پادشاه مالزی وزیر کشور سابق این کشور را در حالی به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی کرد که نخست‌وزیر مستعفی این کشور برای بازگشت به قدرت اعلام آمادگی کرده بود.

مالزي سياست

به گزارش همشهری آنلاین به نقل فارس، ‌ پادشاه مالزی، «محیی‌الدین یاسین» وزیر کشور سابق را به‌ عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور برگزید. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کاخ پادشاه مالزی در بیانیه‌ای اعلام کرد که پادشاه این تصمیم را بر اساس احتمال حمایت اکثریتی از یاسین در پارلمان اتخاذ کرده است.

پیش از این احتمال می‌رفت «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مستعفی مالزی یا «انور ابراهیم» رقیب سنتی او به عنوان نخست وزیر این کشور معرفی شوند. در بیانیه کاخ پادشاه مالزی آمده است: «عالیجناب حکم کردند که روند انتخاب نخست‌وزیر نباید با تأخیر مواجه شود. این بهترین تصمیم برای همگان است».

این بیانیه می‌افزاید: «تنها از همه مالزیایی‌ها می‌خواهم که تصمیم اعلام شده توسط کاخ ملی را بپذیرند».محیی‌الدین یاسین ۷۲ ساله، فردا (یکشنبه) در پارلمان سوگند یاد خواهد کرد اما انتصابش در این مقام به رأی اعتماد نمایندگان بستگی خواهد داشت. او در حالی به‌عنوان نخست‌وزیر مالزی انتخاب شد که صبح امروز (شنبه)  ماهاتیر محمد بعد از دیدار با ائتلاف «پاکاتان هاراتان» اعلام کرد که از حمایت تعداد کافی نمایندگان پارلمان مالزی برای نامزدی دوباره به عنوان نخست‌وزیر برخوردار است.

پنجم اسفندماه بود که پادشاه مالزی استعفای ماهاتیر محمد را پذیرفت و به او اعلام کرد تا زمان تعیین نخست‌وزیر جدید، به طور موقت وظایف نخست‌وزیری را انجام دهد. بحران سیاسی در مالزی بعد از آن شدت گرفت که حامیان ماهاتیر محمد تلاش کردند که برای محروم کردن «انور ابراهیم» رئیس حزب عدالت مردم مالزی از جانشین شدن محمد، یک ائتلاف جدید تشکیل دهند.

ماهاتیر محمد در انتخابات سال ۲۰۱۸ با انور ابراهیم که پیشتر رقابت و خصومتی بلند مدت داشتند، ائتلاف تشکیل داد و انتخابات را برنده شد. این دو پیشتر توافق کرده بودند، بعد از گذشت یک یا دو سال از نخست‌وزیری ماهاتیر محمد، ابراهیم جانشین او شود.

کد خبر 487934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha