چند روزی است که پای ویروس کرونا مانند ۳۴ کشور دیگر به ایران از جمله استان قم باز شده است. ویروسی ضعیف ولی پر سر و صدا که پشت آوار انبوهی از اخبار و شایعات در حال جولان‌دادن بر روح و روان مردم است.

كرونا در قم

به گزارش همشهری آنلاین، ضعف زیرساخت‌های درمانی و کمبود امکانات و کادر مراکز درمانی به نسبت خیل وسیع بیمارانی که در اثر موج کرونا هراسی حتی برای کوچک‌ترین علائم سرماخوردگی نگران و سرآسیمه مراجعه می‌کنند تا تعداد زیاد بیمارانی که یک یا چند علائم شبیه به بیماری کرونا دارند از دردهایی است که این روزها به شکل بی‌سابقه‌ای مراکز درمانی قم را گرفتار خود کرده است.

در این شرایط که رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، خود در حال مبارزه با ویروس کرونا در قرنطینه است، قائم‌مقام این دانشگاه اعلام کرده که تاکنون ده‌ها نفر از افراد مشکوک یا آلوده به کرونا درمان و ترخیص شدند، اما ۲۰ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را در این استان از دست‌ داده‌اند.

به گفته علی ابرازه در روز ۹ اسفند، ۴۹۰ نفر به مراکز درمانی قم مراجعه کردند که ۳۰۰ نفر از آن‌ها بعد از چند ساعت مرخص شده و حدود ۲۰۰ بیمار هم بستری شدند و تاکنون بیش از ۵۰ مبتلا به کرونا نیز درمان و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

تا ساعت ۸ صبح ۱۰ اسفند ماه، ۶۵۲ نفر در ۴ بیمارستان کامکار، فرقانی، امام رضا(ع) و علی ابن ابیطالب(ع) بستری شدند.

راه‌اندازی بیمارستان جدید

تلاش‌های این استان برای افزایش ظرفیت تخت‌های مراقبت و بستری بیماران ویروس کرونا ادامه دارد. به طوری که قرار است در همین چند روز باقی مانده تا پایان سال، بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) قم راه‌اندازی شود تا در مدار پذیرش بیماران قرار گیرد. از طرفی مسئولان استان می‌خواهند بیمارستان سیار را در قم راه‌اندازی کنند.

جلوگیری از خروج افراد مشکوک به کرونا از قم

به دلیل بی‌توجهی برخی شهروندان، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی استان قم از منع خروج افراد مشکوک به ویروس کرونا از استان خبر داد.

قرار است از روز یکشنبه ۱۱ اسفند، کارکنان دانشگاه علوم پزشکی در خروجی‌های شهر مستقر شوند و با تب‌سنج افراد را کنترل کنند. در صورتی که فردی دارای علائم ابتلا به کرونا باشد از خروج وی جلوگیری و قرنطینه خواهد شد.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی استان قم اعلام کرد که هدف از این کار شیوع کمتر بیماری کروناست چرا که مساله شیوع بیماری کرونا جدی و گسترده است و بهبودی افراد هم به سختی حاصل می‌شود اما مردم آن را هنوز جدی نگرفته‌اند و مطابق معمول رفت و آمدهای زیادی در خیابان‌ها دارند و حتی در برخی مناطق تجمعاتی برگزار می‌کنند.

با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی کادر درمان قم آن چیزی که سبب موفقیت استان در مبارزه با این ویروس می‌شود در مرتبه اول خودمراقبتی و قرنطینه خانگی است، همان مساله کلیدی که استاندار قم نیز بر آن صحه گذاشته و اثربخش بودن همه اقدام‌های ملی و استانی را درگرو رعایت فردبه‌فرد شهروندان در برابر شیوع و سرایت کرونا می‌داند.

مسئولان استان قم خواستار ارائه آموزش‌های لازم به مردم برای جلوگیری از شیوع این بیماری هستند و معتقدند رعایت بهداشت فردی و قرنطینه‌کردن افراد مشکوک در خانه بهترین راه پیشگیری از این بیماری است.

از آنجایی که مهم‌ترین اولویت دولت سلامت عمومی مردم است، سیاست‌های اتخاذ شده در این زمینه باید موردتوجه همگان قرار گیرد و مقابله با ویروس کرونا فقط نیازمند مشارکت همگانی است.

سلامت مردم نیز باید مهم‌ترین اولویت مسئولان باشد. شهروندان قمی باید با همراهی و رعایت مسائل بهداشت فردی و محیطی از حضور در مکان‌های پرازدحام خودداری کنند. مساله‌ای که با تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ها هنوز به آن توجه چندانی نمی‌شود و بیشتر شهروندان همچنان به فعالیت‌های روزمره خود در سطح شهر ادامه می‌دهند. تنها راهی که باید به آن توجه شود طبق پروتکل who و متخصصان، قرنطینه خانگی است و مردم باید در خانه بمانند.

تجهیز آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونا

مهم‌ترین اقدامی که هفته گذشته در استان قم عملیاتی شد تجهیز آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونا بود. با تجهیز این آزمایشگاه کارهای تشخیص در قم انجام می‌شود و دیگر نیازی نیست که تست‌های تشخیص ویروس کرونا به تهران ارسال شود.

آمادگی برای توزیع یک میلیون ماسک

واحدهای تولیدی در استان نیز بیکار ننشستند. با شروع فعالیت‌های شبانه‌روزی یک میلیون ماسک را تولید کردند و به دانشگاه علوم پزشکی تحویل دادند.

طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار قم، ۳۰ داروخانه شبانه‌روزی استان به عنوان عمده‌ترین مراکز توزیع ماسک بهداشتی تعیین شدند و برای این واحدها بیشترین سهمیه درنظر گرفته شده‌ است.

نبود کمبود برای تامین لوازم حفاظتی کادر درمانی

طبق اعلام معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم هیچ‌گونه کمبود و نگرانی برای تامین تجهیزات حفاظتی برای کارکنان مراکز درمانی در این استان وجود ندارد و همه لوازم حفاظتی برای کارکنان و کادر درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تامین شده است.

کد خبر 487902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha