مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

شیوع ویروس کرونا در روزهای اخیر تمام بخش‌ها از جمله بازار عید زنجان را تحت‌تاثیر خود قرار داده و در روزهایی که باید شاهد تکاپوی مردم برای خرید اقلام شب عید و رونق فعالیت کسبه باشیم، سایه سنگین ویروس چراغ این بازار را کم‌فروغ و در آرامشی بی‌سابقه و غم‌انگیز فرو برده‌است.

کسب و کار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شیوع ویروس کرونا در جهان و به تبع آن در کشور، استرس شهروندان از حضور در اماکن شلوغ از جمله بازار را افزایش داده و مردم را بر آن داشته است تا با عمل به توصیه های بهداشتی دست اندرکاران این حوزه و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، سلامت خود و اطرافیان و به تبع آن جامعه را تضمین کنند.

روزهای اواخر بهمن و اسفند ماه هر سال بازار زنجان بیش از پیش شلوغ تر و پُررونق‌تر می‌شد و حتی بازاریان اجناس و کالاهای ویژه نوروز را برای این روزها آماده می کردند و به تبع آن ساعت کار آنان نیز افزایش می یافت تا خریداری دست خالی از بازار برنگردد.

راسته‌های بازار پایین و بالای طولانی ترین بازار تاریخی ایران به قدری شلوغ و پرازدحام می‌شد که طی‌کردن مسیری کوتاه ساعت‌ها به زمان نیاز داشت.

اما امسال، متاسفانه با شیوع ویروس کرونا بازار عید زنجان آن بازار سال های گذشته شلوغ، پر سر و صدا و شاداب نیست و بازاریان همانطور که چشم انتطار مشتری هستند، امیدوارند که با ریشه کنی این بیماری بازار جانی دوباره و کاسبی رونق بگیرد.

گذری از بازار زنجان و مشاهده سکوت حاکم بر آن، ناخودآگاه غمی سنگین بر دل می نشاند و هر بیننده ای را دست به دعا می کند که این بحران هرچه سریع‌تر رفع و زندگی ها به روال عادی بازگردد.

چشمان نگران کسبه و اضطراب رهگذرانی که هر از چند گاهی، یکی از آنان به ضرورت راهش به این مکان اقتصادی باز شده که تنوع راسته‌ها، تعدد سراها و کاروانسراهای درون‌شهری در راسته‌های فرعی که هرکدام به نامی و به فعالیتی خاص اختصاص یافته و وجود مساجد فراوان گویای پویایی این مجموعه در طول زمان‌های گذشته بوده‌است.

کمال رسولی، یکی از بازاریان زنجانی است که در روزهای عادی و عید که وارد مغازه آن می شدی مملو از مشتری بود و امروز متاثر از شرایط حاکم، کسی در این مغازه نبود.

او گفت: کرونا بازارمان را کساد کرده و امیدوار به روزی هستیم که تا چند ماه دیگر این بیماری ریشه کن شود، شور و شوق و شلوغی دوباره را در بازار زنجان نظاره گر باشیم.

رسولی اظهار داشت: در حال حاضر خیلی کم و انگشت شمار مشتریانی برای خرید مراجعه می کنند اما شمار مشتریان بازار زنجان شاید تا ۹۹ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: شهروندان به منظور جلوگیری از شیوع کرونا و مبارزه برای ریشه کنی آن در مکان های شلوغ و از جمله بازار حضور نمی یابند و این خود ارزشمند است چراکه سلامتی اولویت اول هر انسانی باید باشد.

این بازاری زنجانی افزود: ما نیز چون محل کسب و درآمدمان همین مغازه است از سر اجبار روزانه در محل کار خود هستیم.

بابت جنس های خریداری شده باید چک‌هایم را پاس کنم

یکی دیگر از مغازه داران زنجانی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال پیش بینی نمی کردیم چنین وضع بی سابقه ای بر بازار حاکم شود در بهمن ماه اجناس مورد نیاز برای شب عید شهروندان را خریداری کردیم.

وی اظهارداشت: حالا چک‌هایی داریم که باید بابت فروش این اجناس آنها را پر کنیم که با این روند حاکم بر بازار احتمال پر کردن آن ضعیف است.

این مغازه دار یادآوری کرد: انتظار داریم حداقل در این روزهای بحرانی همه ملاحظه هم را داشته باشیم و مغازه‌دارانی همچون من که توان پر کردن چک را ندارند با مشکلات حقوقی مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه وضع موجود نه تنها برای ما بلکه برای کل جهان است، یادآوری کرد: باید شرایط فعلی را تحمل کنیم تا بیماری ریشه‌کن شده و رونق مجدد در بازار را شاهد باشیم.

تردد غیر ضروری در بیرون از منزل نداریم

یکی از شهروندان زنجانی که برای خرید وارد مغازه شد، گفت: از ترس کرونا و ابتلا شده به این بیماری اقدام به زدن ماسک و پوشیدن دستکش کردیم و با رعایت همه موارد بهداشتی می خواهیم تعدادی وسایل مورد نیاز برای عید از جمله عیدی برای بستگان را از جمله پوشاک خریداری کنیم.

رعنا صفری اظهارداشت: امروز را کلا برای خرید برنامه ریزی کردیم که پس از اتمام خریدها تا حد امکان دیگر مراجعه غیر ضروری به بیرون از منزل نخواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان شمار موارد مثبت تست آزمایشگاهی کرونا در این استان را تاکنون هفت نفر اعلام کرد و گفت: از هم استانی ها تقاضا داریم بیش از گذشته به این بیماری حساس باشند و رعایت نکات بهداشتی اعلام شده را در اولویت قرار دهند.

به گفته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در بازه زمانی ظهر ۱۳ تا ظهر ۱۴ اسفند ۵۸۶ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که شامل ۲۵۳ نفر در تهران، ۳۵ نفر در گیلان، ۹ نفر در مازندران، ۸ نفر در سمنان، ۹ نفر در گلستان، ۹ نفر در آذربایجان شرقی، ۴ نفر در کردستان، ۱۵ نفر در کرمانشاه، ۷ نفر در ایلام، ۵ نفر در لرستان، ۲۷ نفر در خوزستان، ۱۴ نفر در فارس، ۶ نفر در زنجان، ۸ نفر در مرکزی، ۲۵ نفر در قزوین، ۱۹ نفر در البرز، ۱۰۱ نفر در قم، یک نفر در چهارمحال و بختیاری، ۱۴ نفر در کرمان، ۸ نفر در سیستان و بلوچستان، ۸ نفر در خراسان رضوی و یک نفر در خراسان شمالی است.

کد خبر 489660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha