دست دادن، بزن قدش، روبوسی کردن، در آغوش گرفتن و هر شیوه دیگر ابراز ارادت و نزدیکی در دوران فراگیری و همه‌گیری کروناویروس به شدت از سوی کارشناسان و پزشکان نهی می‌شود.

آنگلا مركل و ويروس كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، شیوع ویروس کرونا در گوشه و کنار دنیا همه را به فکر یافتن راه‌هایی تازه برای سلام کردن و دست دادن به نشانه نزدیکی و ارادت انداخته است. مردم باید یاد بگیرند عادت‌های قدیمی را کنار بگذارند و بدون افزایش خطر ابتلا به کروناویروس به همدیگر سلام بدهند و احترام بگذارند.

هر چند مردم عادی دست‌کم یک هفته است دست دادن و روبوسی کردن را کنار گذاشته‌اند اما رد کردن دست آنگلا مرکل (صدر اعظم آلمان) از سوی هورست زیهوفر، وزیر کشور نشان داد مقام‌های ارشد سیاسی هنوز هم درگیر همان عادت‌های گذشته هستند و اندکی زمان می‌خواهد تا ویروس مرموز را جدی‌تر بگیرند. به این بهانه، می‌خواهیم ببینیم مردم دنیا جز سر تکان دادن و با انگشت به شانه زدن و سلام چشمی چه روش‌هایی برای سلام کردن یاد گرفته‌اند.

چین: در کشوری که سرزمین پیدایش و گسترش کروناویروس است، مردم از همان روزهای ابتدایی دست دادن را بوسیدند و کنار گذاشتند. به جایش، مشت‌ها را به نشانه سلام به هم زدند. گروهی دیگر هم به دوران چین باستان بازگشتند و از یک نوع سلام ویژه ورزش‌های رزمی استفاده کردند؛ مشت در کف دست مقابل.

ایران: مردم ایران از همان روزهای اول با زدن مشت به هم آغاز کردند. بعد که اعلام شد این کار می‌تواند ویروس را منتقل کند، روشی تازه در پیش گرفتند؛ زدن کفش‌ها به هم! ویدئوی سلام کفشی ایرانی‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و آوازه شادی گل کفشی بازیکنان استقلال هم به خارج از مرزها رسید. در لبنان هم راغب علامه، خواننده سرشناس و میشل ابوسلیمان، کمدین محبوب با همین روش و البته زدن نوک بینی به هم سلام و علیک کردند.

امارات و قطر: مقام‌های بهداشتی دو کشور عرب حاشیه خلیج فارس از شهروندان خود خواستند روش سنتی مالیدن بینی‌ها به هم را کنار بگذارند و دیگر سراغ دست دادن و بوسیدن نروند. در امارات سلام کردن با حرکت دست توصیه شده است.

فرانسه: روزنامه‌های مهم در این روزها پر از آگهی‌های جایگزینی روش‌های سنتی سلام و روبوسی است؛ آن هم در کشوری که بوسه بر گونه حتی در دیدار اول امری مرسوم است. فیلیپ لیشتفوس، کارشناس سبک زندگی از چهره‌هایی است که پس از شیوع کرونا بیشتر در رسانه‌ها دیده می‌شود. او می‌گوید دست دادن از سده‌های میانه وارد زندگی مردم شده و در زمانه بحران همان نگاه کردن به چشم‌ها می‌تواند جای سلام دادن را بگیرد.

استرالیا: برد هازارد، وزیر بهداشت ایالت نیو ساوث ویلز به مردم توصیه کرده است به جای دست دادن، بهتر است یکی دو ضربه با انگشت به پشت طرف مقابل خود بزنند و این را به نشانه سلام کردن بگیرند.

آلمان: شیوه دست دادن صدر اعظم و وزیر کشور آلمان در دیدار روز دوشنبه از پربیننده‌ترین ویدئوها در ۲۴ ساعت گذشته بوده است؛ جایی که آقای زیهوفر دست خود را می‌کشد و خانم مرکل دستش را به هوا پرتاب می‌کند! شاید از این پس شهروندان آلمانی هم از سیاستمداران خود یاد بگیرند چطور سلام و علیک کنند.

اسپانیا: شیوع ویروس کرونا شاید روی یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های مذهبی مردم اسپانیا تاثیر مستقیم بگذارد. اسپانیایی‌ها عادت دارند در هفته منتهی به عید پاک مجسمه مریم مقدس را ببوسند. در فاصله حدود یک ماه تا عید پاک در ۱۲ آوریل، سنت بوسیدن دست و پای مجسمه به احتمال زیاد ممنوع می‌شود تا مردم در خطر ابتلا به کرونا قرار نگیرند.

لهستان: در یکی از مذهبی‌ترین کشورهای اروپا، مردم عادت دارند هنگام ورود به کلیسا و خروج از آن دست‌های خود را به آب مقدس بزنند و نشان صلیب بکشند. مقام‌های بهداشتی لهستان توصیه کرده‌اند با پرهیز از دست زدن به آب، شیوه دادن نان هم در مراسم مذهبی عوض و بهداشتی‌تر شود.

کد خبر 488881

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ف. م NO ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    1 0
    عجیب است که ما ایرانی ها سنتهای قدیمی و زیبای خود در این زمینه را فراموش کرده ایم مثل دست را بر سینه گذاشتن و سر را خم کردن برای ابراز ارادت و نشانه نهایت تواضع و فروتنی است با اینحال و متاسفانه دیپلمات‌های ما هنگام سلام به خانم‌های خارجی برای اجتناب از دست دادن با آنها ، کف دست‌ها را به هم می چسبانند که حرکتی خاص هندی هاست !!!!!