شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

ترجمه - پروانه حجت: زمانی با شنیدن واژه «اوریون»، افراد زیادی از دوستان واقوام را به یاد می‌آوردیم که تجربه این بیماری را به‌خصوص در دوران کودکی خود داشتند.

ولی دیرزمانی است که به میمنت پیشرفت علم و استفاده از واکسن MMR (سرخک، سرخجه و اوریون)، نام اوریون در فهرست «بیماری‌های شایع» کودکان، کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شده است، به‌طوری که محققان آمریکایی امید داشتند تا سال 2010 میلادی، با تلقیح2 دوز از این واکسن، این بیماری تقریبا ریشه کن شود. در این میانه، واقعه‌ای عجیب و غیرقابل تصور در سال 2006 میلادی رخ داد: بزرگ‌ترین اپیدمی اوریون آمریکا در 2 دهه اخیر !

موضوع آنچنان غریب بود که محققان را به پژوهش پیرامون این واقعه واداشت. آنها با تحقیق روی 6هزار و884 مورد بروز اوریون در ایالت‌های غرب آمریکا دریافتند که وقوع اوریون بین جوانان 24-18 ساله، 4 برابر بیشتر از گروه‌های سنی دیگر بود.

 جالب ابن بود که 84 درصد این جوانان و به‌طور کلی 63 درصد کل این مبتلایان، هر 2 دوز توصیه شده واکسن MMR را دریافت کرده بودند! به عقیده رئیس بخش بیماری‌های ویروسی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا (CDC)، شرایطی که تماس افراد با یکدیگر زیاد باشد همانند محیط دانشکده یا خوابگاه، به گسترش این بیماری کمک می‌کند.

عقیده دانشمندان بر این است که در برخی از افراد واکسینه شده در برابر این بیماری، در طول زمان، کاهشی در سطح ایمنی بدن وجود داشته است و همین امر باعث بروزاین بیماری شده است.

پیش از اینکه واکسیناسیون علیه بیماری اوریون در دسترس باشد، ده‌ها هزار مورد بروز این بیماری به‌طور ماهانه در آمریکا گزارش می‌شد؛ در سال 1977 مرکز کنترل وپیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده توصیه کرد تمام کودکان، یک دوز از واکسن MMR را در 15-12 ماهگی دریافت کنند.

در اواخر دهه 1980، شیوع سرخجه هر چند کمتر از شیوع آن در دوران پیش از این واکسیناسیون شد، ولی منتهی به ارائه توصیه‌های جدید در سال 1989 مبنی بر دریافت دوز دوم واکسن MMRدر 6-4 سالگی شد واین روند، کاهش بی‌سابقه اوریون یعنی کمتر از 100 مورد در سال را در پی داشت تا اینکه واقعه غیرقابل تصور شیوع بالای اوریون در سال 2006 رخ داد.

اگرچه در بعضی از افراد، واکسن به مرور ضعیف می‌شود ولی شیوع بالای اوریون در سال 2006، می‌توانست گسترش وسیع تری داشته باشد اگرکه بسیاری از مردم علیه اوریون، واکسینه نشده بودند.

خوشبختانه از آن سال تاکنون، شیوع دوباره‌ای برای اوریون دیده نشده. محققین آمریکایی عقیده دارند که این مسئله را باید با دقت مورد پایش قرار داد تا درصورت تکرار دوباره آن، مراکز تحقیقاتی و بهداشتی، توصیه دوز سوم این واکسن را نیز در برنامه واکسیناسیون قرار دهند.

لس‌آنجلس تایمز-14 آوریل2008

کد خبر 49164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز