یاد عزیزانی که بارسفر بسته‌اند در هر زمان و مکان با نثار یک فاتحه و طلب مغفرت میسر است و در شرایطی که یک ویروس ناخوانده برهمه ابعاد زندگی سایه افکنده ازدحام در آرامستان‌ها در روزهای پایانی سال تنها یک تهدید برای جان دیگران است.

آرامستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، آخرین پنجشنبه سال در پیش است و سال‌هاست که مردم ایران در چنین روزی با حضور در آرامستان‌های شهر خود، یادی از عزیزان سفر کرده می‌کنند و سنت زیارت اهل قبور را به جا می‌آورند.

به پا داشتن این آیین آن هم در کرمانشاه که برای رفتگان ارزش و حرمت بالایی قائل است راهی برای تکرار دوباره خاطرات، همدردی با بازماندگان و زنده نگه داشتن یاد عزیزانی است که دیگر در بین ما نیستند.

این آیین که از آن به عنوان یک پدیده اجتماعی یاد می‌شود هرساله با تجمع بیشتری در باغ فردوس کرمانشاه و دیگر مزارستان‌های استان برگزار می‌شود و این مکان‌ها، میزبان بسیاری از هم استانی‌ها حتی از دیگر شهرستان‌ها و روستاهای اطراف کرمانشاه می‌شود.

اما امسال که شیوع ویروس کرونا بر همه ابعاد زندگی ما سایه افکنده برپایی این سنت دیرینه در جمعه غریبان و جمعه آخر سال به تهدیدی بزرگ برای جان شهروندان تبدیل شده است.

این ازدحام با تکمیل باغ فردوس و احداث آرامستان جدید که از آن به بهشت زهرا و یا قبرستان «بریموندی» یاد می شود دوچندان شده، فروش و پیش فروش در باغ فردوس کرمانشاه با مساحت ۴۶ هکتاری از ابتدای سال جاری، بنا به پیشنهاد سازمان آرامستان‌ها به شورای اسلامی شهر ممنوع شد و دفن اموات و پیش فروش قبور تنها در سازمان بهشت زهرا (س) کرمانشاه امکان‌پذیر است.

به دنبال اعلام کمیته کشوری غلبه بر کرونا مبنی بر شیوع این ویروس در دو هفته پیش رو در ایران، بدیهی است که زیارت اهل قبور در پنجشنبه های آخر سال در هر ۲ آرامستان با چه تجمع بالایی روبه رو خواهد شد که اگر این حضور به حداقل نرسد ضررهای بهداشتی بالایی متوجه جان زائران اهل قبور خواهد شد ولی آنچه که اهمیت بیشتری برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس دارد حضور حداقلی است و یکی از راه‌های پیشگیری، ماندن در منزل و پرهیز از حضور در تجمعات است.

از دیدگاه کارشناسان مذهبی، روایتی برای حضور بر مزار درگذشتگان در پنجشنبه های آخرسال وجود ندارد و یاد رفتگان با نثار فاتحه ای برای آنان در هر زمان و مکان میسر است و تجمع در شرایطی که زمینه ساز خطر برای دیگران شود از نظر اخلاقی و شرعی پذیرفتنی نیست.

از سوی دیگر لغو مراسم پنجشنبه و جمعه آخر سال در بقاع متبرکه استان که دارای آرامستان هستند، از سوی اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه اقدام پسندیده‌ای است که براساس مصوبه ستاد پیشگیری از کرونا در استان و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و اهمیت حفظ سلامت مردم، اعلام شده است.

علاوه بر این‌که توصیه می شود مردم از حضور در آرامستان در این روزها بکاهند شایسته است اقداماتی در دستور کار شهرداری قرار گیرد که ضدعفونی کردن آرامستان از آن جمله است.
پیشنهاد می شود در ابتدای ورودی آرامستان‌ها، اکیپ‌های مجهز تست‌گیری مستقر شوند و محدودیت ورود سنی اعمال شود و اکیپ‌های ضدعفونی و پاکسازی به صورت مستمر در محوطه حاضر باشند.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تا عصر یکشنبه ۱۸ اسفند ماه ۹۱ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که تاکنون آزمایش کرونا ۳۳ نفر از آنان مثبت اعلام شده است و ۳ نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست دادند.

کد خبر 491194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha