مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به منظور صیانت از سلامت شهروندان و ارتقای بهداشت عمومی کشتار و عرضه سنتی و غیرمجاز دام در روستای تنگاری دشتروم واقع در یاسوج ممنوع شد.

عرضه سنتی دام

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالله بهمنش گفت: یکی از معضلات موجود در شهرستان بویراحمد کشتار گسترده دام به صورت غیرمجاز در ۳۲ واحد عرضه غیر مجاز در منطقه تنگاری دشتروم در حومه شهر یاسوج بوده است.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و مقابله با آن احکام لازم اعم از پلمب و ممنوعیت عرضه لاشه دام در دشتروم صادر و ساماندهی این موضوع بعد از مدت‌ها محقق شد.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مصرف کنندگان و قصابان به صورت مستقیم با لاشه‌های دام در تماس بودند و این مهم تا حد زیادی سلامت مردم را به مخاطره می‌انداخت.  

بهمنش تاکید کرد: فعالیت دوباره قصابان در این منطقه به نحوی برنامه‌ریزی می‌شود که تمامی کشتارها در کشتارگاه تحت نظارت بهداشتی بازرسان  و نظارت‌های شرعی ناظر شرعی انجام گیرد و با ماشین‌های یخچال دار کشتارگاه بصورت رایگان در محل مراکز عرضه تحویل شود.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بمنظور گندزدایی و ضدعفونی محل بدلیل وجود خونابه و موارد غیربهداشتی حاصل از کشتار دام، محل توسط اکیپ های دامپزشکی پس از پلمپ این مراکز کار سمپاشی را در دستور کار قرار داده است.

وی از شهروندان خواست ضمن عدم مصرف گوشت‌های بدون مهر و لیبل دامپزشکی، موارد کشتار غیرمجاز را به دامپزشکی به شماره تلفن ۱۵۱۲ گزارش کنند.

کشتار دام در روستاها و در کنار جاده‌های پرتردد به صورت سنتی در این استان انجام می‌شود اما کارشناسان و دامپزشکان بر این باورند که مصرف تمامی لاشه‌های حاصل از کشتارهای غیر مجاز که با عناوین گوشت گرم یا گوشت تازه توسط عرضه کنندگان تبلیغ می‌شود دارای تبعات وخیم بهداشتی هستند.

 این مهم می‌تواند عامل انتقال بیماری‌های وخیم و کشنده ای مانند تب کنگو، تب مالت، کیست هیداتیک، جنون گاوی و صدها عامل بیماری زا خطرناک دیگر باشد که بدون نظارت‌های لازم بهداشتی و شرعی و بدون طی مراحل پیش سرد،  می‌تواند زندگی مصرف کنندگان را به خطر اندازد.

کد خبر 490962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha