عضو هیئت علمی انستیتو پاستور گفت: در حال حاضر به سمت شیوع ویروس کرونا می‌رویم و شدت آن تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت.

فوت نخستین ایلامی مبتلا به کرونا تایید شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، احمدرضا بهره‌مند با بیان اینکه این ویروس در حال گسترش است و در این روزها نیز افراد زیادی مبتلا شده اند، تصریح کرد: تفاوت ویروس کرونا با ویروس سارس در سال ۲۰۰۲ و ویروس مرس در سال ۲۰۱۲ در سرعت انتشار این ویروس است. سرعت انتشار کرونا بسیار بیشتر است و طبق آخرین مقالاتی که در این زمینه مطالعه کرده‌ام، گفته می‌شود در سه مورد از نواحی، ژن‌های این ویروس جهش‌های متعددی داشته که در گذشته نبوده است و این جهش‌ها می‌تواند عامل شیوع بیش از حد این ویروس در یک جامعه باشد که در گذشته به این سرعت نبوده است.

وی تاکید کرد: اگر محدودیت ایجاد نشود و جلوی تماس‌ها و اجتماعات گرفته نشود، ممکن است با حجم زیادی از شیوع این بیماری در جامعه مواجه شویم. این ویرو عامل ایجاد یک بیماری عفونی است و از راه تنفس، بینی، دهان و چشم منتقل می‌شود. البته گفته شده این بیماری روی سطح می‌نشیند که من دلایل علمی برای آن ندارم و معتقدم به غیر از سطح، هوایی که در جریان است هم می توان این ویروس را منتقل کند.

بهره مند در پاسخ به این سوال که فرد مبتلا به کرونا در دوره کُمون (نهفتگی) اگر سرفه و عطسه نداشته باشد، چگونه این بیماری را انتقال می‌دهد، گفت: اگر فرد مبتلا به کرونا علائمی نداشته باشد، از نزدیک می‌تواند این ویروس را منتقل کند. به عبارتی اگر فردی عطسه و سرفه ندارد، اما تست کرونایش مثبت است، تنها راه انتقال، تماس بسیار نزدیک با این فرد است. مثلا از راه بوسه و حتی عرق فرد مبتلا. چراکه این بیماری در بدن او وجود دارد، اما به دلیل اینکه سرفه و عطسه ندارد، پخش آن کمتر است. وقتی فردی مشکوک است، باید از او به اندازه ۱و۵ تا ۳ متر فاصله گرفت.

  • به سمت شیوع کرونا می‌رویم

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ادامه داد: شیوع این ویروس تا زمانی که حرارت و گرما پدیدار شود، شدت دارد. این ویروس در گرمای ۵۰ تا ۵۵ درجه از بین می‌رود. بنابراین همانطور که به سمت تابستان می‌رویم، از شدت شیوع آن کمتر خواهد شد. در گذشته هم همین گونه بوده است. هم ویروس سارس و هم ویروس مرس در زمستان فعال بودند.

بهره مند گفت: ویروس‌ کرونا در زمستان آمده و چون از جنس ویروس‌های سرماخوردگی است، در فصل سرما می‌آید، اما از آنجا که این ویروس جهش یافته است، ما را با نوعی از بیماری حاد مواجه کرده است،. بنابراین به نظر من هر چه به سمت گرما برویم، از شدت آن کم خواهد شد. مگر اینکه آزمایش های علمی یا دلایل ژنتیکی جدید به ما بگویند که در این ویروس جهش جدیدی پیدا شده است که اجازه می دهد ویروس در فصل گرما هم ادامه پیدا کند. البته بعید به نظر می آید که چنین اتفاقی رخ دهد.

او اظهار کرد: باید ببینیم که چه تدابیری باید انجام داد که جلوی پخش و گسترش این ویروس گرفته شود و این امر بسیار مهم است. گویا آرام آرام به این فکر مدبرانه رسیده‌اند که باید قرنطینه انجام شود و در استان‌هایی مانند گیلان سفرها محدود شده است.

  • شهرها قرنطینه نشوند، با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم

بهره مند درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه بیش از یک چهارم جمعیت کشور به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، گفت: نمی‌توانم پاسخ این اظهارنظر را به صورت علمی بدهم و هیچ دلیل علمی در این زمینه ندارم، اما این را می‌توانم بگویم که اگر کنترل و قرنطینه شهرها انجام نشود، با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم.

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور درباره اینکه دولت به قرنطینه شهرها اعتقادی ندارد و از مردم خواسته می شود تا خودقرنطینگی داشته باشد، گفت: باید به کشورهایی توجه کنیم که این بیماری در آنها هم شیوع پیدا کرده است. ایتالیا یا چین بی‌دلیل شهرهایشان را قرنطینه نکرده‌اند. آقای حریرچی (معاون وزیر بهداشت که خود به کرونا مبتلا شده است) یک بار گفتند قرنطینه شهرها مربوط به قبل از جنگ جهانی اول است. این چه حرفی است که زده می‌شود؟ ما مستندات علمی در حال حاضر داریم که چین و ایتالیا با این کار به نتیجه رسیده‌اند. آمریکا هم اعلام کرده از جمله تدابیری که برای جلوگیری از شیوع این بیماری اتخاذ کرده‌، قرنطینه شهرهاست.

بهره‌مند در پاسخ به این سوال که آیا فردی که بهبود پیدا می‌کند و دوره نقاهت را می‌گذارند، امکان ابتلاء مجدد وی به این ویروس وجود دارد، تصریح کرد: ما معتقد بودیم وقتی که فردی دوره نقاهت بیماری را می‌گذراند و بدنش پادزهر و آنتی بادی تولید می‌کند، بدن فرد به سمت ایمن شدن پیش می‌رود، اما در حال حاضر مواردی را می‌بینیم که فرد بعد از بهبودی دوباره گرفتار این بیماری شده، یا بیماری در او ظاهر شده است. البته من نمی‌خواهم نظر شخصی در این باره بدهم و در حال حاضر با توجه به ناشناخته بودن این ویروس دلایل مستندی برای این موضوع ندارم و نمی‌توانم براساس حدسیات به این موضوع پاسخ دهم.

  • تست ژنتیک زمانبر شده است

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور درباره گرفتن تست ژنتیک از افراد مشکوک مبتلا به کرونا هم توضیح داد: سازمان بهداشت جهانی کیت‌های زیادی در این زمینه برای ما ارسال کرده و این تنها روشی است که ثابت می‌کند شخص به ویروس کووید ۱۹ مبتلاست یا نه. متاسفانه به دلیل تعداد زیاد مراجعان مقداری پاسخ‌دهی طولانی شده است. در واقع این توان وجود دارد که تست در یک روز گرفته شود و در همان روز نیز پاسخ تست ارائه شود، اما چون تعداد آزمایش دهندگان زیاد است، کمی این پروسه زمانبر شده است.

بهره مند گفت: پاسخ‌ها برای ستادی که وزارت بهداشت معین کرده است، ارسال می‌شود و از این ستاد جواب‌ها به دست پزشکان و بیماران می‌رسد. البته برای جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده پاسخ تست به افراد داده نمی‌شود. 

کد خبر 490629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha