یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید به اقشاری که این روزها کم درآمد هستند و بیماری کرونا باعث تعطیلی همین مشاغل کوچک شده یارانه داده شود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی

به گزارش همشهری‌انلاین به نقل از ایلنا، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی  درباره شیوع بیماری کرونا و تاثیر این بیماری بر کسب و کارها و تاثیر این فضا بر زندگی اقشار کم درآمد و کارگران گفت: کرونا متعلق به یک وزارت خانه نیست، این که فقط بگوییم فقط وزارت بهداشت و درمان مسئول رسیدگی و متولی کنترل و ریشه‌کن کردن این بیماری است، درست نیست.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کرونا سلامت اقتصاد را خدشه‌دار کرده است، عنوان کرد: مردم از درب منازل بیرون نمی‌آیند که باعث تعطیلی کسب و کارشان شده است؛ همین امر می‌تواند به بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی دامن بزند.

وی با اشاره به ایام نوروز و شب عید، بیان کرد: امروز بازارها رو به تعطیلی رفته است و مردم دچار مشکل شده‌اند. 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: مردم از بعضی از اصناف مانند قنادی‌ها از ترس شایع شدن بیماری کرونا خرید نمی‌کنند که امروز تقریباً فعالیت‌شان به صفر رسیده است و این امر بعدها برای چنین مشاغلی مشکلات فراوانی به وجود می‌آورد.

وی تاکید کرد: یکسری از اصناف دچار خسارت شده‌اند، مانند کارگران روزمزد که ساعتی دستمزد دریافت می‌کنند این قشر زندگیشان فلج شده زیرا کل معیشت‌شان با سرکار رفتن در روز می‌چرخد اما این روزها به خاطر بیماری کرونا خانه‌نشین شده‌اند، باید برای این بخش از جامعه که تعداد زیادی را هم تشکیل می‌دهند، فکری کرد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره اقدامات صورت گرفته در مدتی که بیماری کرونا شایع شده است، گفت: تنها اقداماتی که من در این مدت دیده‌ام افزایش نقل و انتقال پول‌ها از طریق خودپرداز بود که مثلاً از ۳ میلیون ریال به ۵ میلیون ریال رسیده است؛ اما سوال اینجاست در رابطه با سررسیدها و اقساط بانکی و چک‌ها چه تمهیداتی باید اندیشیده شود؟

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است بانک‌ها با توجه به شرایطی که پیش آمده اخذ بازپرداخت تسهیلات را به تعویق بیندازند و از سوی دیگر دولت کمک‌های خود را به اقشار آسیب‌پذیر انجام دهد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: باید به اقشاری که این روزها کم درآمد هستند و بیماری کرونا باعث تعطیلی همین مشاغل کوچک شده یارانه داده شود.

وی تاکید کرد: وزارت اقتصاد و دارایی تنها وزارت خانه‌ای است که در خواب کرونایی است، این وزارت خانه  باید بیدار شود و در حوزه‌های مختلف تمهیداتی را اتخاذ کند؛ مثلاً در حوزه اصناف امتیاز و کمک‌هایی داده شود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی خاطرنشان کرد: بانک‌ها باید با مردم مهربان‌تر رفتار کنند و نگویند ما کاری به هیچ چیز نداریم و سر رسیدها را بیاورید و اگر این کار را انجام ندهید جریمه می‌شوید.

وی افزود: در طول این چند وقت که بیماری در کشور شایع شده و کسب و کارها به مشکل برخورده، ما هیچ واکنش مثبتی از سوی بانک‌ها ندیدیم و به نظر می‌رسد باید به سررسید چک‌ها که یک بخشی از کسب و کارهاست رسیدگی شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در مدتی که بیماری کرونا در کشور شایع شده است اشتغال و کسب و کار با مشکل روبرو شده و همین امر می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری شود، گفت: معتقدم باید اقشار متوسط رو به پایین که بر اساس روزمزد و ساعتی درآمد دارند، مورد حمایت قرار گیرند.

وی ادامه داد: حال اگر طرف خطر کرونا را به جان بخرد و به خاطر شکم زن و بچه‌اش از از خانه خارج شود بازار تعطیل است و نمی‌تواند درآمدی داشته باشد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شاید شرایط تحریمی اجازه ندهد آن طور که باید بحث‌های حمایتی صورت گیرد، عنوان کرد: شرایط تحریمی و مشکلات خزانه را کتمان نمی‌کنم اما حاکمیت یک چنین روزهایی باید به داد مردم برسد.

وی تاکید کرد: تفاوت یک حاکمیت دلسوز با یک حاکمیت خودرأی در همین است که فقط به فکر خودش نیست بلکه به فکر حفظ جان و مال و آرامش مردم است، حاکمیت اگر در یک چنین روزهایی به داد مردم نرسد دگر چه روزهایی می‌خواهد برسد؟

جعفرزاده با بیان این که مردم انتظار دارند این روزها مورد حمایت قرار گیرند، اظهار کرد: مردم بقیه روزها که خودشان یک تدبیری دارند و یک جور ادامه حیات می‌دهند و در طول زندگی هم کم و بیش تلاش می‌کنند اما در چنین روزهایی است که نیاز به یک حاکمیت دارند که از آنها در برابر تمامی مشکلات اقتصادی و سایر موارد حمایت صورت گیرد.

کد خبر 488843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha