایش یافته است.

سید احمد مرتضوی‌فرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: ۲۱ پایگاه دیگر جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری هم در حالت آماده‌باش کامل قرار دارد.

وی اظهار داشت: کمبود و نبود تجهیزات لازم از مهمترین مشکلات پایگاه‌های غربال‌گری جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

مرتضوی‌فرد تاکید کرد:  رفع این مشکل در شرایط کنونی باید به‌طور خاص در دستور کار مسوولان چهارمحال و بختیاری به‌خصوص مدیران دانشگاه علوم پزشکی باشد.

به گزارش ایرنا، به‌نظر می‌رسد ضرورت دارد تا از ورود مسافران و گردشگران به چهارمحال و بختیاری به‌طور جدی و ویژه جلوگیری شود تا بتوان سریع‌تر نسبت به ریشه‌کنی این ویروس در استان اقدام کرد.

ویروس کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

کد خبر 492248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha