یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

ویروس کرونا امروزه مهمان ناخوانده کشورمان شده که با رعایت نکات بهداشتی و هوشیاری می‌توان از شیوع آن جلوگیری کرد.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین ، این روزها کمتر محفلی را پیدا می‌کنید که به بحث و تبادل نظر درباره مهمان ناخوانده یعنی ویروس کرونا نپردازند. ویروس کرونا در حالی توجه مردم سراسر کشور را به خود جلب کرده که خطر این بیماری به مراتب کمتر از آنفلوآنزا و حتی سرماخوردگی بیان شده است.

کرونا بیماری ویروسی است که باعث عفونت بافت‌های نرم و مجاری تنفسی در اعماق ریه‌ها شده و از علائم رایج این بیماری می‌توان به تب، خستگی و مشکلات تنفسی (سرفه خشک) اشاره کرد.

از آنجایی که کرونا پنومونی (pneumonia)، یعنی عفونت ریوی ناشی از ویروس است، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در از بین بردنش بی‌فایده بوده و از سوی دیگر داروهای ضدویروسی که در برابر آنفلونزاها وجود دارد برای مهار این بیماری نیز موثر نیست. در حقیقت بهبودی در این بیماری کاملا بستگی به سیستم ایمنی بدن دارد و بسیاری از کسانی که جان خود را از دست داده‌اند در وضعیت سلامت کامل قرار نداشتند.

کرونا در بسیاری از موارد کشنده نیست و می‌تواند مانند یک آنفلونزا با طی کردن زمان مشخصی بگذرد، اما این مسئله برای گروه‌های حساس به این سادگی نیست. الگویی که در آمار مرگ و میر ناشی از کرونا مشاهده می‌شود این است که این بیماری برای افراد مسن، کسانی که دارای فشار خون بالا هستند، یا از بیماری مزمن ریوی رنج می‌برند (مانند کسانی که سال‌ها سیگار می‌کشند)، مبتلایان به دیابت و بیماران قلبی و عروقی خطرناک‌تر است.

کرونا علایمی مشابه سرماخوردگی دارد و بدون انجام آزمایش تشخیص آن مشکل است. اگر دچار سرفه، تب و یا تنگی نفس هستید باید به پزشک مراجعه کنید و کسانی که مشکوک به این بیماری هستند باید ترجیحا به مدت ۲ هفته از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند.

در حال حاضر واکسنی برای ویروس کرونای جدید وجود ندارد، در نتیجه افراد آسیب‌پذیر باید بیش از سایرین موارد بهداشتی مانند شستن دست و اجتناب از حضور در اماکن عمومی را رعایت کنند.

دکتر صدیق جدیدالاسلام رئیس بیمارستان توحید سنندج ،گفت: تنها فرقی که کرونا با آنفلوآنزا دارد میزان سرایت و همه‌گیربودن آن است.

او با یادآوری اینکه ۸۰ درصد علایم بیماری کرونا در بیشتر مواقع شبیه سرماخوردگی ساده بوده و حتی شاید خود فرد هم متوجه ابتلایش به این ویروس نشود اضافه کرد: از ۲۰ درصد باقی‌مانده تنها چند درصد از بیماران کارشان به بستری و بیمارستان می‌کشد و از همین میزان هم تنها چند درصد اندک به‌علت بیماری زمینه‌ای فوت می‌کنند.

رئیس بیمارستان توحید سنندج افزود:در شرایط شیوع کرونا و اخبار ضد و نقیض، آرامش روانی افراد بسیار اهمیت دارد و نبایدبا دامن زدن به شایعات شرایط را سخت‌تر کنیم چراکه همواره آرامش روانی یکی از ارکانی است که می‌تواند در بحران‌ها راهگشا باشد.

دکتر جدیدالاسلام بیان کرد: آنچه از طریق تحقیقات پزشکی تاکنون در خصوص شناسایی و راه‌های انتقال ویروس کرونا به افراد مشخص شده این است که این ویروس رفتاری مشابه بیماری آنفلوانزا دارد و خطر مرگ و میر آن نیز بسیار پایین‌تر از آنفلوانزا است.

او اظهار داشت: محققان اعتقاد دارند که شستن مداوم دست‌ها بخصوص زمانی که با دهان در تماس قرار می‌گیرند اثر بیشتری دارد وتنها در صورتی که مبتلا به کرونا هستید، علایم تنفسی (سرفه یا عطسه) دارید و یا از فرد مبتلا به این بیماری مراقبت می‌کنید استفاده از ماسک برای شما توصیه می‌شود.

دکتر ابراهیم قادری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز از شهروندان خواست در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نکات بهداشتی را به منظور حفظ سلامت خود و سایر شهروندان رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: هنگام استفاده از تاکسی و اتوبوس، ما اغلب از پول نقد استفاده می‌کنیم. این ویروس از طریق تماس با پول‌هایی که توسط سرنشین‌های آلوده جابه‌جا شده‌اند، منتقل می‌شود و در این مورد برای حفظ سلامت سرنشینان و رانندگان، توصیه به شستن مداوم دست‌های رانندگان می‌کنند.

دکتر قادری بیان کرد: باشیوع ویروس کرونا رعایت کردن اصول بهداشتی می‌تواند کمک چشمگیری در عدم انتقال آن داشته باشد و مکان‌های پرتردد همچون جایگاه‌های سوخت گیری و تاکسی‌ها ازجمله مکان‌های پر رفت و آمد به شمار می‌آید که رعایت اصول بهداشتی درآن از الزام بیشتری برخوردار است.

او اظهار داشت: دست دادن، روبوسی، در آغوش گرفتن و کارهایی از این دست نباید انجام شود در فضای تاکسی که فاصله افراد از یکدیگر کم‌تر یا حدود دو متر است، این مراعات‌ها بسیار حیاتی است چراکه این ویروس از راه تنفس نیز انتقال پیدا می‌کند و می‌تواند تا دو هفته پنهان بماند.

رکن اصلی پیشگیری از کرونا رعایت بهداشت است

" رعایت کنیم شکستش می‌دهیم " این شعاری است که امروزه در جامعه زیاد شنیده می‌شود و برای مشاهده کیفیت رعایت بهداشت تصمیم گرفتم سری به چند مکان عمومی بزنم.

در پی ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه در خصوص جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با صدور اطلاعیه‌ای در روزهای اخیر اعلام کرد " سوخت‌گیری توسط کارکنان جایگاه‌های سوخت در کل کشور الزامی شد ".

این اطلاعیه، جایگاه‌داران را مکلف کرده است باید تمامی نازل‌ها، صفحه کلید دیسپنسرها، سرویس بهداشتی و ... به طور مستمر با مواد ضدعفونی کننده مناسب نظافت شود. این اطلاعیه تا اطلاع ثانوی در تمامی جایگاه‌های کشور لازم الاجراست.

یکی از نیروهای جایگاه سوخت‌گیری در سنندج گفت: تهیه مواد ضدعفونی کننده و ماسک حتی از داروخانه‌ها هم راحت نیست و ارائه امکانات به جایگاه‌های سوخت برای مقابله با ویروس کرونا نیز به طبع آن اندک است.

او افزود: ما با تمام وجود در حال خدمت رسانی به شهروندان هستیم، اما ممکن است نتوانیم به دلیل شلوغی و مراجعه بالا سوختگیری را برای تمام همشهریان انجام دهیم، لذا ضروریست شهروندان خود نکات بهداشتی را رعایت کنند.

یکی از شهروندان که با رعایت نکات بهداشتی در حال سوختگیری بود ،گفت: در سطح اغلب جایگاه‌های سوخت شهر، نه تنها دستکش یکبار مصرف برای متقاضیان تعبیه نشده، حتی دستکش در دستان اپراتورهای سوخت‌گیری نیز دیده نمی‌شود.

او بیان کرد: هرکسی به سهم خود باید نکات بهداشتی را رعایت کند تا هم به سلامت خود و هم به سلامت جامعه کمک کند به همین دلیل بنده ژل، اسپری مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دستمال را به همراه خود آورده ام تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنم و دیگر نیازی به انجام سوختگیری توسط کارکنان جایگاه نباشد.

این شهروند با ابراز گله مندی بیان کرد: در حالی که چند روز پیش مصوبه‌ای درباره جلوگیری از شیوع کرونا در جایگاه‌های سوخت ابلاغ شد، اما شاهد هستیم که بسیاری از جایگاه‌های سوخت مجهز به مواد ضدعفونی و دستکش‌های یکبار مصرف نیستند.

با وجود توصیه‌های اکید و شبانه روز متخصصان عفونی و کارشناسنان بهداشتی مبنی بر رعایت اصول بهداشتی برخی همچنان موضوع را جدی نگرفته اند.

بسیاری از مردم در پاسخ به علت رعایت نکردن نکات بهداشتی با لحن خنده دار می‌گویند: هر چه از طرف خدا آید خوش آید و همچنان این موضوع را به تمسخر میگیرند.

یکی دیگر از شهروندان که راننده تاکسی بود در این زمینه اظهار داشت: شهرداری روزانه تمام قسمت‌های بیرونی و داخل تاکسی‌های سطح استان را ضدعفونی میکند، اما به دلیل رفت و آمد زیاد مردم ما نباید از ماسک زدن و راعیت نکات بهداشتی غافل شویم.

او در ادامه از شهروندان خواست که هنگام سوار شدن به تاکسی حتما ماسک بزنند چراکه به دلیل کوچک بودن و بسته بودن فضا داخل ماشین تهویه به خوبی شکل نمیگیرد و ضروریست بهداشت را رعایت کنند تا ما هم با فراغ بال به مردم خدمت رسانی کنند.

با توجه به شیوع کرونا در کشور، آگاهی افراد در زمینه این ویروس اهمیت بسزایی در کنترل آن دارد. اگر هر یک از افراد توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرند، بدون شک این بیماری تحت کنترل بیشتری خواهد بود.بنابراین با دانش و آگاهی بالاتر، مسائل را تا حد ممکن برای خود کاهش دهید. در این زمینه اگر هر یک از رانندگان علائم مربوط به ویروس کرونا را احساس کردند، بدون درنگ برای آزمایش تشخیصی اقدام کنند.

درچنین شرایطی که ویروس کرونا از راه تماس دست با سطوح آلوده منتقل می‌شود مردم و مسئولان همه با هم دست دردست یکدیگر تلاش کنند تا نابودی کامل این بیماری را رقم بزنند.

شیدا علیمرادی - باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج

کد خبر 490328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha