نتیجه گام‌های معکوس برجامی ایران در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انعکاس پیدا کرد و این نهاد که طبق برجام مسوولیت نظارت بر انجام تعهدات فنی ایران را برعهده دارد در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۵ برابر محدودیت تعیین شده در برجام شده است.

آژانس بین‌الملل انرژی اتمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، در بخش‌های ابتدایی آن آمده است که ایران همچنان محدودیت‌های کلیدی که در توافق هسته‌ای وجود داشته از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی شده را نقض کرده است. این دومین گزارش آژانس است که درباره مواد هسته‌ای اعلام نشده در سه مکان اعلام نشده در ایران سوال شده است و دومین گزارش است که ادعا شده ایران به دو مکان اجازه دسترسی را فراهم نکرده است.

همزمان «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و از تهران خواست تا درباره ذرات اورانیوم کشف شده در یک سایت اعلام نشده در تهران به «شفاف‌سازی» بپردازد. او که در پاریس برای دیدار با «امانوئل ماکرون» رییس‌جمهور فرانسه حضور داشت در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «ایران باید تصمیم بگیرد که به شیوه‌ای شفاف با آژانس همکاری کند و توضیحات لازم را بدهد.»

پیش از این و در آستانه انتشار گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در قبال برجام، خبرگزاری رویترز به نقل از چندین منبع دیپلماتیک نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد درخصوص عدم دسترسی به یک یا چندین سایت هسته‌ای در ایران به مقام‌های تهران هشدار فوری دهد. رویترز همچنین عنوان کرده بود که آژانس قصد دارد گزارش جداگانه‌ای را درخصوص عدم همکاری ایران به‌طور کلی و عدم دسترسی به یک یا چند سایت هسته‌ای در ایران به‌طور خاص منتشر کند.

به گزارش رویترز، یکی از دیپلمات‌های عضو کشورهای شورای حکام آژانس با اشاره به اینکه اوضاع هم‌اکنون در دوران مدیریت «رافائل گروسی» مدیرکل جدید آژانس با دوران «یوکیا آمانو» مدیرکل سابق آژانس فرق دارد، تصریح کرد که گزارش جدید آژانس حامل این پیام است، «پیام کلی این است: رییس جدیدی (رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) روی کار آمده است.» رافائل گروسی از پاییز سال جاری با حمایت امریکا و متحدان اروپایی خود و برزیل جایگزین «یوکیا آمانو» مدیرکل پیشین آژانس شد که بر اثر بیماری درگذشت.

  • اجرای داوطلبانه و موقت پروتکل الحاقی

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به انتشار گزارش جدید آژانس درخصوص راستی‌آزمایی اجرای برجام، گفت: این گزارش مجددا تایید می‌کند که فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس درخصوص برجام از ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ تاکنون ادامه دارد. این گزارش همچنین می‌افزاید که فعالیت‌های ایران در رابطه با غنی‌سازی UF۶ در فردو ادامه داشته و سطح غنی‌سازی ایران نیز تا چهار و نیم درصد است. براساس این گزارش، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۱۹ فوریه ۲۰۲۰ به میزان یک هزار و ۲۰ کیلو و ۹۰۰ گرم اعلام شده است. گزارش آژانس، همچنین اذعان می‌دارد که ایران سانتریفیوژهای جدید را نیز برابر اعلام خود نصب کرده است. این گزارش اذعان می‌دارد که ایران همچنان به اجرای داوطلبانه و موقت پروتکل الحاقی ادامه می‌دهد و راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد و فعالیت‌های اظهار شده در ایران، ادامه دارد.

گزارش جدید آژانس در حالی منتشر می‌شود که ایران ۱۵ دی ماه گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد. در بیانیه‌ای که دولت جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد، آمده که ایران از این پس دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی ‌شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست. علی‌اصغر زارعان، دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی اوایل بهمن ماه سال جاری در اظهاراتی با بیان اینکه توان غنی‌سازی اورانیوم با هر درصد غنایی را داریم، گفت: بعد از گام پنجم ذخایر اورانیوم زیر ۵درصد از مرز ۱۲۰۰ کیلوگرم عبور کرد.

کد خبر 489163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha