بسیاری از مردم به‌دنبال شیوع ویروس کرونا و انتشار حجم بالای اخبار و مطالب درست و نادرست، نگران سلامت خود شده‌اند و در این میان برخی برای رفع نگرانی‌های خود، با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته یا به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند که این باری مضاعف بر دوش سربازان خط مقدم مقابله با کروناست.

اورژانس

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی هرمزگان دوشنبه ۱۲ اسفند اظهار داشت: از مردم خواستاریم تا از هرگونه مراجعه و تماس غیرضروری با اورژانس پرهیز کنند و اجازه دهند نیروهای اورژانس به بیماران نیازمند خدمات‌رسانی لازم را داشته باشند.

دکتر حسین قاسمی با اشاره به آمادگی کامل نیروهای اورژانس جهت ارائه خدمات در حوادث و فوریت‌های پزشکی، افزود: مراکزی برای پاسخگویی به شهروندان در خصوص بیماری کرونا در نظر گرفته و شماره ۱۹۰ پاسخگوی سؤالات مردم است.

وی در خصوص آمادگی تیم‌های اورژانس هرمزگان برای رویارویی با بیماران مبتلا به کرونا، افزود: هم‌اکنون تیم‌های تخصصی بالباس حفاظتی و دیگر ملزومات موردنیاز در اورژانس استان قرار دارند و در مواجه با بیمار نیز با رعایت قوانین بهداشتی وضع‌شده، نسبت به انتقال وی به مراکز درمانی اقدام می‌کنند.

۳۳ مرکز خدمات جامع سلامت در هرمزگان آماده پاسخگویی به مردم هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با تأکید بر اجتناب مردم از مراجعه غیرضروری به اورژانس و بیمارستان‌ها، گفت: هم‌اکنون ۳۳ مرکز خدمات جامع سلامت در استان به‌منظور ارائه خدمات به مردم جهت پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غربالگری بیماران مشکوک در نظر گرفته‌شده است.

دکتر محمود حسین پور اظهار داشت: این مراکز همه‌روزه صبح‌ها از ساعت ۷ تا ۱۴ و عصرها از ساعت ۱۶ تا ۲۴ آماده پذیرش بیماران است تا از هجوم غیرضروری مردم به اورژانس و بیمارستان‌ها جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: مردم در صورت داشتن علائمی مانند تب، سرفه و گلودرد می‌توانند جهت ویزیت و مشاوره و درمان، به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

این مقام مسئول گفت: افراد پس از مراجعه به این مراکز و بعد از انجام بررسی‌های اولیه، درصورتی‌که از سوی تیم سلامت مشکوک به کرونا باشند، در بندرعباس به مرکز سوانح و سوختگی شفا واقع در کوی شفا و در دیگر شهرستان‌ها به واحدهای درمانی در نظر گرفته‌شده ارجاع داده می‌شوند.

ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است و از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود و در معمولی‌ترین حالت، باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان «سارس» می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی‌ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها ازجمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

دوره نهفتگی نسبتاً طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علائمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

در حال حاضر ۱۲۱ نفر مشکوک به کرونا در هرمزگان بستری هستند.

شمار مبتلایان به کرونا در این استان چهار مورد اعلام‌شده است که سه نفر از آن‌ها از شهروندان قم هستند.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان حال هر چهار مورد بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

کد خبر 488546

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha