این روزها با افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا روبه‌رو هستیم؛ ویروسی که شدت انتقال آن چند برابر آنفلوآنزا و البته بیماری‌زایی و مرگ‌ومیر آن بسیار کمتر از آنفلوآنزاست.

کیت تشخیص کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، خطر اصلی ویروس کرونا برای افرادی است که دارای بیماری‌های زمینه بوده و یا از مصرف‌کنندگان کورتون هستند. بیماران کلیوی، خانم‌های بارادار، کسانی که شیمی درمانی می‌کنند، افراد چاق با شاخص توده بدنی بیشتر از ۳۰ و ۳۵، کسانی که بیش از ۱۰ نخ سیگار در روز مصرف می‌کنند نیز از گروه افراد پرخطر محسوب می‌شوند.

سرفه‌های خشک، تب بالا، بدن‌درد و اسهال با شیوع کمتر از علائم بیماری است. همچنین پس از ۴ روز درد قفسه سینه در مبتلایان افزایش یافته و تا سطحی پیش می‌رود که شاهد نارسایی ریه یا به اصطلاح سفید شدن آن خواهیم بود.

استفاده از کیت‌های تشخیصی در وهله اول و سپس تهیه عکس ساده از قفسه سینه راه‌هایی برای تشخیص ابتلا به بیماری است که در صورتی که عکس مشکوک باشد با سی‌تی‌اسکن ریوی بدون تزریق، وضعیت ریه برای پزشک‌ مشخص می‌شود.

از آنجا که وزن مولکول‌های بیماری بسیار سنگین است پس از سرفه و عطسه که این مولکول‌ها به هوا پرتاب می‌شوند، بیش از ۱ تا ۱.۵ متر نمی‌تواند فرد مجاور را آلوده کند، در نتیجه اگر فاصله خود را بیش از ۱.۵ متر با بیماران حفظ کنید آسیبی نخواهید دید.

اما نکته منفی وزن سنگین این مولکول‌ها آن است که به واسطه وزن زیادشان، طولانی مدت بر روی سطوح می‌مانند. این در حالی است که این ویروس دوستدار رطوبت بوده و فضای مرطوب و بارانی می‌تواند شرایطی را فراهم کند که ویروس تکثیر شود.

بافت ویروس نیز از چربی است و روی تمام سطوح چوبی، فلزی، دب ماشین، مترو و... خواهد نشست. از این رو سعی کنید کمتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

خودداری از مهمانی رفتن، استفاده از دستگاه تصفیه هوا در منازل، رعایت نکات بهداشتی در پمپ بنزین‌ها به صورتی که با دستکش به این محل رفت و آمد کنید و... بسیار حائز اهمیت است.

دوره کومون بیماری بین ۲ تا ۱۸ روز است و در زمان کومون احتمال انتقال بیماری از فرد ناقل به سایرین کمتر از ۳ درصد است که نکته مثبتی است. اما سعی کنید تا حد امکان از حضور در تجمعات، بیمارستان‌ها، بانک‌ها و... خودداری کنید.

به جز راه دهان و تنفس راه دیگری که می‌تواند ویروس را به فرد انتقال دهد، پرتاب ذرات آلوده ویروس به داخل چشم است. از این رو توصیه می‌شود از عینک‌های طبی یا غیر طبی استفاده کنید.

تنها راه کشتن ویروس به دلیل بافت چربی که دارد، شستن دست‌ها با آب و صابون است. می‌توانید با رعایت این نکات و همچنین نکات بهداشتی هنگام استفاده از سرویس بهداشتی کمک به کنترل زنجیره انتقال بیماری کنید؛ چراکه از دیگر راه‌های انتقال بیماری مدفوع و ادرار است که توجه به این نکته موثر خواهد بود.

بنابر اعلام کانال اطلاع رسانی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، مصرف مایعات فراوان نیز بسیار توصیه می‌شود. مایعات هنگام عبور از گلو و حلق باعث شست‌وشوی این نواحی شده و ویروس را به معده منتقل می‌کند و معده نیز به وسیله اسیدهای خود ویروس را از بین می‌برد.

کد خبر 488525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha