استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: در شرایط فعلی که شاهد گسترش ویروس کوید ۱۹ هستیم بیان علائم این بیماری متناسب با شرایط سنی و درک کودکان و توجه به سلامت روان فرزندان بسیار حائز اهیمت است.

کودک

به‌ گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، «سامره اسدی» با بیان اینکه این ایام بهترین زمان برای مشارکت کودک در مسئولیت‌های خانه است، اظهار کرد: توجه بیشتر خانواده‌ها به سلامت روان فرزندان ضروری است از طرفی والدین باید واقعیاتی را در مورد ویروس کرونا متناسب با شرایط سنی و درک کودک برایش مطرح کنند.

استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با بیان اینکه والدین برای خانه‌نشینی فرزندان باید برنامه‌ریزی داشته باشند تا از خسته کننده بودن دوران قرنطینه برای فرزندانشان بکاهند عنوان کرد: برقراری آرامش در محیط خانواده نیازمند آن است که خود والدین در ابتدا مهارت‌های مدیریت اضطراب و استرس را فرا بگیرند.

اسدی مدیریت مطلوب اضطراب و استرس توسط والدین را مورد توجه قرار داد و لزوم کاهش زمانی که پدر و مادرها در فضاهای مجازی سپری می‌کنند را ضروری خواند و بیان کرد: در چنین شرایطی که فعلاً حادث شده والدین باید از بچه‌ها بخواهند در مورد نگرانی‌ها و احساساتشان صحبت کنند و آن‌ها را سرکوب نکنند.

وی با بیان اینکه والدین در مورد بیماری کوید ۱۹ نباید بگویند که مثلاً بچه‌ها اصلاً مبتلا نمی‌شوند، یا به هیچ عنوان این بیماری قابل کنترل نیست ابراز داشت: پدرها و مادرها در مقابل ابراز نگرانی‌های فرزندان نباید برچسب ضعیف بودن یا ترسو بودن به آن‌ها بزنند از طرفی باید به بچه‌ها یادآوری کنند که اضطراب و واکنشی طبیعی در همه افراد است.

استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت بیان واقعیاتی در مورد ویروس کرونا متناسب با شرایط سنی و درک کودک را لازم تلقی کرد و گفت: بیان اینکه دانشمندان در پی پیدا کردن منشاء این بیماری هستند و کودکان فقط باید به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی عمل کرده تا مبتلا به بیماری نشوند باید در دستور کار والدین قرار گیرد.

اسدی ارائه توضیحاتی در مورد روش‌های کاهش ابتلا به بیماری کوید ۱۹ برای کودکان را مورد تأکید قرار داد و گفت: توضیحاتی در این مورد که اگر یکی از اعضاء خانواده حال خوبی نداشته باشد ممکن است نیاز به پزشک داشته باشد و حتی برای مداوا مدتی باید از خانواده دور باشد باید برای کودکان به خوبی تبیین و شفاف شود.

وی با اشاره به اینکه به علت ماندن طولانی مدت بچه‌ها در منزل مطالعه کردن یا کارهای منزل می‌تواند برای آنان کسل کننده باشد اظهار کرد: والدین باید سعی کنند با برنامه‌ریزی کودکان را در محیط خانه فعال نگه دارند و فضای منزل را محیطی شاد و حمایت‌گر کنند از طرفی بازی کردن برای کودکان می‌تواند کمک کننده باشد.

استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت استفاده از عضلات و اندام‌های مختلف و تقویت آن‌ها را از مزیت‌های بازی کردن کودکان خواند و گفت: بازی کردن منجر به صرف نیروهای اضافی کودک شده و علاوه بر جلوگیری از ناآرامی، پرخاشگری، عصبانیت و بدخلقی کودک در خانه، منجر به تجربه هیجانات مثبت در فرزندان می‌شود.

اسدی با بیان اینکه انتخاب نوع بازی بسته به علاقه و گرایش کودکان در آنان متفاوت بوده و برخی کودکان از بازی‌های پرتحرک و برخی دیگر از بازی‌های کم تحرک و فکری مثل لگو و شطرنج لذت می‌برند خاطرنشان کرد: بازی‌های خلاقانه با تأکید بر استفاده از وسایل دورافتادنی و بی‌مصرف نیز می‌تواند بسیار الهام‌بخش و کمک کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه والدین در صورت دسترسی به اینترنت و مراجعه به سایت‌های مربوطه می‌توانند گزینه‌های متنوعی را برای این نوع بازی‌ها دریافت کنند عنوان کرد: حتی استفاده از مقوا و کاغذهای رنگی برای ساختن شخصیت‌های کارتونی می‌تواند برای بچه‌ها جذاب باشد از سوی دیگر اهمیت دادن به ورزش در منزل هم بسیار خوب است.

استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ورزش کردن به ویژه با همراهی اعضای خانواده در منزل را زمینه‌ساز کاهش اضطراب و گوشه‌گیری، حفظ تندرستی و افزایش شادی دانش‌آموزان تلقی کرد و افزود: افزایش روحیه افراد و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر کرونا از فواید انجام فعالیت‌های گروهی است.

اسدی با تأکید بر اینکه در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی در ساعات ورزش، والدین می‌توانند پنجره‌های منزل را باز گذاشته تا هوای مطبوع‌تری در خانه جریان داشته باشد عنوان کرد: برقراری تماس تصویری کودک با بستگان، همکلاسی‌ها، دوستان صمیمی و یا معلمش از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیر خوبی بر روی آنان می‌گذارد.

وی انجام یکسری از فعالیت‌ها در جمع خانوادگی برای فرزندان را ضروری دانست و تصریح کرد: کمک کردن در آشپزی، انجام بازی‌های خانوادگی، تماشای دسته جمعی برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی، نیایش کردن، گوش دادن به موسیقی، خواندن کتاب و مطالعه در حوزه‌های مختلف می‌تواند فواید آموزشی بسیاری برای کودکان داشته باشد.

استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت داشتن تغذیه مناسب و خواب کافی برای والدین و فرزندان را نیز در شرایط فعلی حائز اهیمت فراوان دانست و افزود: والدین باید فعالیت‌های خوشایند را در برنامه‌ریزی‌های روزانه فرزندانشان انتخاب کنند و حتی از خود فرزندان سوال کنند که برای امروز چه پیشنهادهایی دارند.

اسدی نادیده گرفتن توصیه‌های والدین و توصیه‌های بهداشتی توسط فرزندان را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه گاهی آنان لجبازی کرده و از نصایح والدین سرپیچی می‌کنند، اظهار کرد: این موضوع اغلب ناشی از پیوند عاطفی ضعیف بین والدین و فرزندان است بنابراین می‌بایست تعاملات بین والدین و فرزندان تقویت شود.

وی با بیان اینکه والدین باید به صحبت‌های فرزندان گوش کنند و ارتباط کلامی بیشتری با آنان داشته باشند، عنوان کرد: پدرها و مادرها باید از طریق احترام، محبت، همدلی و پرس و جو از فرزند برای آگاهی از مشکلات و اهمیت دادن به وی چالش‌های او را حل کنند و در مواجهه با نوجوان هم می‌بایست دقت بسیار بیشتری در این زمینه داشته باشند.

استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی رشت در مورد نوجوانانی که بی‌توجه به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی مبنی بر ماندن در خانه و برخلاف میل والدین به بیرون از منزل می‌روند، افزود: بهتر است والدین به جای استفاده از جملات دستوری مانند بیرون نرو و در خانه بمان نگرانی‌هایشان را درباره آسیب‌های بیرون رفتن فرزندشان مطرح کنند.

اسدی گفت‌وگو بین والدین و نوجوانان برای در خانه ماندن فرزند و برنامه‌ریزی برای پر کردن اوقات فراغتش را لازم و ضروری تلقی کرد و گفت: به طور کلی، والدین باید برای فرزندان وقت بگذارند و فرصت بازی کردن را برایشان فراهم کنند تا با ایجاد جوی آرام در خانه، از عصبانیت، گوشه‌گیری و نگرانی‌های فرزندان کاسته شود.

وی با بیان اینکه نباید اغلب صحبت‌های خانواده پیرامون ویروس کرونا و تلفات آن و مواردی اینچنین باشد، بیان کرد: والدین باید تا حد امکان همراه فرزندانشان باشند و همراه با آن‌ها فعالیت‌های لذت‌بخش گروهی انجام دهند از طرفی پدرها و مادرها باید بیشتر با فرزندان صحبت کنند و گفت‌وگو در مورد مسائل خوشایندتر را در اولویت قرار دهند.

استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت نظارت والدین بر روی میزان ساعات تماشای تلویزیون و حتی بازی‌های کامپوتری و قرار دادن فعالیت‌های متنوع در برنامه روزانه فرزندان را مفید تلقی کرد و گفت: نظارت والدین بر فعالیت‌های آموزشی باید مانند قبل باشد تا از نظر بچه‌ها مدرسه نرفتن و آموزش خانه به معنی کاهش اهمیت درس خواندن نباشد.

اسدی توجه به پخش برنامه‌های آموزش دروس پایه‌های مختلف تحصیلی از شبکه آموزش و توجه والدین به ساعات پخش دروس فرزندشان را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: والدین باید از قبل به فرزندانشان اطلاع دهند تا آن‌ها با آمادگی قبلی و با در دست داشتن وسایل مدرسه پای برنامه‌های آموزشی بنشینند.

وی با اشاره به اینکه والدین هم می‌توانند در یادگیری فرزندان مشارکت داشته تا در صورت وجود هرگونه پرسش بتوانند به رفع آن بپردازند، اظهارکرد: مطالعات مختلف نشان می‌دهد وقتی والدین درگیر آموزش فرزندانشان می‌شوند بچه‌ها انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند از طرفی عملکردشان بهتر و پیوند والدین با فرزندان تقویت می‌شود.

استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ارتباط با معلمان از طریق فضای مجازی و پاسخگویی به پرسش‌های دانش‌آموزان را برای تقویت ارتباطات دوجانبه مؤثر تلقی کرد و افزود: والدین نباید فراموش کنند که آموزش‌های غیرحضوری زمانی تأثیر بهتری خواهد داشت که در محیط و شرایط بهتر و توأم با آرامش انجام شود.

کد خبر 490684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha