اولین‌بار که از انتشار سازمان یافته ویروس کرونای جدید (COVID-۱۹) سخن به میان آمد، هنوز پای این میهمان ناخوانده چینی به تهران و پایتخت کشورهای دور و نزدیک آسیایی و اروپایی باز نشده و مثال امروز به کشورگشایی نپرداخته بود.

ویروس کرونا

به گزارش همشهری آنلاین،‌ اعتماد نوشت: آن روزها و باتوجه به ناشناخته بودن این ویروس، هنوز فرصتی برای یافتن نمونه‌های ذکر شده در کتب و فیلم‌های قدیمی وجود نداشت، اما انیمیشنی که به‌زعم شبکه‌های اجتماعی، حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید را در قامت رییس‌جمهوری ایالات متحده پیش‌بینی کرده بود، گزینه مناسبی بود.

شبکه‌های اجتماعی هر از گاه از این مهم سخن به میان آورده و با استناد به پیش‌بینی حضور ترامپ در کاخ سفید، مقوله انتشار ویروس کرونا را نیز امری پیش‌بینی شده در این انیمیشن معرفی می‌کردند؛ حال آنکه اساسا این انیمیشن امریکایی هرگز حضور ترامپ در کاخ سفید را پیش‌بینی نکرده بود؛ بلکه حدود ۶ ماه پس از روی کار آمدن او در کاخ سفید در نسخه جدید خود به این مقوله پرداخت و شخصیت رییس‌جمهوری فعلی امریکا را بازسازی کرد.

فرضیه ترور بیولوژیکی ایران کم‌کم در شبکه‌های اجتماعی رواج یافت و از آن به عنوان سلاحی برای زمین‌گیری تهران و پکن یاد شد ولی کسی حاضر به پاسخگویی به این پرسش نشد که درست در روزهایی که مسوولان عالیرتبه دولتی و غیردولتی از تاثیر غیرقابل انکار تحریم‌های بی‌سابقه ایالات متحده امریکا بر اقتصاد ایران می‌گویند، «واشنگتن» چرا باید «تهران» را همراه با پکن به عنوان اصلی‌ترین رقیب اقتصادی این روزهای خود مورد حمله بیولوژیکی قرار دهد.

  • فضاسازی رسانه‌ای

همواره همراهی رسانه‌های منتهی‌الیه راست سیاست ایران با مقام‌های انتصابی امری قابل ‌توجه محسوب شده و می‌شود. در این مورد به‌ خصوص نیز این مهم اتفاق افتاد و پیش از آنکه مقام مسوولی در ایران حاضر به اظهارنظر رسمی درباره استفاده از ویروس کرونا به عنوان سلاحی بیولوژیکی شود، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اصولگرا از این مهم سخن به میان آوردند.

خبرگزاری‌های تسنیم و باشگاه خبرنگاران جوان کنار پایگاه‌های خبری اصولگرای دیگری نظیر مشرق در این مورد نقشی محوری ایفا کردند و هر یک در گزارش‌های جداگانه به نوعی از احتمال ترور بیولوژیکی سخن به میان آوردند. به عنوان مثال خبرگزاری تسنیم یازدهم اسفندماه با استناد به فیلم «شیوع» محصول سال ۲۰۱۱، مستند ساخت شرکت فیلمسازی نت‌فیلیکس با نام «همه‌گیری جهانی: چگونه از شیوع جلوگیری کنیم؟» و انیمیشنی به نام «جوکر ۲۰۲۰» کوشید کرونا را سلاحی بیولوژیکی معرفی کند.

  • اولین واکنش

سکوت مسوولان متولی از یک‌سو و از سوی دیگر انتشار اخبار هولناک از گسترش سریع ویروس کرونا در ایران کنار نابسامانی‌های موجود در بازار مواد ضد عفونی‌کننده سبب شد تا رفته‌رفته موضوع ترور بیولوژیکی ایران به فراموشی سپرده شود ولی سردار غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل لقب نخستین مسوول ایرانی را به خود اختصاص داد که در این موضوع حاضر به اظهارنظر رسمی شد.

جلالی سیزدهم اسفندماه در اظهاراتی از احتمال ترور بیولوژیکی سخن گفت و تاکید کرد: «منشا توسعه کرونا با شواهد و قرائن تحلیلی و راهبردی و بعضی نکات خبری به دشمن ارجاع می‌شود، اما اثبات تخصصی ترور بیولوژیکی نیاز به بررسی‌های آزمایشگاهی و مقایسه بین ژنوم ویروس اولیه ثبت شده و نتایج مطالعه روی ژنوم‌های جدید از نظر نوع تغییرات عامدانه روی آن دارد. هرچند بررسی پیامدهای این ویروس از نظر میزان تلفات یا وسعت همه‌گیری و نوع موج رسانه‌ای حاکم بر آن در جهت تشدید ترس و وحشت و نگرانی بین مردم این فرضیه را تقویت می‌کند که یک حمله زیستی با اهداف اقتصادی علیه چین و ایران روی داده است.»

  • تایید فرمانده

این اظهارات چندی بعد با اطمینان‌خاطر به مراتب بیشتر از سوی سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه قدس دومین مسوول بلندپایه ایرانی لقب گرفت که در روزهای انتشار گسترده کرونا در ایران از این ویروس چینی به عنوان عاملی برای زمین‌گیرسازی تهران و پکن یاد کرد.

او ۱۵ اسفندماه در مراسم تودیع و معارفه فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان اعلام کرد: «امروز هم حتی در مبارزه با این ویروس که ممکن است محصول تهاجم بیولوژیکی امریکا باشد که ابتدا به چین سپس به ایران و سایر نقاط دنیا شیوع پیدا کرده، پیروز خواهیم شد و امریکا بداند که اگر این کار را انجام داده به اهلش بر خواهد گشت.»

پس از این اظهارات، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس سابق کمیسیون امنیت ملی در میان اظهارات برخاسته از حدس ۲ مقام نظامی به‌طور قطعی کرونا را «بیوتروریسم توزیع شده در ایران و چین» توصیف و خواستار تشکیل سازمانی مستقل از پدافند غیرعامل برای برخورد با این قبیل حملات شد.

  • انتقاد جام‌جم

در میان این اظهارات روز شنبه علاءالدین بروجردی که خبرگزاری برنا آن را منتشر کرد، تناقض‌های مطرح شده در این موضوع را دوچندان کرد. او یکی از ویژگی‌های ترور بیولوژیک را در امان بودن کشور سازنده اعلام و با یادآوری شیوع کرونا در سراسر جهان، این فرضیه را رد کرد.

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین از صداوسیما خواستار شد تا در این زمینه به روشنگری بپردازد. اقدامی که از قضا روز گذشته صورت گرفت و این سازمان که چندی قبل به‌واسطه نوع پرسش و پاسخ صریح مجری‌اش با پرویز فتاح جنجال‌ساز شده بود، این‌بار در همان برنامه و توسط همان مجری از سکوت جلالی در میان این حجم از اظهارات ضد و نقیض انتقاد و با یادآوری سهم این نهاد از بودجه عمومی کل‌کشور، خواستار پاسخگویی رییس سازمان پدافند غیرعامل شد.

این انتقادات تند و تیز و در نوع خود بی‌سابقه از نهادی انتصابی آن هم زیر سقف ساختمان جام‌جم، با واکنش گسترده شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و از این‌رو دقایقی بعد جلالی در جوابیه‌ای چند خطی با یادآوری اظهاراتش به فارس تاکید کرد: «راجع به ابعاد دیگر مساله به دلایلی مجبور بودیم فعلا سخنی نگوییم. فکر کنم با بیان انتقادتان این قفل شکسته شود. این روزها بیشتر مراقب هم باشیم!»

حال اگرچه احتمال ترور بیولوژیکی ایران با ویروس کرونا کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد، اما تحریم‌ها در این روزهای بحرانی به عنوان عاملی مغایر حقوق طبیعی مردم ایران رخ نمایان کرده‌اند و به وضوح گفتارهای متناقض مسوولان امریکایی را مبنی بر حمایت تمام و کمال از مردم ایران نمایان کرده‌اند.

چنانکه فلاحت‌پیشه نیز در ادامه سخنان خود درباره احتمال ترور بیولوژیک چین و ایران، از مقامات کاخ سفید به‌دلیل وارونه‌نمایی وقایع انتقاد کرده و با اشاره به ادعای واهی کاخ سفید برای ارسال کمک به ایران برای مقابله با کرونا گفته است: «امریکایی‌ها نه‌تنها کمکی به ما نمی‌کنند که بیشترین تلاش را برای تحریم‌ها در حوزه دارویی به کار گرفتند. جمهوری اسلامی برای تامین ۳ درصد از داروهای کشور به واردات نیاز دارد که پس از تحریم‌های اخیر کشور دچار گرفتاری شد. اگر دونالد ترامپ و پمپئو راست می‌گویند و نگران گسترش کرونا در ایران هستند تحریم‌ها را بردارند!»

کد خبر 490540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    12 1
    بله ترور شدیم ترور بی کفایتی عامل امریکاست؟ پس چرا کشور خودش گرفتاره؟
  • امین TR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    13 4
    اگر این ویروس در آمریکا منتشر نمی شد، میشد این حرفها را قبول کرد ولی در کشور آمریکا هم این ویروس در حال انتشار میباشد. لطفا راه کارهای مفید ارائه کنید.
  • معصومه FR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    3 3
    پس چراایتالیا و کره بدرد ما گرفتار شدند>
  • GB ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    3 3
    ویروس توهم در حال گسترشی بیشتر از ویروس کرونا است.