روزنامه وال استریت ژورنال درباره بازداشت‌های اخیر ولیعهد سعودی و تصمیم وی به آغاز جنگ‌ بر سر بهای نفت با روسیه، جزئیات جدیدی را فاش کرد.

عربستان

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از این روزنامه نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از  سرگرم شدن جهان به ویروس کرونا سوء استفاده کرده تا کمپین بازداشت‌ها را راه اندازی و از نفوذ خود در بازار نفت استفاده نماید.

وال استریت ژورنال در گزارش خود آورده است که دو تصمیم بن سلمان درباره جنگ‌ افروزی علیه روسیه درباره قیمت نفت و طرد رقیبان خود در داخل کشور که اتفاقی غیر منتظره در سطح جهان بود چندین ماه قبل اتخاذ شد. امر مسلم این است که ولیعهد از مشغول شدن جهان به ویروس کرونا سوء استفاده کرد تا با هدف تحکیم پایه‌های قدرتش این دو تصمیم را اجرایی کند و نشان دهد که می‌تواند از نفوذ عربستان در بازار نفت برای تحقق اهداف سیاسی‌اش استفاده کند.

این روزنامه درباره کمپین بازداشت‌ها، اقدامات و محدودیت‌های پیشین را مورد بررسی قرار داد؛ به ویژه آنهایی که گریبان محمد بن نایف، ولیعهد پیشین را گرفت. وال استریت ژورنال به نقل از برخی افراد نزدیک به محمد بن نایف نوشت، بن سلمان پسر عمویش را در حصر خانگی نگه داشت و در ماه نوامبر به او اجازه داد که در منازل خود در ریاض و منطقه صحرا در رفت و آمد باشد و در مناسبت‌های خانوادگی حضور یابد. اما حساب‌های بانکی وی خالی شده بود و شاهزاده‌ای که از نفوذ گسترده‌ای برخوردار بود بسیار گله مند شد.

به گفته نزدیکان بن نایف، افراد بن سلمان با ولیعهد سابق ارتباط نزدیکی برقرار کردند و سخنان وی را به بن سلمان منتقل می‌کردند. در ماه نوامبر، بن نایف عمویش شاهزاده احمد بن عبد العزیز را ملاقات کرد و از اینکه همسرش و دخترانش از زمان کاهش حقوق پادشاهی و دارایی‌های مالی از گرسنگی به خود می‌پیچند به او شکایت کرد. بن سلمان دارایی‌های پسر عمویش را مصادره کرده و سفر خانواده‌اش را محدود کرده است.

محمد بن نایف در ماه نوامبر تماسی از سوی دیوان سلطنتی دریافت کرد. مسئولی که با او تماس گرفته بود گفت، باید به گارد ملی برود در غیر اینصورت با تبعات آن مواجه خواهد شد. اما بن نایف این پیام را نادیده گرفت و بعد از گذشت چند روز از این حادثه گارد دیوان سلطنتی به کاخ او در ریاض یورش بردند و گروهی از نزدیک‌ترین کارکنانش از جمله دبیر، کارکنان حوزه فناوری اطلاعات و دیگر محافظان نزدیک به وی را بردند و دستگاه‌های الکترونیکی را مصادره و همه کارکنان آن اعم از غیر سعودی‌ها را به زندان افکندند.

این روزنامه به نقل از برخی منابع مطلع می‌نویسد، آنها چه‌بسا حصاری را در اطراف باند هلیکوپتر ایجاد کردند تا مانع گریختن وی شوند. همچنین از کارکنان بازداشتی پیش از آزادی آنها درباره اینکه آیا بن نایف قصد فرار یا کودتا داشته بازجویی به عمل آمد.

در ادامه این گزارش، درباره تصمیم راه اندازی جنگ‌ قیمت علیه روسیه در بازار نفت آمده است که ولیعهد عربستان نظر  برادرش به عنوان وزیر انرژی سعودی که تا روز پنجشنبه گذشته برای کاهش تولید نفت تا سه ماه دیگر به او فشار وارد می‌کرد را نیز پشت گوش نهاد. بن سلمان پافشاری کرد که این امر تا پایان سال میلادی ادامه خواهد داشت.  پیش از مذاکرات عربستان و روسیه در فوریه گذشته، ولیعهد از پدرش ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان خواست تا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تماس برقرار کند و از وی بخواهد تا برای کاهش بیشتر  تولید نفت همکاری کند. اما پوتین به دلیل مشغله بسیار به تماس وی پاسخ نداد و این امر پادشاه را آشفته کرد. پوتین در تماس بعدی که در سوم فوریه انجام شد، نیز پایبندی به هرگونه توافقی را رد کرد.

در حالی که روس‌ها تحت فشار عربستان از مواضع خود تکان نخورده‌اند،  این روزنامه به نقل از یکی از نمایندگان مطلع اوپک گفت: من هیچ ایده‌ای درباره اینکه چگونه سعودی‌ها گمان می‌کنند چنین فشارهایی علیه پوتین کارساز خواهد بود، ندارم . این یک تصمیم کاملا انتحاری است و همه ما می‌دانیم که نتیجه فاجعه بار خواهد بود.

کد خبر 492137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha