وقتی شیوع ویروس کرونا و تب و تابی که برای رعایت بهداشت فردی به راه انداخته، شهرنشینان را به تکاپو و درد سر انداخته، باید حق داد که روستاییان خراسان شمالی، که قریب نیمی از جمعیت استان را دارند، از در دسترس نبودن اقلام بهداشتی شکوه داشته باشند.

روستا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری استان خراسان شمالی، ۴۴ درصد در نواحی روستایی سکونت دارند که البته بسیاری از این مناطق، در فقر و محرومیت زندگی می کنند و دسترسی آنها به مراکز و نیز امکانات و اقلام بهداشتی بسیار اندک است.

روستاییان، می گویند که تاکنون اقدام خاصی در زمینه پیشگیری از کرونا در این مناطق انجام نشده است، حال آنکه مسوولان می گویند آنچه در شهرها انجام می شود، در روستاها هم در حال پیگیری است و البته در این میان، مهم ترین اقدام برای در امان ماندن از کرونا، رعایت بهداشت فردی است.  

این روزها، کمبود شدید و بعضا نبود اقلام مختلف بهداشتی از جمله ماسک، دستکش و نیز مواد ضدعفونی کننده از جمله الکل، گریبان اهالی مرکز و دیگر شهرهای خراسان شمالی را گرفته است که یقینا کوتاهی دست روستاییان از این اجناس، چندچندان است.  

کمبود اقلام مختلف بهداشتی در جامعه گریبان گیر همه شده است اما دسترسی روستاییان به این اجناس، چندچندان شده است

در این شرایط یافتن ماسک، مواد ضدعفونی کننده و سایر مواد بهداشتی در مغازه های خرد روستایی به رویا می ماند، و اگر هم باشد آنقدر گران شده و قیمت بالایی دارد که این قشر توان خرید آن را ندارند.  

یکی از اهالی روستای محروم جمی بجنورد در این باره می گوید، طبیعی است که این گونه باشد، تا بوده همین بوده، معمولا آنچه در شهرها پیدا نمی شود، نباید در روستاها جست و جو کرد، دیوار روستاها همیشه کوتاه بوده است.  

مریم یزدانی اظهار می کند: مردم در حالی به رعایت نکات بهداشتی توصیه می شوند که اقلام بهداشتی پیدا نمی شود و از طرفی، آب هم کم شده است.  

وی افزود: در روستای جمی، همیشه با مشکل کمبود آب روبه رو بوده ایم و اکنون که مصرف آب بالا رفته و همه بر شستن مکرر دست ها تاکید دارند،  این معضل بیشتر شده است.  

کمبود اقلام بهداشتی

یکی از اهالی روستای فیروزه در شهرستان بجنورد هم به خبرنگار ایرنا می گوید: این روستا با وجود جمعیت بالا، خانه بهداشت ندارد و  اهالی برای دریافت ابتدایی ترین خدمات باید به روستای کچرانلو مراجعه کنند.  

رضا فیروزه اظهار داشت: اقدامات خانه بهداشت روستای کچرانلو هم برای پیشگیری از کرونا، به توزیع بروشور و توصیه های بهداشتی به مردم محدود شده است.  

وی با اشاره به نایاب شدن مواد شوینده و ضدعفونی کننده و سایر اقلام بهداشتی افزود: مواد ضدعفونی کننده در بازار کمیاب شده است و یا با قیمت بسیار بالا عرضه می شود،  البته مشکل مردم روستا در یافتن این مواد دوچندان است.

فیروزه اظهار داشت: دسترسی مردم روستا به مواد شوینده و ضدعفونی کننده بسیار کم شده است اما گویا هنوز مسوولان، حتی برای تامین و رفع کمبود این مواد در نواحی شهری، فکری نکرده اند.

وی افزود: مردم انتظار ندارند که این مواد رایگان در اختیار آنان قرار گیرد اما خوب بود تدبیری می شد که دسترسی به این اقلام راحت تر شود.

لغو تجمع ها در روستاها

دهیار روستای هدف گردشگری اسفیدان بجنورد هم در این باره گفت: برای پیشگیری از کرونا، برگزاری مراسم و تجمع ها ممنوع شده است و مردم هم تا کنون این امر را رعایت کرده اند.

محمدصادق محمدی اظهار داشت: خانه بهداشت این روستا، نسبت به ارائه آموزش های لازم به اهالی اقدام کرده، اما مردم در تامین مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی دچار مشکل هستند و حتی ماسک در این روستا پیدا نمی شود.  

وی با بیان اینکه در روستاها، بیشترین تجمع مردم در نانوایی ها و یا مساجد است، گفت: تذکر بهداشتی به نانوایی داده شده است و البته توصیه های لازم برای ضدعفونی کردن مسجد و سایر اماکن عمومی نیز داده شده است.  

دهیاران توجیه شده اند

فرماندار شهرستان مانه و سملقان هم در این باره گفت: همان اقداماتی که برای جلوگیری از شیوع کرونا در شهرها انجام می شود، در روستاها هم انجام می شود و البته به نظر می رسد تهدید و خطر در زمینه این بیماری ویروسی در روستاها کمتر است.

محمودرضا معموری اظهار داشت: مسوولان در خانه بهداشت، مکلف شده اند که توصیه ها و آموزش های لازم را به مردم فرا دهند و مردم را به رعایت نکات بهداشتی توصیه کنند.

وی تصریح کرد: نظارت ها و بازرسی ها از واحدهای نانوایی روستایی انجام می شود و رعایت بهداشت در این واحدها و نیز مساجد روستاها، به دهیاران تاکید شده است، همچنین بر اساس دستورالعمل های داده شده، ناوگان عمومی روستایی هم ضدعفونی و گندزدایی می شود.  

وی با بیان اینکه برخی از روستاها با مشکل کمبود آب روبه رو هستند، گفت: در این زمینه برنامه ریزی لازم انجام شده است و آبرسانی به صورت سیار به برخی روستاها انجام می شود.

معموری اظهار داشت: یکی از نگرانی های ما، بازگشت روستاییانی است که برای کار، به استان تهران و یا سایر استان ها مهاجرت کرده اند و اکنون به خانه بازمی‌گردند و در این زمینه، به خانه های بهداشت و دهیاران اعلام شده است تا این افراد را شناسایی و معرفی کنند تا نسبت به غربالگری آنان اقدام شود.  

یکی از نگرانیها، بازگشت روستاییانی است که برای کار، به استان تهران و یا سایر استان ها مهاجرت کرده اند و اکنون به خانه باز می گردند

فرماندار شهرستان مانه و سملقان با اشاره به اینکه بسیاری از روستاییان، برای یافتن شغل، به استان های دیگر مهاجرت می کنند، افزود: اکنون کارگرانی که برای کار به استان های دیگر مراجعه کرده بودند، به علت تعطیل شدن کارگاه ها و یا به دلیل نزدیک شدن به نوروز، به این استان بازمی گردند.  

اقدام قابل توجهی در روستاها برای ضدعفونی انجام نشده است

بخشدار بخش مرکزی بجنورد هم در این باره با بیان اینکه هنوز اقدام خاص و قابل توجهی در روستاها برای ضدعفونی و گندزدایی معابر عمومی انجام نشده است، گفت: با هماهنگی های انجام شده، قرار است دهیاران با استفاده از تراکتور، نسبت به ضدعفونی و گندزدایی محیط روستاها اقدام کنند.

مجید اسداللهی اظهار داشت: پیگیر هستیم تا مواد ضدعفونی کننده و اقلام بهداشتی برای خانه های بهداشت در روستاها تامین و در اختیار قرار گیرد تا نسبت به ضدعفونی مکان های عمومی همچون مساجد اقدام کنند.  

وی گفت: به دهیاران اعلام شده است که برگزاری هرگونه تجمع در روستاها ممنوع است و مردم باید تا جایی که امکان دارد، در خانه بمانند و از حضور در معابر و مکان های عمومی خودداری کنند.

وی درباره نگرانی ها از بازگشت کارگران از استان های پرخطر و آلوده به کرونا، گفت: در این زمینه، دهیاران و مسوولان در خانه های بهداشت، نسبت به اقدامات لازم توجیه شده اند.

بخشدار مرکزی بجنورد افزود: خانه های بهداشت با همکاری دهیاران، نسبت به شناسایی این افراد اقدام می کنند تا اقدامات لازم برای غربالگری آنان انجام شود.  

غربالگری مهاجران بازگشته از استان های پرخطر

رییس گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی خراسان شمالی هم در این باره گفت: آنچه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مهم است، رعایت بهداشت فردی و عمومی است و در این باره، خانه های بهداشت و بهورزان، توصیه ها و آموزش های لازم را به روستاییان ارائه می دهند.  

فیض الله برزگر اظهار داشت: این دانشگاه، برای پیشگیری از کرونا در روستاها، آموزش های لازم را به روستاییان، دانش آموزان و جامعه هدف داده است و بهورزان هم تلاش دارند تا توصیه های لازم به تمام اهالی منتقل شود.  

وی افزود: نظارت های لازم از واحدهای نانوایی روستایی انجام می شود و توصیه های لازم داده شده تا مکان های عمومی در این مناطق ضدعفونی و گندزدایی شود.  

برزگر گفت: یکی از دغدغه ها که البته در نشست های مختلف هم مورد بررسی قرار گرفته، بازگشت افرادی است که برای کار، به استان های مختلف مهاجرت کرده اند که در این زمینه، غربالگری این افراد انجام می شود.

وی تصریح کرد: شمار زیادی از روستاییان استان و بویژه شهرستان راز و جرگلان، برای یافتن کار به استان های مجاور رفته اند که اکنون به روستاهای خود باز می گردند و در این باره به این افراد توصیه شده با بهورزان و خانه های بهداشت همکاری داشته باشند.

یکی از دغدغه ها که البته در نشست های مختلف هم مورد بررسی قرار گرفته، بازگشت افرادی است که برای کار، به استان های مختلف مهاجرت کرده اند که در این زمینه، غربالگری این افراد انجام می شود

رییس گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی خراسان شمالی افزود: این افراد باید تا حد امکان در منزل بمانند و با سایر روستاییان ارتباط نداشته باشند و در صورت بروز مشکلات حاد تنفسی، موارد را به مسوولان بهداشتی اطلاع دهند.  

در خراسان شمالی ۶۰ مرکز بهداشتی روستایی دایر است که از این تعداد، ۵۵ مرکز فعال است و ۵۰۰ نفر بهورز در این مکان ها خدمت رسانی می کنند.  

۳۳۲ خانه بهداشت در نقاط روستایی و نیز حاشیه های شهرهای خراسان شمالی دایر است که از این تعداد ۳۲۱ خانه بهداشت فعال است.  

در این استان ۹۱ مرکز جامع سلامت نیز دایر شده که این مراکز در روستاها و حاشیه های شهرها فعالیت دارند و ۱۱۰ پزشک در آنها مشغول خدمات رسانی هستند.  

۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در روستاها سکونت دارند.  

استان خراسان شمالی که تا اواسط این هفته از ویروس کرونا پاک تلقی می شد، از روز دوشنبه و با اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان مبنی بر مشاهده نخستین تست مثبت کرونا در یک بیمار بستری در بجنورد، وارد مرحله تازه ای شد.  

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از مجموع ۸۰ فردی که با علائم کرونا به بیمارستان های خراسان شمالی مراجعه کرده و یا انتقال یافته اند، ۳۶ نفر بستری شده اند که با ترخیص ۲۳ نفر آنان، در حال حاضر ۱۳ بیمار مشکوک به کرونا در بخش قرنطینه بیمارستان های استان بستری هستند.

کد خبر 489676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha