با شیوع ویروس کرونا یک شهروند گرمساری به‌ صورت خودجوش تحت عنوان پویش اجتماعی «#مهربانی_را_تکثیر_کنیم» اقدام به ضدعفونی محیط کسب‌ و کار و منازل مسکونی کرد.

تکثیر مهربانی در گرمسار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر - سمیه اصغری، او را عمو فشفشه می‌نامند به خاطر شغلش. هنوز جوان است، موها را سپید نکرده و معلوم است تا ۴۰سالگی هنوز چند سالی جا دارد. گرمساری‌ها همه او را به نام عمو فشفشه می‌شناسند، اما نامش مجید مرادی است. مغازه‌ای ساده در گرمسار دارد، اما کارهای بزرگی را این روزها دارد سامان می‌دهد، آن هم با دست خالی.
عمو فشفشه این روزها شده قهرمان شهر گرمسار. سال‌ها در شادی و جشن‌های عروسی و تولد مردم سهیم بوده و حالا هم که زمان گرفتاری و مشکلاتش است، می‌خواهد ادای وظیفه کند. کار جالبی صورت داده و چند دوستش را هم با خود همراه کرده است.
عمو فشفشه می‌توانست مثل بقیه در خانه بنشیند و در تلگرام شایعه بخواند و در اینستاگرام پست‌های احساسی بگذارد زیر عکس‌های پرستاران و پزشکان بیمارستان مسیح دانشوری تهران، اما احساس مسئولیت می‌کند و به میدان آمده است.

همه چیز از یک پویش آغاز شد

ابتدا کمپین یا همان پویشی را راه‌اندازی کرد که نامش «#مهربانی_را_تکثیر_کنیم» است. آن‌قدر سابق بر این‌ که حال مردم بهتر بود، شادی تکثیر کرده که امروز در عین گرفتاری‌ها می‌خواهد همین کار را بر سر مهربانی بیاورد.
این روزها با یکی-دو سم‌پاش که تهیه‌ کرده به شهر می‌رود و معابر را با همراهی و همکاری دوستانش ضدعفونی می‌کند، آن‌هم داوطلبانه. حرکتش آن‌قدر زیبا بوده که این روزها دارد کم‌کم به قهرمان مردم گرمسار بدل می‌شود.
مجید اما درباره کارهایش می‌گوید: با شیوع ویروس کرونا و جدی شدن این مسئله در جامعه بسیاری از کسب‌وکارهای اجتماعی دچار چالش شدند و من هم یکی از افرادی هستم که با شیوع این بیماری ناگزیر مغازه خود را موقت تعطیل کردم.
او درباره سرمنشأ این ایده خداپسندانه گفت: برای ضدعفونی منزل خود و خانواده‌ام یک دستگاه سم‌پاش قدیمی از پدربزرگم تهیه کردم و پس از ضدعفونی منزل خانواده‌ام به سراغ منزل سایر اعضای خانواده و اقوام رفتم و یک‌باره این ایده برای شروع ضدعفونی از محیط‌های کسب‌وکار در شهرستان به ذهنم رسید.
مرادی با اشاره به اینکه در این مدت بازخورد خوبی در شهر ایجاد شد اضافه کرد: خیران گرمساری هم به کمک آمدند و برای تهیه محلول ضدعفونی‌کننده این پویش اجتماعی را حمایت کردند.

۵ دوست همیشه‌همراه

عمو فشفشه با بیان اینکه اکنون این کار با اعلام آمادگی ۵ نفر از دوستان من در شهر در حال اجرا است تصریح کرد: روزانه با تماس‌های متعدد و درخواست‌های مردم به مغازه‌ها، دفاتر تجاری، منازل مسکونی، واحدهای خدماتی و اماکن عمومی مثل بانک‌ها مراجعه می‌کنیم و به ‌صورت رایگان عملیات گندزدایی و ضدعفونی سطوح و هوا را انجام می‌دهیم.
او معتقد است: با حمایت خیران و همکاری فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان گرمسار کمبود مواد ضدعفونی‌کننده برای اجرای این پویش اجتماعی رفع شد و خوشبختانه مردم نیک‌اندیش گرمسار نیز از این پویش استقبال خوبی کردند.
عمو فشفشه شعار این پویش را «تمرین انعطاف‌پذیری» عنوان کرد و گفت: انرژی‌های مثبت مردم امروز شامل حال من و سایر اعضای اصلی این پویش شده و مردم با اعتماد کامل نذورات خود را به‌ صورت نقدی و غیرنقدی به این پویش پرداخت می‌کنند وعده‌ای با اعلام آمادگی برای ارائه دستکش یک‌بارمصرف رایگان به جمع خیران این پویش می‌پیوندند.
او با اشاره به اینکه در ابتدای آغاز این پویش محلول ضدعفونی‌کننده هوا نداشتیم بیان کرد: اکنون این محلول تهیه ‌شده و آمادگی کامل برای ضدعفونی گسترده‌تر شهر و حتی منازل مسکونی را داریم.

وقتی می‌پرسم از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌ترسی می‌گوید: چیزی که قابل‌ مشاهده نباشد نمی‌توان در مورد آن نظر داد، ولی من و همه همکارانم که در این عرصه فعالیت خود را آغاز کردیم، با توکل به خدا به مردم خدمت می‌کنیم.

مردم از عمو فشفشه می‌گویند

مردم هم هوای عمو فشفشه را دارند علی‌اصغری، یک فروشنده پوشاک، اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا رکود در بازارها ایجاد شده و بسیاری از کسبه از این مسئله متضرر هستند.
این کاسب گرمساری ضمن قدردانی از این اقدام خیرخواهانه تعدادی از جوانان گرمساری در پویش «#مهربانی_را_تکثیر_کنیم» بیان کرد: برای حمایت و مشارکت در این پویش اجتماعی، دستکش پلاستیکی یک‌بارمصرف برای عموم مردم در محل کسب خود توزیع می‌کنم.
او ادامه داد: به ‌پاس قدردانی از زحمات کارکنان بیمارستان معتمدی گرمسار و شبکه بهداشت و درمان این شهرستان، تخفیف ویژه به این افراد می‌دهم. در شرایط بحرانی مردم باید با اتحاد و همدلی به کمک هم برخیزند تا از این بحران هم به‌خوبی عبور کنند.

کمک‌های مردمی بازخورد مثبت این حرکت اجتماعی است

محمد صباغی یکی دیگر از کسبه گرمساری است که درباره این اقدام خیرخواهانه تحت عنوان پویش «#مهربانی_را_تکثیر_کنیم» گفت: با حضور این جوانان نیک‌اندیش ناامیدی در جامعه کمرنگ شده است.
این کاسب گرمساری با بیان اینکه گسترش حمایت‌های مردمی می‌تواند نقش مؤثری در کاهش آمار مبتلایان به این ویروس ایفا کند تصریح کرد: امروز همه در برابر سلامت یکدیگر مسئول هستیم. در داروخانه‌ها خبری از ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده نیست و یا برخی افراد سودجو در این شرایط اقلام بهداشتی را با چند برابر قیمت واقعی خود به مردم عرضه می‌کنند.

بسیج تمام امکانات

فرماندار گرمسار نیز با اعلام اینکه تمامی امکانات مادی و معنوی شهرستان در راستای جلوگیری از همه‌گیر شدن این بیماری بسیج شده است گفت: مواد ضدعفونی‌کننده در گرمسار با مشارکت دو واحد تولیدی شیمیایی این شهرستان به‌ صورت رایگان توزیع شد.
وحید رجایی ارزش ریالی این مواد ضدعفونی‌کننده را ۶ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: مردم اطمینان داشته باشند که صادقانه واقعیت‌های این بیماری با آنان در میان گذاشته می‌شود و مسئولان شبانه‌روز در خدمت آنان هستند.
او با اشاره به کاهش ساعات کاری ادارات در گرمسار گفت: کارکنان دولت و مسئولان برای رفع مشکلات مردم در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنند.

پیشگیری از شیوع کرونا

فرماندار گرمسار با بیان اقدامات انجام‌شده در پیشگیری از شیوع گسترده این ویروس در گرمسار یادآور شد: ضدعفونی تمامی اماکن شهری، دستگاه‌های اجرایی، سرویس‌های بهداشتی، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها ازجمله اقدامات مهم است.
رجایی ایجاد هماهنگی میان بخش خصوصی و دولتی در مبارزه با کرونا ویروس را از دیگر اقدامات برای پیشگیری از این بیماری برشمرد و گفت: ضدعفونی بانک‌ها و اماکن عمومی، وسایل نقلیه عمومی و ایستگاه‌های اتوبوس و اماکن پرتردد از ۳ روز گذشته تاکنون و کنترل ورودی‌های شهرستان، به‌ویژه اتوبان قم، به‌ منظور پایش و غربالگری بیماران با استفاده از تجهیزات تب‌سنج و هماهنگی هلال‌احمر و دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیز در حال اجرا است.

توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده

فرماندار گرمسار از تهیه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده برای نقاط پرجمعیت و کم‌بضاعت شهری خبر داد و گفت: مساعدت خیرین سلامت به‌ منظور تهیه بسته‌های بهداشتی شامل ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده دستی و محیطی نیز در این عرصه چشمگیر بود.
او با اشاره به توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و ضعفونی کردن روستاهای شهرستان با کمک دهیاران تصریح کرد: مدارس، تالارها و باشگاه‌های ورزشی با هدف جلوگیری از اجتماع مردم و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل‌ شده است.
معاون فرماندار گرمسار نیز با تأکید بر لزوم رعایت نکات بهداشت عمومی و فردی گفت: با شیوع کرونا عموم مردم گرمسار به‌ صورت خودجوش در ضدعفونی کردن اماکن عمومی، بازارچه‌ها، معابر و مبلمان شهری همکاری می‌کنند.
علی همتی با بیان اینکه روز گذشته با مشارکت سپاه استان سمنان ۸ خودرو مجهز به سم‌پاش برای ضدعفونی معابر و مبلمان شهری گرمسار اقدام کردند افزود: فرایند ضدعفونی در شهر همچنان ادامه دارد.
او با اشاره به اینکه بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی در ضدعفونی و گندزدایی شهر در دستور کار است یادآور شد: یک خودرو مجهز از سوی شهرداری گرمسار نیز روزانه در حال ضدعفونی شهر و ناوگان‌های حمل ‌و نقل عمومی است.

تمهیدات اندیشیده شده است

معاون فرماندار گرمسار با اعلام اینکه فرمانداری مسئولیت تأمین مواد ضدعفونی‌کننده دست و سطوح را دارد تأکید کرد: تاکنون ۱۰ تن مواد ضدعفونی‌کننده در شهر توزیع شده که بخشی از این مواد در حمایت از فعالان اجتماعی پویش «#مهربانی_را_تکثیر_کنیم» صرف شده است.
همتی از عرضه ۷ هزار اسپری ضدعفونی‌کننده در داروخانه‌ها با قیمت ۱۶ هزار و ۲۵۰ تومان به عموم مردم گفت و خاطرنشان کرد: علاوه بر آن، ۵ هزار ماسک به‌ صورت رایگان در شهر و تجهیزات پزشکی، لوازم بهداشتی و داروخانه‌ها توزیع ‌شده است.
او همچنین با تأکید بر اینکه گروه‌های نظارت و بازرسی اداره تعزیرات، صنعت، معدن و تجارت و شبکه بهداشت و درمان روزانه در حال بازدید از مراکز عرضه اقلام بهداشتی هستند بیان کرد: در صورت مشاهده هر گونه تخلف، با متخلفان به‌شدت برخورد می‌شود.

همه با هم علیه یک بیماری
با وجود نگرانی‌هایی که در عموم مردم گرمسار از ابتلا و شیوع گسترده این ویروس ناخوانده مشاهده می‌شد، دیدن حضور فعال جوانان برای گندزدایی و ضدعفونی اماکن عمومی، مغازه‌ها و بازارچه‌ها دریچه‌ای به روی امید و آرامش است.

کد خبر 489329

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha