ایتالیا در حال حاضر بالاترین شمار مرگ‌های ناشی ویروس کرونا عامل بیماری کووید-۱۹ را در خارج از سرزمین اصلی چین دارد.

Italy coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس، شمار مرگ‌های ناشی از ویروس کرونا در ایتالیا تا روز سه‌شنبه ۱۰ مارس به ۴۶۳ مورد از میان ۹۱۷۲ مورد ثابت شده بیماری رسیده است. درصد کشندگی کووید-۱۹ در ایتالیا با توجه به این ارقام ۵ درصد است که بسیار بالاتر میانگین جهانی ۳.۴ درصد بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت است.

اما علت این میزان بالای مرگ‌ومیر چیست؟

یک عامل موثر ممکن است سن جمعیت باشد- ایتالیا سالمندترین جمعیت اروپا را دارد و حدود ۲۳ درصد از ساکنان آن ۶۵ ساله و بالاتر هستند.  میانه سن در ایتالیا ۴۷.۳ سال است (در مقام مقایسه در آمریکا این میزان ۳۸.۳ سال است). بسیاری از مرگ‌ها در ایتالیا در افراد در دهه ۸۰ و ۹۰ زندگی رخ داده است، یعنی در جمعیتی که حساسیت بیشتری به عوارض  شدید ناشی از کووید-۱۹ دارند.

میزان کلی مرگ‌ومیرهمیشه به مشخصات جمعیت‌شناختی (دموگرافیکی) یک کشور دارد. به گفته آبری گوردون استادیار همه‌گیری‌شناسی (اپیدمیولوژی) در دانشگاه میشیگان، میزان گزارش‌شده مرگ‌ومیز «بر حسب سن استاندارد نشده است»، یعنی شیوه‌ای که رقم مرگ‌ومیر را بر حسب مشخصات دموگرافیکی جمعیت تعدیل می‌کند.

او می‌گوید با توجه جمعیت سالمندتر ایتالیا، انتظار می‌رود در صورتی که سایر عوامل موثر یکسان باشد، میزان مرگ‌ومیر در ایتالیا بالاتر از حد میانگین کشورهایی با جمعیت جوان‌تر باشد.

علاوه بر این هر چه سن افراد بالاتر می‌رود احتمال دچار شدنشان به بیماری‌هایی که دستگاه ایمنی را تضعیف می‌کنند،‌ مانند سرطان و دیابت بیشتر می‌شود. دچار بودن به این بیماری‌ها هم احتمال دچار شدن افراد به شکل شدید و مرگبار کووید-۱۹ افزایش می‌دهد.

یک عامل دیگر ممکن است بر میزان مرگ‌ومیر تاثیر بگذارد، شمار افرادی در یک ناحیه معین است که به مراقبت پزشکی نیاز دارند- وجود شمار بیش از حد افرادی با بیماری شدید در یک منطقه واحد بالقوه ممکن است سیستم پزشکی آنجا را از کار بیندازد.

به گفته گوردون، احتمالا چنین عاملی در ووهان چین- جایی که شیوع بیماری از آن آغاز شد- دخیل بوده است. یک گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت نشان داد میزان کشندگی کووید-۱۹ در ووهان ۵.۸ درصد بوده، در حالیکه این رقم در بقیه کشور چین ۰.۷ درصد بود.

بالاخره ممکن است در ایتالیا بسیاری از موارد خفیف کووید-۱۹ شناسایی نشده باشند. هنگامی انجام آزمایش برای ویروس کرونا بیشتر می‌شود، موارد خفیف بیشتری یافته می‌شوند و میزان کلی مرگ‌ومیر کاهش می یابد.

تاثیر این عامل را می‌توان در کره جنوبی مشاهد کرد به بیش از ۱۴۰۰۰۰ آزمایش انجام داده و میزان مرگ و میر کووید-۱۹ در آن ۰.۶ درصد بوده است.

کریس جانسون، متخصص همه‌گیری‌شناسی در کالج بهداشت عمومی دانشگاه تمپل در آمریکا می‌گوید:‌«احتمالا ما نمی‌دانیم واقعا چه تعدادی از افرادی به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.» به گفته او، افرادی که علائم ملایمی دارند یا افراد جوانتر ممکن است برای آزمایش شدن مراجعه نکنند. به نظر او میزان واقعی کشندگی بیماری در ایتالیا احتمالا نزدیک به همان میزان کشندگی جهانی ۳.۴ درص است.

ایتالیا در روزهای اخیر شمار بسیار بیشتری – بیش از ۴۲ هزار مورد تا روز یکشنبه- آزمایش انجام داده است. اما به گفته گوردون، احتمالا «شیوع بسیار گسترده‌ای» در این کشور وجود دارد و لازم است حتی شمار بسیار بیشتری آزمایش انجام شود.

کد خبر 491461

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    0 1
    چون چیزی برای پنهان کردن ندارند