کرونا با کسی شوخی نداشت. وقتی پایش به ایران رسید،‌ یکی‌یکی حکم به تعطیلی تجمعات داد و هیئت و مسجد و کنسرت برایش فرقی نداشت. اما برخی مداحان همچنان به جمع کردن مردم اصرار دارند.

مداحی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، همین یکی دو هفته قبل بود که منصور ارضی در مراسم عزاداری وفات حضرت ام‌البنین، در کنار حرف‌های انتخاباتی‌اش به برگزاری هیئت‌های مجازی و آنلاین حمله کرده و گفته بود: دشمن تلاش بسیاری می‌کند تا مانع از حضور جوانان در جلسات هیئت شود، فرضاً با ایجاد فضای مجازی مانند اینستاگرام به جوان می‌گوید، به‌جای حضور در هیئت زنده، مراسم را از طریق این نرم‌افزار نگاه کند تا کم‌کم حال هیئتی‌ بودن را از او بگیرد. از سوی دیگر، مداحان را مورد هجمه قرار می‌دهد. فرضاً شایعه‌ای مطرح می‌کند و افراد، بدون بررسی هم می‌پذیرند و در نهایت که خطا بودن آن نمایان می‌شود، شرمنده می‌شوند.

  • طلا و نقره ضریح کسی را شفا نمی‌دهد

اما کرونا با کسی شوخی نداشت. وقتی پایش به ایران رسید،‌ یکی‌یکی حکم به تعطیلی تجمعات داد و هیئت و مسجد و کنسرت برایش فرقی نداشت. حتی مقاومت یکی دو امام جمعه و جمع شدن چند منبری معروف در حرم حضرت معصومه(س) هم راه به‌جایی نبرد و این بخش از کار دست عاقلانی بود که جدی بودن خطر را فهمیدند و حکم به تعطیلی جماعت‌های مذهبی و محدودیت مکان‌های زیارتی دادند.

امام جمعه مشهد که در ابتدا گلایه و مقاومت عجیبی در برابر تعطیلی نماز جمعه داشت، یک هفته بعد در سخنانی مردم را از جمع شدن در اماکن زیارتی برحذر داشت و درباره محدودیت‌های زیارت حرم امام رضا(ع) اعلام کرد: امام در قبرش نیست، در ضریحش هم نیست که بگوییم امام در شبکه‌های ضریح محدود و محصور است، حالا اگر به این شبکه‌های ضریح نرسیدیم، به امام نرسیدیم... اگر کنار این دیوار بایستیم و زیارت جامعه کبیره بخوانیم، امام، امام زنده است و بر همه جزئیات این تشکیلات احاطه دارد. جمع نشویم در جایی که تجمع ما مبدأ انتشار این بیماری و ویروس شود.

علم‌الهدی سپس به نکات خوبی در مسئله امام‌شناسی اشاره کرده و اضافه کرده است: امام رضا(ع) شفا می‌دهد، طلا و نقره ضریح کسی را شفا نمی‌دهد. درِ طلای حرم کسی را شفا نمی‌دهد. کسانی که می‌آیند در حرم امام رضا(ع) به امام رضا متوسل می‌شوند، شفا پیدا می‌کنند. در عین اینکه شفا می‌دهند، خودشان نیز تابع عوامل طبیعی و ظاهری بودند. شفای امام رضا(ع) نیز طوری نیست که یک مرتبه کسی با معجزه شفا پیدا می‌کند. شفای امام رضا(ع) نیز با اسباب و ابزار است. داروی لازم در اختیار شما قرار می‌گیرد، درمان لازم برای شما پیش می‌آید، اسباب و ابزار پیشگیری از این ویروس را حضرت فراهم می‌کنند. این‌طور نیست که تنها با معجزه نامرئی حضرت همه را شفا می‌دهند؛ نباید بگوییم چون امام رضا(ع) شفا می‌دهد، ما کار بهداشتی و پزشکی انجام ندهیم و نسبت به رعایت اصول بهداشتی و پزشکی بی‌اعتنا باشیم.

  • جمعه و جماعات تعطیل

کار به‌جایی رسید که پس از تعطیلی نماز جمعه، مرکز رسیدگی به امور مساجد هم برگزاری نماز جماعت در مساجد را تا اطلاع ثانوی لغو کرد. در بیانیه مرکز امور مساجد آمده است: ضمن توصیه به استفاده بیشتر از ماه‌های پیش‌رو و استفاده از ظرفیت نماز، دعا، استغفار، مناجات و تلاوت قرآن، توصیه می‌کنیم:

۱. نماز جماعت تا اطلاع ثانوی تعطیل است. حتی‌الامکان ائمه محترم جماعات از برگزاری اجتماعات اعم از مجالس ختم و جشن و کلیه برنامه‌های جمعی خودداری فرمایند.

۲. رعایت کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و توصیه‌نامه بهداشتی مرکز رسیدگی به امور مساجد الزامی است.

۳. حتی‌الامکان درِ مساجد در اول وقت شرعی (به مدت ۳۰ دقیقه) باز باشد.

مرکز امور مساجد در پایان بیانیه‌اش از زحمات مسئولان وزارت بهداشت و ستاد کرونا، کلیه پزشکان، پرستاران و مراقبان سلامت جامعه تشکر کرده ‌است و اعلام کرده که مساجد و ائمه جماعات همراه این مسئولان هستند.

  • مداحانی که به اجتهاد خود عمل می‌کنند

ولی مشکل اصلی اینجا بود که کرونا دقیقاً در آستانه ماه رجب و بعدش شعبان به ایران وارد شده بود. این دو ماه پر است از مناسبت‌های مذهبی و مناسک ویژه. تولدهای پیاپی اهل‌بیت و مراسم اعتکاف در این دو ماه هیئات را فعال و بازار مداحان و منبری‌ها را پررونق می‌کرد. مداحان از جایی فرمان‌پذیری ندارند و عموماً به اجتهاد خودشان عمل می‌کنند.

برخی همان ابتدا اعلام تعطیلی کردند و برخی هنوز هم زیر بار نرفته‌اند و هیئتشان را دارند و مردم را فرا می‌خوانند. حتی مبتلا شدن چند مداح و فوت شدن برخی از این افراد هم نتوانسته حقیقت ماجرا را برای گروهی از مداحان خودمختار روشن کند.

با اینکه بسیاری از هیئت‌ها در تهران و کل کشور به تبعیت از مسئولان و علما یا تعطیل کرده‌اند یا برنامه‌شان را مجازی و از طریق اینستاگرام برگزار می‌کنند، منصور ارضی همچنان اصرار دارد که عده‌ای را پای منبرش جمع کند و جلسه حضوری برگزار نماید.

خبرگزاری فارس‌ در کنار هیئت‌هایی که اینستاگرامی برگزار می‌شوند خبر داده که مراسم جشن میلاد امام علی(ع)‌ در حسینیه بیت‌الزهرا(س) با سخنرانی حجت‌الاسلام عباس صراف و مدیحه‌سرایی  منصور ارضی برگزار می‌شود تا معلوم شود که علی‌رغم تأکید بر رعایت توصیه‌های وزارت بهداشت‌ توسط رهبر معظم انقلاب، ولایت‌پذیری در نزد عده‌ای تنها شعاری بیش نیست و اجتهاد شخصی برخی مداحان، حتی بالاتر از اجتهاد فقها و مراجع قرار دارد.

در کنار این اقدام ارضی، شاگردان او راه دیگری را پیش گرفتند؛ محمود کریمی و محمد طاهری بساط هیئت مجازی را برپا کرده‌اند و حسن خلج و مجید بنی‌فاطمه هم کلاً مجالسشان را تا نوروز تعطیل کرده‌اند.

  • اعتکاف در خانه

در دهه اخیر شاهد استقبال شدیدی از سوی جوانان برای اعتکاف ماه رجب بودیم به نحوی که ثبت‌نام برخی مساجد و مکان‌های معتکف‌پذیر از مدت‌ها قبل انجام می‌شد. اصل اعتکاف،‌ مراسمی است برای خلوت چند روزه با پروردگار و دوری از خلق و مادیات روزگار. اما برخلاف این حکمت مهم،‌ مسئولان هر مسجدی سعی می‌کردند از این فرصت استفاده کنند و برای سیل جوانان مشتاق و معتکف برنامه‌های مختلف تدارک ببینند. مداحی و سخنرانی و پرسش و پاسخ و... اما کرونا اعتکاف امسال را هم تعطیل کرده است و این شاید فرصتی باشد برای حرکت به سمت اعتکاف حقیقی که مناجات با خدا در خلوت است و تفکر و اصلاح مشکلات نفسانی دور از جنجال و حرف و دغدغه‌های دنیوی.

کد خبر 490297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید حسین گوهریان IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    0 0
    انسان های عاقل تن به واقعیت های میدهد واتیکان هم مراسم را آنلاین برگزار نمود
  • اقالو AE ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    0 0
    روسیه با آنهمه جمعییت فقط ۲۵ نفرکرونایی دارد چون متخلف را که دستورات بهداشتی رارعایت نکند۵سال زندانی میکند.!