یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از رئیس دستگاه قضا خواست تا محکومان امنیتی که در بخشنامه اخیر ایشان مستثنی شده‌ بودند نیز اجازه مرخصی پیدا کنند.

محمد کاظمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرناپلاس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه به‌ دنبال بالا گرفتن بحران اشاعه ویروس کرونا در کشور در بخشنامه‌ای به مناسبت اعیاد ماه رجب اعلام کرد به زندانیان اجازه مرخصی داده شود، اما بر اساس این بخشنامه برخی زندانیان از جمله محکومان به جرائم امنیتی بالای پنج سال مستثنی هستند. 

محمد کاظمی نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این باره می‌گوید: بخشنامه جناب آقای رئیسی در این شرایط راهگشاست و بر همین اساس سازمان زندان‌ها می‌تواند نسبت به مرخصی زندانیان مبادرت کند. اما باید گفت که آزادی زندانیان امنیتی هیچ مشکلی برای جامعه ایجاد نمی‌کند.

کاظمی همچنین اضافه می‌کند: آقای رئیسی، برخی سارقان و کلاهبرداران و دیگران را با شرایطی که اعلام شده، از این بخشنامه استثنا کرده که اتفاق خوبی بود، چرا که به عقیده من آزادی بعضی از محکومان می‌تواند برای جامعه مخاطره‌آمیز باشد. اما آزادی زندانیان پرونده‌های امنیتی هیچ خللی در نظم کشور ایجاد نمی‌کند.

نماینده مردم ملایر در ادامه تاکید می‌کند: البته اجازه مرخصی به زندانیانی که تا به الان ممنوع المرخصی بودند، اتفاق خوبی بود که رقم خورد و بنده ضمن تشکر از آقای رئیسی، استدعا دارم اجازه مرخصی به همه زندانیان امنیتی داده‌ شود و گفته شود همه زندانیان امنیتی، نه فقط کمتر از پنج سال به مرخصی بیایند. زیرا به نظرم آزادی این افراد هیچ خللی به نظم کشور وارد نمی‌کند.

او همچنین درباره بازداشت تعدادی از دانشجویان در هفته اخیر می‌گوید: به‌نظرم بازداشت‌های اخیر در این شرایط بی‌تدبیری بود و ضرورتی نداشت. چراکه این افراد در حین ارتکاب جرم بازداشت نشده‌اند که قوه قضائیه مجبور به بازداشت آنان باشد. این افراد پرونده‌هایی دارند که فوریت نداشته و می‌شد در یک فرصت بعدی و در شرایط عادی این افراد احضار، بازجویی و حتی بازداشت شوند. 

این عضو کمیسیون حقوقی مجلس تاکید می‌کند که بازداشت‌های اخیر بی‌تدبیری دادسراها بوده است.

هفته گذشته ضیا نبوی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی و عضو انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش این دانشگاه، امیرحسین علی‌بخشی، دانشجوی دانشگاه تهران و علی حقیقت جوان، دانشجوی دانشگاه علم و صنعت و دبیر انجمن اسلامی آرمان این دانشگاه نیز بازداشت شده‌اند.

پس از بازداشت نبوی اخباری مبنی بر وخامت حال جسمی وی منتشر شد که حاکی از این بود که وی به دلیل شرایط جسمی نامساعد در بهداری زندان تحت مراقبت است و امکان بازجویی از وی نیست. البته این فعال سیاسی طی تماسی که در روزهای بعد گرفت، از بهبود حال خود و منفی بودن تست کرونای خود، خبر داد.

پیش از این بهاره هدایت از فعالان دانشجویی نیز بازداشت و بعد از ۹ روز آزاد شده بود. سخنگوی قوه قضاییه هم پیش از این گفته‌بود، به جز مواردی که بازداشت متهم ضرورت دارد، باید از صدور قرار منتهی به بازداشت اجتناب‌ شود.

کد خبر 488086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    0 0
    اظهار نظر بی خود کرده. مجرمان امنیتی رو نباید مرخصی بدهند. توی زندان بهتر قرنطینه میشن. اونا از کرونا و وبا بدترند.